پس از سالها بالاخره آزادسازی سهام عدالت محقق شد. آزادسازی سهام عدالت رونق بییشتر بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت. به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی مشمولان سهام عدالت سی روز فرصت دارند که انتخاب کنند قصد دارند راسا وارد بازار بورس شوند یا خیر.

سلام نو – سرویس اقتصادی: سهام عدالت با ارزشی معادل 300 هزار میلیارد در حالی مراحل آزادسازی را سپری می‌کند که معاون اول رئیس جمهور به مردم توصیه کرده سهام خود را حدالمقدور نفروشند.

به گزارش سلام نو، مدت زمان نسبتا زیادی است که بحث پیراموت لزوم آزادسازی سهام عدالت مطرح است. انتظار می رفت سهام داران خیلی زودتر از اینها به حق قانونی خود برسند اما این اتفاق بسیار دیرهنگام رخ داد. در سال های اخیر مسئولان سازمان خصوصی سازی همواره از اجرایی شدن این طرح در آینده ای نزدیک خبر می دادند تا اینکه اخیرا رهبر انقلاب در ابلاغیه ای با درخواست رئیس جمهور موافقت کردند و این امر منجر به آزادسازی سهام عدالت شد.

آنچه مسلم است آزادسازی سهام عدالت رونق بییشتر بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت. جهانگیری هم صدور مجوز فروش سهام عدالت در بازار سرمایه را مثبت دانسته و گفته تا این کار باعث شده تا حد زیادی دغدغه دولت برای کاسته شدن منبع درآمدی خانوارها از بین برود. به نظر نمی رسد در شرایطی که بازار سرمایه روزهای نسبتا خوبی را پشت سر می گذراند فروش سهام عدالت با مبلغ ناچیز فعلی منطقی باشد.

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امکان واگذاری برای کسانی که مایل باشند سهام خود را بفروشند، وجود دارد، گفت: آنها بعد از طی فرآیند تعریف شده به سامانه مراجعه می‌کنند و می‌توانند سهام عدالت خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند. اما با توجه به شرایط رو به رشد بازار سرمایه، فروش سهام قطعا به نفع سهامداران نیست و منطقی‌ترین راه این است که سهامداران عدالت سهام خود را نگهداری کنند و از عواید و سود سهام خود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری درآینده منتفع شوند.

احتمالا برای خیلی از مردم هنوز مفهوم آزادسازی سهام عدالت گنگ است. باید در پاسخ به این افراد گفت این سهام متشکل از سهام ۴۹ شرکت است که هر کدام در پایان سال مبلغی را به عنوان سود به سهامدارانشان پرداخت می‌کنند. تا پیش از آزادسازی مشمولان سهام عدالت تنها می توانستند از سود سالانه سهامشان استفاده کنند اما حالا مشمولان سهام عدالت این فرصت را در اختیار دارند تا سهامشان را در بازار سرمایه بفروشند. سهامی که قریب به 13 سال است در اختیار دولت است.

برای بیشتر مشمولان سهام عدالت ارزش این سهام نزدیک به 500 هزار تومان است. هر چند این تنها ارزش اسمی در زمان اجرای طرح سهام عدالت است. این رقم در حال حاضر حدودا با افزایش نه برابری همراه شده و به عددی نزدیک به چهار میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است. بعضی از مشمولان سهام عدالت که سهام یک میلیونی دارند هم امروز سهامشان به حدود 9 میلیون رسیده است.

با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir می‌توانید از تخصیص سهام عدالت به خود آگاه شوید. با وارد کردن مشخصات اولیه چنانچه مشمول این سهام باشید امکان این را دارید که ارزش سهام عدالت و همچنین گزارش ریز پرداخت سود سالانه خود را ملاحظه کنید. گفته می شود حدودا 49 میلیون نفر مشمول استفاده از سهام عدالت هستند.

آنطور که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است ویژگی‌های مشمولان سهام عدالت پس از گذشت سالها همچنان در هاله‌ای از ابهام است.  شش دهک پایینی جامعه در سال ۸۶ مشمول دریافت سهام عدالت بودند. تا سال ۹۱ نیز سامانه ثبت نام سهام عدالت برای افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار داشتند فعال بود و این دسته افراد به جمع مشمولان سهام عدالت اضافه شدند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی مردم تا سی روز فرصت دارند که با توجه به ارزش سهام خود انتخاب کنند می خواهند راسا وارد بازار بورس بشوند یا خیر. با آزادسازی سهام عدالت، مشمولان می‌توانند سهام شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت را دریافت کرده و سهام شرکت‌ها بعد از دو ماه به حساب سامانه سجام آنها واریز شود و پس از آن از طریق کارگزاری های بورس به فروش برسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید