امروز عصر در حساس‌ترین بازی دور گروهی جام ملت‌های آسیا عربستان به مصاف قطر می‌رود، رقابتی که رنگ بوی سیاست دارد.

سلام نو-سرویس ورزشی: در آخرین روز رقابت‌ها دور گروهی جام ملت‌های آسیا یکی از حساس‌ترین بازی‌های دور گروهی و حتی کل جام بین عربستان و قطر برگزار می‌‎شود، دو کشوری که در ماه‌های اخیر تنش‌ها سیاسی سنگینی را سر گذراندند.

به گزارش سلام نو، عربستان و قطر هم مانند ایران و عراق و ژاپن و ازبکستان با 6 امتیاز از پیش سعود خود را قطعی کرده‌اند و حالا فقط برای تعیین سرگروه و البته خط و نشان کشیدن برای رقبا به مصاف هم می‌روند.

قطر میزبان جام 2022 است و تیمی جوان دارد که به این مسابقات به عنوان فرصتی برای تجربه اندوزی نگاه می‌کند ولی با همین نگاه هم قاطع‌ترین برد جام تا به اینجا و قاطع‌ترین برد جام ملت‌های آسیا پس از سال 2000 را با برد 6 بر هیچ برابر کره شمالی را در کارنامه دارد.

آن سو هم عربستان ایستاده، مدعی کلاسیک جام ملت‌های آسیا از غرب آسیا که اردوها و رقابت‌های با کیفیتی را پشت سرگذاشته و قصد دارد با شکست قطر یکی دیگر از مدعیان قهرمانی باشد که با 9 امتیاز به دور بعد صعود می‌کند.

ستاره قطر تا اینجای کار معز علی، ۲۲ ساله است که در برابر کره شمالی چهار گل زد و اگر همین روند را ادامه دهد می‌تواند ستاره مطلق رقابت‌ها باشد.

این بازیکن باشگاه الدحیل، پنجمین بازیکن (در کنار بهتاش فریبا در سال ۱۹۸۰ مقابل بنگلادش و علی دایی در سال ۱۹۹۶ مقابل کره جنوبی) است که در یک مسابقه جام ملت‌ها توانسته چهار گل بزند. این دو تیم هشت سال پیش در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند که یک بر یک به پایان رسید.

رقابت بی‌پرده؛ از دزدی حق پخش تا بلیت مجانی!

این رقابت و درگیری در گوشه کوشه ارتباط دو کشور و حتی حق پخش بازی‌ها هم به چشم می‌خورد. شبکه‌ای که حق پخش مسابقات را در اختیار دارد، «بین‌اسپرت» قطری است و به همین خاطر در امارات میزبان تمام مسابقات پخش نمی‌شود. بین‌اسپرت و کنفدراسیون فوتبال آسیا از شبکه beoutQ عربستان شاکی‌اند که مسابقات را بدون خرید حق پخش و به طور غیرقانونی پخش می‌کند.

در آخرین اقدام خصمانه سعودی‌ها علیه حریف قطری، فدراسیون فوتبال عربستان اعلام کرده که 9 هزار بلیت مجانی برای این دیدار در نظر گرفته که آنها را بین هواداران عربستانی و اماراتی تقسیم خواهد کرد تا خود را آماده دیدار برابر قطر کنند. محمد الدوسری، مسئول توزیع بلیت‌های مجانی عربستان گفت‌ که استقبال اماراتی ها برای دیدن این رقابت زیاد بوده است. هواداران اماراتی و عربستانی با شعار" با هم تا ابد" به حمایت از هم در جام ملت های آسیا پرداخته‌اند.

نبرد با تمام قدرت؛ ففط پیروزی

آنتونیو پیش از بازی برابر قطر با اشاره به این دیدار گفت: ما با تمام قدرت به میدان می‌رویم تا قطر را شکست دهیم. هر چند عربستان به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا صعود کرده است، اما استراتژی ما در بازی برابر قطر هیچ تغییری نمی‌کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال عربستان ادامه داد: بازیکنان عربستان مستعد هستند و من به عنوان سرمربی به آنها نحوه استفاده از توانمندی‌ها و بهبود نقاط ضعف‌شان را آموزش می‌دهم. خوشبختانه به پیشرفت‌های فنی زیادی در تیم ملی عربستان رسیدیم.

فلیکس سانچس، سرمربی اسپانیایی قطر نیز که شرایط ملتهب بازی واقف در کنفرانس خبری پیش از بازی کوشید حواشی را از تیم خود دور کند.

او در این کنفرانس گفت: بازیکنان قطر بازی‌های زیادی در خارج از کشورشان انجام دادند و با توجه به حساسیت بازی با عربستان تحت هیچ‌گونه فشاری نیستند.

دیگر بازی این گروه بین کره شمالی و لبنان است، دو تیمی که آنچان ضعیف ظاهر شده‌اند که جز با یک معجزه حضورشان به عنوان تیم سوم در مرحله بعد خارج از تصور است.

ژاپن؛ مدعی‌ای با گام‌هایی سست

در دیگر دیدار مهم امروز سامورایی‌های ژاپنی به مصاف ازبک‌ها می‌روند. ژاپن و ازبکستان هم از پیش به مرحله بعد صعود کرده‌اند و این مسابقه تنها برای تعیین سرگروه است.

ژاپنی و ازبکستان هر دو از قدرت‌ها نوظهور قاره کهن هستند. ژاپنی‌ها پرافتخارترین تیم قاره با چهار قهرمانی هستند که همه آن‌ها را در هفت دور اخیر کسب کرده‌اند.

ازبک‌ها هم با تقویت لیگ خود در این سال‌ها به مدعی جدید قاره آسیا تبدیل شده‌اند و حالا در پی این هستند تا با کنار زدن رقبا بر صدر بنشینند.

. این دو تیم تا کنون ۱۱ بار باهم بازی کرده‌اند و با نگاهی به آمار می‌توان گفت که ژاپن هم خوب ازبکستان را می‌برد هم خوب به این تیم گل می‌زند.

ژاپن ۷ برد، ۳ تساوی و تنها یک باخت (یک بر صفر، سال ۲۰۱۲ در مقدماتی جام جهانی) مقابل این تیم دارد. این دو تیم در جام ملت‌ها دو بار باهم بازی کرده‌اند که حاصل آن دو پیروزی پر گل برای ژاپن است: ۰-۴ در سال ۱۹۹۶ و ۱-۸ در سال ۲۰۰۰. آخرین بازی این دو تیم، مسابقه دوستانه در مارس ۲۰۱۵ بود که ژاپن ۱-۵ برنده شد.

پیروزی در این دیدار برای ژاپن از این نظر مهم است که این تیم باوجود نمایش خوب در جام جهانی شروعی قاطع در جام ملت‌های آسیا نداشته و مایل است در دیدار سوم دست به قدرت نمایی بزند.

نکته مهم این بازی برای ما این است که در صورت دوم شدن ژاپن در این گروه مسیر ایران تا نزدیکی فینال به شدت هموار خواهد شد و تمام مدعیان در سوی دیگر جودل قرار می‌گیرند.

دیگر بازی این گروه بین عمان و ازبکستان است که هر دو تیم برای پیروزی و کسب عنوان سوم و دست یابی به شانس صعود به عنوان تیم سوم می‌جنگند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید