۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 47107978

حسن فرهادغیبی، متخصص تغذیه گفت: در وعده سحری و افطار آش رشته مصرف نکنید زیرا آش رشته برای دستگاه گوارش مشکل ایجاد می‌کند و باعث تشنگی می شود.

به گزارش سلام نو، یک متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت رعایت اصول تغذیه‌ای در روزهای ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: روزه دار باید غذاهایی را مصرف کند که در طول روز تشنگی و گرسنگی را کمتر احساس کند.

حسن فرهادغیبی، گفت: مصرف مایعات در وعده افطار و مابین افطار و سحری بسیار اهمیت دارد به طوری که بهتر است روزه را با مایعاتی چون آب ولرم، شیر ولرم و یا چای کم رنگ همراه با دو عدد ماده قندی مانند خرما باز کرد.

وی افزود: آبی که ولرم باشد مناسب دمای بدن بوده و بدون آسیب به معده موجب آغاز فعالیت آن پس از ۱۵ الی ۱۶ ساعت خالی ماندن می‌شود؛ در زمان افطار، نباید از آب بسیار سرد و یا بسیار گرم استفاده کرد زیرا موجب سوء هاضمه خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از باز کردن روزه با آب، بهتر است به تدریج از مواد غذایی آبداری چون سوپ و سپس سایر غذاها استفاده کرد.

فرهادغیبی با تاکید بر عدم مصرف آش رشته غلیظ در زمان سحری و افطار، گفت: مصرف این آش برای دستگاه گوارش مشکل ایجاد می‌کند و باعث کاهش آب بدن و تشنگی خواهد شد.

وی افزود: توصیه می‌شود مابین افطار و سحر پنج الی شش لیوان آب، یک و یا دو عدد میوه برای تامین آب مورد نیاز بدن و یک لیوان شیر و یا ماست برای تامین کلسیم بدن مصرف کرد؛ در وعده سحری و افطاری می‌توان از سبزیجات و انواع سالادها استفاده کرد، زیرا این مواد که حاوی آب فراوان هستند، زمان طولانی در معده باقی می‌مانند.

وی در خصوص موادغذایی که با مصرف در وعده سحری موجب عطش می‌شود، گفت: آش رشته غلیظ، غذاهای سرخ شده، چای پررنگ و انواع مواد کافئین دار مانند چای و قهوه پس از مصرف موجب دفع آب بدن و در پی آن تشنگی و عطش در طول روز می‌شوند از این رو باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف غذاهای خشک مانند کتلت، کوکو و انواع کباب‌ها در وعده سحری نیز موجب عطش در طول روز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که فعالیت بدنی زیاد در طول روز موجب کاهش آب بدن می‌شود، گفت: اما روزه داران می‌توانند در زمان عصر و کمی مانده به افطار یا یک الی یک و نیم ساعت پس از افطار با شدت متوسط ورزش کنند؛ افراد سنگین وزنی هم که می‌خواهند وزن خود را کنترل کنند بهتر است پس از صرف سحری به انجام عبادت یا فعالیت بپردازند و بلافاصله نخوابند.

وی با تاکید بر این‌که مصرف زیاد آب در وعده سحری موجب تشنگی در روز می‌شود، ادامه داد: اما مصرف خاکشیر و تخم شربتی در وعده سحر یا مابین افطار و سحری توصیه می‌شود زیرا دانه‌های این مواد مملو از آب بوده و پس از ورود به معده مولکول‌های آب را به تدریج آزاد می‌کند.

فرهادغیبی بیان کرد: باید تاحد امکان از مصرف نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر پرهیز کرد زیرا موجب نفخ، مشکلات گوارشی و حتی عطش در طول روز می‌شود.

وی در خاتمه گفت: برای کاهش اسید معده باید از مصرف غذاهای ترش، اسیدی، سرخ شده و نوشیدنی‌های کافئین داری چون نسکافه، قهوه و چای پررنگ پرهیز کرد و به جای آن از موادغذایی ساده، چای کم‌رنگ و دو تا چهار عدد از میوه‌های آبدار استفاده کرد.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید