۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 47027593

رییس جمهور مصر حالت فوق‌العاده در تمام این کشور را سه ماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش سلام نو، "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری مصر با توجه به آنچه شرایط امنیتی و بهداشتی خطرناک عنوان کرد، حالت فوق‌العاده در تمام این کشور را از امروز (سه شنبه) به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد.

در متن این دستور آمده است: با توجه به شرایط امنیتی و بهداشتی خطرناک کشور و پس از نظرخواهی از شورای وزیران، رییس جمهوری تصمیم گرفت، در تمام نقاط کشور از ساعت ۸ صبح امروز(سه شنبه) به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده را تمدید کند.

در ادامه این حکم آمده است: نیروهای مسلح و پلیس مسوولیت انجام اقدامات لازم در مبارزه با خطرهای تروریسم و تأمین مالی آن، حفظ امنیت تمام نقاط کشور، حفاظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی و حفظ جان شهروندان را بر عهده دارند و برای کسانی که از این قانون سرپیچی کنند، مجازات زندان در نظر گرفته شده‌ است.

این قانون اختیارات مقامات امنیتی را برای دستگیری و نظارت بر شهروندان مصری افزایش می‌دهد و محدودیت‌هایی برای آزادی رفت و آمد در برخی از مناطق این کشور ایجاد می‌کند.

حالت فوق‌العاده در تمام نقاط مصر در سال ۲۰۱۷ در پی حمله گروه‌های افراطی به دو کلیسا که منجر به کشته شده ۴۵ نفر شد، اعلام شد.

این بار تمدید حالت فوق‌العاده با شیوع "ویروس کرونا" در جهان همزمان شده است. طبق آمار وزارت بهداشت مصر تاکنون بیش از ۴۵۰۰ نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و از این تعداد بیش از ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند و ۱۲۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.

هفته گذشته پارلمان مصر سرانجام موافقت خود را برای اصلاح قانون حالت فوق‌العاده اعلام کرد و به رییس جمهوری این حق را داد که اقدامات لازم را برای مقابله با شرایط اضطراری بهداشتی انجام دهد.

از جمله اقداماتی که السیسی می‌تواند در این راستا انجام دهد، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و توقف کار جزئی یا کلی در وزارتخانه‌ها و ادارات است.

حالت فوق‌العاده در دوره السیسی نخستین بار در سال ۲۰۱۴ اعمال شد اما محدود به منطقه شمال سینا و محدودیت رفت و آمد در برخی مناطق آن بود.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید