چرخه اقتصاد گردشگری داخلی این روزها به خوبی نمی چرخد. ساماندهی بازار شهرهای جذاب گردشگری داخلی پرتقاضا از یک سو و تزریق نشاط و روحیه به مردم از سویی دیگر از نکات مثبت رسمی شدن تعطیلی پنجشنبه ها است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: تلاش برای تعطیل شدن دو روز در هفته مدتها است در حال بررسی است. اجرایی کردن این طرح به باور بسیاری مزایای قابل تاملی دارد. بیش از همه این طرح به گردشگری در کشور خدمت می کند. با این وجود همچنان مشخص نیست سرانجام این طرح به کجا بینجامد.

به گزارش سلام نو، دو روز پنجشنبه و جمعه همیشه برای تعطیلی مدنظر بوده است. آنهایی که درگیر تجارت با خارج از کشور هستند بارها و بارها بر لزوم تعطیلی روز شنبه تاکید داشته اند. دلیل این امر تعطیلی شنبه در بسیاری از کشورهای اروپایی است. با این وجود به دلایل مختلف از جمله اینکه شنبه روز تعطیلی یهودیان نیز است، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

تعطیلی مراکز اداری، آموزشی و قضائی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها در روز پنج‌شنبه از سال 95 مطرح شده است. با این حال ایجاد نشاط در جامعه دلیلی بود که در مهر ماه سال 98 در طرحی که مجلس آن را ارائه کرده بود به عنوان مهم ترین دلیل تعطیلی دو روزه در هفته به آن اشاره شده بود. به گفته نمایندگان مجلس میزان تعطیلات ما نسبت به کشور‌های جهان اول و دوم کمتر است و جامعه نیاز دارد که یک روز دیگر را به تعطیلات هفتگی اضافه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است با افزودن یک روز تعطیلی راندمان کاری در ادارات بیشتر می شود. رسول خضری در این باره اظهار کرده است: تمام دنیا دو روز در هفته تعطیل هستند، کار اجباری در کشورمان بین ۴٢ الی ۴۴ ساعت است و راندمان کاری به دلیل حجم بالای کار از ٨٠٪‏ به ٢٠٪‏ کاهش پیدا کرده است، در مقابل کشور‌هایی که ساعات کار اجباریشان بین ٣٨ الی ٣٩ ساعت است، راندمانشان تا ٨٣٪‏ افزایش پیدا کرده است..

در روزهایی که ویروس کرونا زندگی بسیاری از همه ما را مختل کرده است حالا در حالی دوباره زمزمه تعطیلی پنجشنبه‌ها مطرح است که گردشگری داخلی روزهای خوبی را سپری نمی کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان طرح افزودن یک تعطیلی دیگر در هفته جان تازه ای به گردشگری در کشور می دهد.

سازماندهی تعطیلات دو روزه در یک هفته می تواند گام خوبی در مسیر رونق گردشگری باشد. گردشگری در کشور در این سالها اگرچه رونق قابل قبولی داشته اما ویروس ناشناخته کرونا آنچنان جلوی این صنعت را سد کرده که چشم انداز گردشگری در آینده نزدیک را با ابهام جدی مواجه کرده است. آمار و ارقام هم این مساله را تایید می کند. در سال گذشته از ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۵ فروردین ۹۸ میزان مسافر به مناطق آزاد کشور ۱۳ میلیون نفر بوده که این میزان امسال در ایام مشابه به صفر رسیده است.

به گفته الله بداشتی، مدیر گردشگری مناطق آزاد از زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و آغاز محدودیت و ممنوعیت سفر، میزان تردد به مناطق آزاد هم به حداقل رسید به طوری که به جزیره پرمسافری مانند کیش در این ایام روزانه تنها یک پرواز انجام می‌شد.

در چنین شرایطی اعلام تعطیلی پنجشنبه ها می تواند مسکنی قوی برای گردشگری باشد و بسیاری را هم به آینده این صنعت خوشبین کند. همیشه در ایام نوروز شاهد پیک سفر هستیم. تراکم مسافران در این ایام تاثیرات منفی در گردشگری گذاشته و احتمال آسیب به محیط زیست را بالا می برد. بدون شک در افزوده شدن تعطیلی پنجشنبه ها می تواند سفر در نوروز را کاهش داده و آن را در طول سال پخش کند. در این صورت هم محیط زیست کمتر آسیب می بیند هم زیرساخت های گوناگون گردشگری بهتر از ظرفیتش استفاده می شود.

یک فعال گردشگری رونق گردشگری داخلی  با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور مستلزم توجه و جدی گرفتن بستر تعطیلات پنج‌شنبه‌ها است، خاطرنشان کرده این تعطیلات بستری است تا علاوه بر توزیع گردشگر در طول سال، گردشگری داخلی نیز رونق بیشتری بگیرد و با وجود مشکلات عدیده پیش روی صنعت گردشگری به خصوص در حوزه بین المللی و خارجی، اقتصاد گردشگری به کمک کشور بیاید.

چرخه اقتصاد گردشگری داخلی این روزها به خوبی نمی چرخد. ساماندهی بازار شهرهای جذاب گردشگری داخلی پرتقاضا از یک سو و تزریق نشاط و روحیه به مردم از سویی دیگر از نکات مثبت رسمی شدن تعطیلی پنجشنبه ها است. این کار باعث می شود تا ضمن فراهم آمدن آرامش بیشتر برای مردم جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری افزایش پیدا کند. در کنار همه اینها راندمان کاری همان طور که ذکر شد با افزایش قابل تاملی رو به رو خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید