پاسخ مناسبی تاکنون از سوی مسئولان برای چرایی واریز نشدن حقوق بازنشستگان مطرح نشده است. گوش بازنشستگان تامین اجتماعی از شعار پر است. در روزهایی که مسئولان دولتی به حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بی تفاوت هستند قدرت خرید این بخش از جامعه در حال پایین آمدن است. واقعیت این است که بازنشستگان چوب بدهی‌های دولت را می‌خورند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در روزهای اخیر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بدون هیچگونه افزایش حقوقی واریز شد. مساله‌ای که اعتراض بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی را به همراه داشته است. این در حالی است که افزایش حقوق برای بازنشستگان لشگری و کشوری اعمال شده است.

به گزارش سلام نو، بحث درباره افزایش حقوق برای بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی از چند ماه پیش در زمستان سال 98 بارها مطرح شد. بحث همسان سازی حقوق چند وقتی است مطرح است اما در عمل تغییری در حقوق این بخش از بازنشستگان ایجاد نشده است. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق بازنشستگان نباید کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. این مصوبه مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته است.

پاسخ مناسبی تاکنون از سوی مسئولان برای چرایی واریز نشدن حقوق بازنشستگان مطرح نشده است. تبعیضی که بین بازنشستگان لشگری و کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد آن هم در روزهایی که ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم واکنش های منفی زیادی داشته است.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی ضمن انتقاد از مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان با مصوبه کمیسیون تلفیق نسبت به این امر واکنش نشان داده بود و بر مغایرت قانونی این نوع حقوق دادن تاکید کرده بود.

علی دهقان کیا با بیان اینکه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید بنا بر قانون به اندازه نرخ تورم افزایش پیدا کند، گفته شورای عالی کار افزایش حقوق بازنشستگان را به میزان ۲۱ درصد مصوب کرده است و  باید هرچه زودتر مشکل عدم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برطرف شود. در حال حاضر خبرها حکایت از آن دارد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان تا ۱۵ اردیبهشت ماه تعیین تکلیف خواهد شد.

حدودا دو هفته پیش بود که محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه از آمادگی دولت برای تامین بخشی از منابع لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خبرداد. او گفته بود آماده ایم بخشی از بدهی های دولت به تامین اجتماعی را با واگذاری اموال و سهام بپردازیم مشروط بر اینکه همه آنها صرف همسان سازی حقوق شود.

البته این ابراز آمادگی از سوی آقای نوبخت کافی نیست. وعده وعیدهای این چنینی بارها از سوی نوبخت در مقاطع گوناگون به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی داده شده است. بازنشستگان تامین اجتماعی برای همین است که دل خوشی از نوبخت ندارند. به اعتقاد شمار زیادی از آنها اراده و اهتمام جدی برای اجرای همسان سازی وجود ندارد.

این اختلاف فاحش در پرداختی‌ها و عدم رعایت حداقل‌های قانون برای مستمری بگیران تامین اجتماعی در روزهایی که اقتصاد ایران متزلزل و معیشت مردم در تنگنای بیشتری است باعث شده تا سفره این بخش از جامعه که کسر قابل توجهی را تشکیل می دهد، روز به روز کوچک تر شود.

گوش بازنشستگان تامین اجتماعی از شعار پر است. در روزهایی که مسئولان دولتی به حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بی تفاوت هستند قدرت خرید این بخش از جامعه در حال پایین آمدن است. واقعیت این است که بازنشستگان چوب بدهی های دولت را می خورند.

اخیرا اعلام شده  با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و امضای 64 نماینده مجلس شورای اسلامی قرار شده بخشی از بدهی دولت (50 هزار میلیارد تومان) در سال جاری به سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود. از این مقدار قرار است 30 درصد برای همسان سازی هزینه شود.

قریب به 8 سال از تصویب طرح همسان‌سازی‌ بازنشستگان تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به دولت و تامین اجتماعی می گذرد. نیازی به توضیح نیست که در این مدت این طرح به درستی اجرا نشده است. بر این اساس باید حداقل حقوقی که یک بازنشسته‌ تامین اجتماعی دریافت می‌کند برابر با حداقل حقوق بازنشسته‌ کشوری باشد. این طرح به خاطر هزینه زا بودن و بدهی قابل توجهی که بر دوش دولت می گذاشته تا به حال اجرایی نشده است. علی رغم مواضعی که دولت در هفته های اخیر و مطرح کردن دوباره بحث همسان سازی گرفته بسیاری از بازنشستگان نسبت به این مسئله خوشبین نیستند.

با این همه باید منتظر ماند و دید بحث افزایش حقوق بازنشستگان در نیمه اردیبهشت به سرانجام می رسد و یا باید همچون خیلی از سال ها افزایش حقوق بازنشتگان تامین احتماعی به ماه های بعد برسد. افزایش حقوقی که مشخص نیست بتواند نظر مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی را جلب کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید