افزایش قیمت خودرو با وجود رکود معاملات تنها یک پیام دارد و آن این که در سال جاری قیمت خودرو قصد ترمز کشیدن ندارد و باید باز هم منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم.

سلام نو – سرویس اقتصادی: قیمت خودرو حتی در این روزهای کرونایی هم بالا می رود. علی رغم اینکه معاملات در بازار خودرو به حداقل رسیده نگاهی اجمالی به قیمت خودرو از ابتدای سال جدید تاکنون حکایت از افزایش قیمت ها دارد.

به گزارش سلام نو، انتظار می رفت امسال با رفع ممنوعیت واردات شاهد تحول در بازار خودرو باشیم. اما این اتفاق نیفتاد تا انحصار در بازار خودرو همچنان ادامه داشته باشد. از ابتدای سال محصولات ایران خودرو و سایپا با افزایش قیمت مواجه بوده اند. خودروهای مونتاژی نیز از این امر مستثنی نبودند.

این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا مراکز شماره گذاری خودرو و تعویض پلاک بسته شده است و به اعتقاد بسیاری همین امر در بالا رفتن قیمت ها تاثیرگذار بوده است. به طور مثال خودرویی همچون 206 تیپ 2 که تا اواخر سال گذشته قیمتش حدود 100 میلیون بود حالا قیمتش به نزدیکی 126 میلیون تومان هم رسیده است. این در حالی است که هنوز بازار معاملات راکد است و به جریان نیفتاده است.

‌خودرویی مانند تیبا که حالا رفته رفته به عنوان خودروی ارزان قیمت جایی برای خود در بازار پیدا کرده، در اسفند 98 توسط خودروساز 74 میلیون تومان عرضه می‌شد. اما حالا قیمت تولیدکننده آن به 87 میلیون تومان رسیده است. در همین یک ماهه  پرایدهاچ بک 8 میلیون تومان و ساینا نزدیک به 10 میلیون تومان رشد قیمتی از طرف عرضه‌کننده اصلی داشته‌اند.

فروش کارتکسی هم از دیگر عوامل این گرانی است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به ایسنا گفته است: زمانی که فروشندگان خودرو می‌بینند که نمایندگان رسمی خودروسازان به‌ طور مثال خودرو ۲۰۶ که پیش از سال جدید، کارتکسی ۹۵ میلیون تومان عرضه می‌کرده است، اکنون در حدود ۱۱۶ میلیون تومان می‌فروشد، قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

افزایش قیمت خودرو با وجود رکود معاملات تنها یک پیام دارد و آن این که در سال جاری قیمت خودرو قصد ترمز کشیدن ندارد و باید باز هم منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم. کاهش تقاضا در این روزهای کرونایی شدت گرفته و خریدار زیادی در بازار نیست. با این وجود امید می رود تا روزهای آینده بازار خودرو به شرایط عادی بازگردد. کاهش تقاضا در سال 98 خیلی تولیدکنندگان را اذیت نکرد اما در زمستان سال 98 تا حدی این اتفاق افتاد به طوری که فعالان بازار خودرو از نبود مشتری و رکود سنگین در بازار خودرو می گفتند.

بحران در بخش های قابل توجهی از اقتصاد کشور در سال جاری مشکل آفرین خواهد بود. به نظر می رسد با شرایط موجود خیلی نمی توان امیدی به بازار خودرو داشت. شرایط تحریم و مشکلات تامین ارز خودروسازان در سامانه نیما هم از دیگر مشکلات این صنعت است.

اخیرا آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اظهار کرده محاسبات این انجمن نشان می دهد مجموع زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان کشور تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و سهم خودروسازان از این زیان هم ۴۵ هزار میلیارد تومان است.

در شرایط کنونی افزایش قیمت به نحوی اتفاق افتاده که عموم مصرف‌کنندگان توانایی خرید پراید ۷۰ میلیونی را ندارند. این روزها که به خاطر ویروس کرونا پیشنهاد استفاده از خودروی شخصی بیش از پیش مطرح است در کنار هزار و یک مشکل ریز و درشت دیگر به نظر می رسد نتوان پیش بینی دقیقی برای قیمت خودرو در هفته های آتی داشت و تنها از برآیند شرایط می توان این طور برداشت کرد که سال 99 ترمز قیمت خودرو کشیده نخواهد شد.

قیمت روز خودروها :

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید