به تعبیر بسیاری از کارشناسان تخمین های دولت غیرمنطقی است. این روزها شمارزیادی از افراد جامعه در تامین مایحتاج و نیازهای ابتدایی زندگی خود با مشکل روبرو هستند و بسیاری از کارشناسان بر این باورند کار به جایی خواهد رسید که دولت چاره ای جز چاپ کردن اسکناس نخواهد داشت.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بدون شک یکی از چالش های مهم حکمرانی در سال جاری چگونگی مهار تورم افسارگسیخته است. تورمی که جهش آن ارتباط مستقیمی با کوچک شدن سفره مردم دارد. نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۰ توسط صندوق بین المللی پول برابر با ۳۴.۲ درصد پیش بینی شده است.

به گزارش سلام نو، این نهاد بین‌المللی نرخ بیکاری برای ایران را در سال جاری میلادی حدود 16 درصد و رشد اقتصادی را هم منفی شش درصد پیش بینی کرده است. مرکز آمار ایران هم نرخ تورم سالانه فروردین ماه سال جدید را 32.3 درصد اعلام کرده است.

عبدالناصر همتی، سکاندار بانک مرکزی پیش تر در گفت و گویی ابراز امیدواری کرده بود که نرخ تورم سال 99 پایین تر از 20 درصد باشد. این سخنان همتی در حالی مطرح شده بود که هنوز نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار نگرفته بود. منتقدان معتقد بودند دولت به درآمدهای نفتی دلش را خوش کرده و همچنان اقتصاد ما وابسته به نفت اداره خواهد شد. اما سقوط غیرقابل انتظار بازار نفت از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سویی دیگر همه معادلات را به هم زد و باید خیلی خوش خیال باشیم که تورم زیر 20 درصد را در چشم انداز پیش روی خود در سال 99 پیش بینی کنیم.

با این همه همتی پیش بینی های صندوق بین المللی پول را بی اساس دانسته و تاکید کرده ما کار را مدیریت می‌کنیم و هم نقدینگی را تحت کنترل داریم. او اظهار کرده هم‌اکنون نرخ سود بین‌بانکی به ۱۶.۵ درصد رسیده است و نرخ سود بین‌بانکی سیگنال مهمی برای تورم و سود بانکی است؛ بنابراین نمی‌شود که نرخ سود بین‌بانکی کاهش یابد، ولی تورم بالا رود.

استدلال های همتی اما غالب اقتصاددان ها را راضی نمی کند و به تعبیر بسیاری از کارشناسان تخمین های دولت غیرمنطقی است. این روزها شمارزیادی از افراد جامعه در تامین مایحتاج و نیازهای ابتدایی زندگی خود با مشکل روبرو هستند و بسیاری از کارشناسان بر این باورند کار به جایی خواهد رسید که دولت چاره ای جز چاپ کردن اسکناس نخواهد داشت. علی دینی ترکمانی، اقتصاددان هم معتقد است تورم سال جاری حوالی 40 درصد خواهد بود. او در این باره گفته است: در حال حاضر دو دلیل عمده وجود دارد که باعث خواهد شد نرخ تورم در سال جاری روند افزایشی داشته باشد، اول اینکه با کاهش بی سابقه قیمت نفت به میزان بیش از ۴۰ درصد، درآمد‌های نفتی دولت به شدت  کم می‌شود، این در حالیست که دولت در بودجه قیمت نفت را ۵۰ دلار اعلام کرده بود، اما امروز قیمت نفت خام ایران به زیر هر بشکه ۱۵ دلار سقوط کرده است. دوم هم اینکه امسال نرخ ارز نیز افزایش خواهد داشت و این امر تورم را با صعود همراه خواهد کرد، بنابراین با توجه به شرایطی که وجود دارد، از نظر اقتصادی با سال بسیار سختی روبرو خواهیم بود.

بودجه عمومی دولت در سال 99 با عدد 484 هزار میلیارد تومان بسته شده است. دولت پیش‌بینی کرده است که حدود 78 هزار میلیارد تومان از بودجه را با فروش نفت تامین کند و 195 هزار میلیارد تومان از درآمدش را با مالیات به دست آورد.

به نظر می رسد وضعیت اقتصادی دوران پساکرونا بسیار هشدارآمیزتر از حد تصور باشد و نیاز است دولت سیاستگذاری های مناسب برای این دوران را داشته باشد. بدون شک تورم یکی از محوری ترین معضلات اقتصادی سال 99 است.گزارش رسمی بانک مرکزی حکایت از تورم 41 درصدی در سال گذشته دارد. این تورم در واقع معدل قیمتی بیش از ۳۷۵ قلم کالا را شامل می‌شود. در همین رابطه محمود جامساز، اقتصاددان به فرارو گفته است: آن چیزی که مهم‌است، تورم سبد مصرفی و معیشتی خانوار است که متشکل از اقلامی نظیر مواد غذایی و پروتئینی، میوه و سبزیجات، بهداشت، آموزش، حمل ونقل و انرژی است که به جد اگر معدل این کالا‌ها که تعداد آن‌ها حدود ۴۰ قلم است را بگیرند، نرخ تورم بیش از این اعداد و ارقامی است که نهاد‌های رسمی اعلام می‌کنند.

به نظر می رسد در تابستان سال جاری شاهد فروکش کردن تب و تاب ویروس کرونا باشیم. اتفاقی که اگر محقق شود باید انتظار رشد سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات و به تبع آن افزایش تورم را داشته باشیم. تورم هم مانند خیلی از تبعات اقتصادی کرونا بعد از پایان یافتن نسبی غائله کرونا بیش از پیش نمایان خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید