فیلم «خروج» آخرین اثر ابراهیم حاتمی کیا که در نقد مستقیم دولت فعلی و با حمایت سازمان فرهنگی و هنری اوج و تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد با بودجه 9 میلیاردی تولید شده است، پخش این فیلم قبل از اکران آن در سینما از هفته گذشته به صورت آنلاین از شبکه های وی او دی آغاز شده است و به بهانه پخش این فیلم به بررسی بهترین فیلم‌های سیاسی اعتراضی ابراهیم حاتمی‌کیا پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : ابراهیم حاتمی کیا کارگردان 59 ساله سینما و تلویزیون ایران که به کارگردان ارزشی نیز شهرت دارد، در حرکتی تابو شکنانه، اقدام به پخش نسخه اینترنتی فیلم جدیدش قبل از اکران سینمایی آن کرد، فیلمی که به گفته تهیه کننده آن 9 میلیارد برای ساخت آن هزینه شده است.

ابراهیم حاتمی کیا که به گفته علی معلم بچه لوس سینمای ایران مشهور است، آخرین اثرش را با عنوان «خروج» به تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد و سرمایه گذاری سازمان فرهنگی هنری اوج در سال گذشته جلوی دوربین برد، این فیلم که برای اولین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رنگ پرده نقره ای سینما را به خود دید و با اینکه در پنج رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین طراحی لباس، بهترین چهره‌پردازی، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین صدابرداری و بهترین صداگذاری نامزد دریافت سیمرغ بود، اما در نهایت موفق به دریافت دو سیمرغ بهترین چهره‌پردازی برای مهرداد میرکیانی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری برای محمد برادران شد.

فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که به صورت اینترنتی از یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ به صورت آنلاین از طریق شبکه های وی او دی پخش شده است، اولین فیلم در تاریخ سینمای ایران محسوب می شود که عوامل آن قبل از اکران سینما، اقدام به پخش نسخه اینترنتی آن گرفته اند.

چند روز پس از انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی، خبر انتشار نسخه غیر قانونی این فیلم در رسانه ها منتشر شد، اما پس از گذشت چند روز خبری با عنوان ورود فیلم خروج به باشگاه میلیاردی ها به گوش رسید، خبری که حکایت از اقدامی نوین در سینمای ایران دارد، اقدامی که ابراهیم حاتمی کیا کارگردان همیشه معترض و به اصطلاح علی معلم فقید، بچه لوس سینمای ایران، سردمدار آن است، به همین بهانه به بررسی بهترین فیلم های سیاسی - اعتراضی ابراهیم حاتمی کیا پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «خروج» / فاصله گرفتن حاتمی کیا از دوران اوجش / فیلمی جاده ای و خسته کننده

بررسی فیلم «خروج» / فیلمی انتقادی درباره مشکلات اقتصادی و مدیریتی

آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)

در روزهای آخرینِ دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از مهمترین آثار تاریخ سینمای ایران را نگاشت و در دولت اصلاحات اکران کرد. فیلم «آژانس شیشه‌ای» نزاعی تمام‌عیار مابین «حاج کاظم»، با بخشی از ساختار قدرتِ مرکزی است و کاراکتر سلحشور با بازی رضا کیانیان آشکارا نماینده‌ی تام «جبهه‌ی سازندگی» آن زمان، به مناسبات سیاسی کشور است.

رو در رو شدن حاج‌کاظم و سلحشور، شمایلی از یک نزاعِ کلاسیک در تاریخِ سیاست و سینماست، نزاع مابین آرمان‌خواهان و مصلحت‌گرایان؛ نزاع مابین عدالت‌خواهان و امنیت‌پیشگان؛ نزاعی که هنوز و تا به امروز، نه تنها در ایران، که در نقطه نقطه‌ جهان دیده میشود.

موج مرده (۱۳۷۹)

آرمان‌گرایی تک‌افتاده، غریب‌تر از حاج‌کاظم، که اینجا دیگر حتی پسر و همسنگران‌اش هم مقابلش ایستاده‌اند، «موج مرده» مرثیه‌ای غم‌آلود در ستایش انسان‌های «غریب» است و فیلم، نقدی صریح بر نگاه سیاسی دولت اصلاحات در امور بین‌الملل دارد.

ارتفاع پست (۱۳۸۰)

برخلاف «آژانس شیشه ای»، در فیلم «ارتفاع پست» گروگان‌گیران و معترضان خود مردم‌ هستند، مردمی از جنوب کشور، بدون هیچ گرایش سیاسی و حزبی، که تنها به دلیل فقر و بیکاری دست به یک هواپیماربایی زدند و می‌خواهند به جایی دیگر از جهان بروند، به جایی که آنجا آب باشد، نان باشد و کار باشد و در واقع می توان گفت که «ارتفاع پست»، مردمی‌ترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است.

به رنگ ارغوان (۱۳۸۳)

عشقِ ممنوعه و یا به عبارت دیگر جدال همیشگی عشق و وظیفه!

فیلم «به رنگ ارغوان» در واقع قصه عشق مامور امنیتی به دختر یکی از سرکردگان منافقین است و فیلم حامل این پیام است که فرزندان نباید پاسوز اشتباهات پدران شوند و با این حال فیلم توسط وزارت اطلاعات ۵ سال به توقیف درآمد، ولی هنوز، از جذاب‌ترین و انسانی‌ترین تریلرهای ایرانی محسوب می شود.

گزارش یک جشن (۱۳۸۹)

فیلم «گزارش یک جشن» سیاسی‌ترین فیلم ابراهیمی حاتمی‌کیا محسوب می شود و همچنین، تنها فیلم او است که هیچگاه به اکران درنیامد، فیلمی تولید شده پس از سال ۸۸، که نقد عریانی‌ست بر وضع موجود آن زمان و این فیلم توسط دولت احمدی‌نژاد، به توقیف دائمی درآمد!

خروج (۱۳۹۸)

«خروج» همچون «بادیگارد»، مستقیم دولت روحانی را نشانه می‌رود؛ با این تفاوت که از قهرمان فیلم «خروج»، سن و سالی گذشته و مویی سپید کرده است، کم حرف میزند، فریاد برنمی‌آورد و کسی نمی‌داند در ذهنش چه می‌گذرد، خروج، تصویری از حاتمی‌کیای امروز است و مرد موی‌سپید کرده گوشه‌گیر و کم‌حرفی که آرام‌تر از همیشه است اما، زبان‌اش هنوز، زبان درد است و اعتراض‌.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***