مهدی آیتی در گفت‌وگو با سلام نو گفت: قالیباف قدرت سازماندهی و شبکه سازی خوبی دارد. همین مساله به طور چراغ خاموش و ساکت دارد در بدنه مجلس یازدهم اتفاق می افتد. قالیباف در این مدت بیکار نبوده و با همان شبکه ای که ستادهای انتخاباتی خود را در استان ها فعال و یارگیری کرده در حال تلاش برای رویارویی به منظور کسب کرسی ریاست مجلس است.

سلام نو - سرویس سیاسی: یک نماینده پیشین مجلس معتقد است حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم اشتباهی تاریخی بوده و این مجلس ویژگی های یک مجلس مطلوب و کارآمد را ندارد.

مهدی آیتی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به اشتباه بودن راهبردهای جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس اخیر گفت: همیشه در زمانی که یک جبهه می داند که اقبال عمومی ندارد و محبوبیت و اعتبارش از دست رفته باید به ریکاوری برود. باید برود خودش را بازسازی کند. در  همه احزاب دنیا همین است. حزبی که مقبولیت خود را از دست می دهد  در اولین گام رئیس حزب استعفا می دهد.

او اضافه کرد:  جبهه اصلاحات به جای اینکه کاسه گدایی بردارد و پشت در شورای نگهبان برای تایید صلاحیت بایستد و حتی برخی اصلاح طلبان توبه نامه بنویسند برای تایید صلاحیت گرفتن، باید عزت و اقتدار خودش را حفظ می کرد و وارد مبارزه نابرابر و نامتعارفی مثل مجلس یازدهم نمی شد. اصلاحات باید در سایه می رفت و خودش را بازسازی می کرد و بعد از آسیب شناسی آماده می شد تا ناظر بر اعمال مجلس و دولت آینده باشد.

به اعتقاد این نماینده مجلس ششم اگر عقلای جبهه اصلاحات متوجه این امر باشند یکی از ارزش های این جبهه این خواهد بود که در هشت سال آینده چشم و گوش و قلم و زبان مردم بشوند. این در حالی است که اگر جبهه اصلاحات در شرایط کنونی باز هم بخواهد وارد بازی های سیاسی شود همان طور که تا الان بازنده بوده همان اعتبار اندکی که برایش مانده را هم از دست خواهد داد.

او با اشاره به یکدست بودن مجلس یازدهم اظهار کرد: اتفاقی که افتاد در مجلس یازدهم در ادامه اتفاقاتی است که از مجلس چهارم پیش آمد. همیشه در یک تعادل سیاسی می شود کشور را با میانه روی اداره کرد در غیر این صورت کشور به افراط و تفریط می افتد.

آیتی با انتقاد از ردصلاحیت های گسترده توسط شورای نگهبان یادآور شد: متاسفانه از مجلس چهارم به بعد ردصلاحیت های گسترده ای توسط شورای نگهبان اتفاق افتاد و یک سنت غلطی ایجاد شد که امروز بر اساس آن دوره به دوره حلقه گزینش تنگ تر و تنگ تر شد تا جایی که عده کثیری نه تنها از اصلاح طلبان که از میانه رو ها و اصولگرا ها هم رد صلاحیت می شوند. امروز خانواده شهدا و جانبازان و رزمندگان و حتی کسانی که پست های مهم دولتی در چند دهه اخیر داشتند تایید صلاحیت نمی شوند.

نماینده مردم بیرجند در مجلس ششم با بیان اینکه هیچوقت مجلس یازدهم مجلس مطلوبی نخواهد شد،  افزود: این اتفاق در مجلس یازدهم به اوج خودش رسید و ما فعلا یک مجلس یکدست و تک صدا داریم. این مجلس به هیچ وجه نمی تواند یک مجلس موفق در کشور باشد. این تجربه در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد. اصل بر وجود کرسی های موافق و مخالف و تضارب اندیشه است. در این صورت است که کشور متعالی می شود و قوانین و مدیریت بهتری به وجود می آید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است تک صدایی مجلس به معنای نبود اختلاف بین اصولگرایان نیست. او در این باره بیان کرد: شواهد تاریخی نشان می دهد که بر اساس ذات و طبع انسان، همواره منفعت طلبی و خودگرایی در انسان است. به همین دلیل در دنیا احزاب متولد می شوند و سپس انشعاب می کنند. این در نفس و ذات انسان است و در قرآن هم به این مساله ا‌شاره شده است. در یک جناح سیاسی یکدست به محض تقسیم قدرت اختلاف به وجود می آید. فرقی هم نمی کند که در ایران باشد یا در خارج از ایران باشد. بدون تردید به مرور زمان اختلاف شدیدی بین گروه های مختلف اصولگرای مجلس از طیف افراطی این جناح گرفته تا اصولگرای میانه ایجاد خواهد شد.

عضو سابق حزب اعتماد ملی با اشاره به گزینه های موجود برای ریاست مجلس تصریح کرد: من معتقدم در بین گزینه های موجود که برای ریاست مجلس مطرح هستند مدیریت آقای قالیباف از همه گزینه های موجود قوی تر است. هیچکدام از آقایانی که مطرح هستند به لحاظ مدیریت به پای آقای قالیباف نمی رسند. ایشان یک نیروی جبهه ای و اجرایی قوی است. شاید برای همین خیلی مناسب نبود او وارد مجلس شود و بهتر بود در بخش های اجرایی به کار گرفته شود. با این وجود با توجه به اینکه مدیری قوی است به نفع مجلس یازدهم است که آقای قالیباف رئیس شود. فردی مانند آقای میرسلیم به روز نیست و به لحاظ تفکر سیاسی و سوابق مدیریتی بسیار ضعیف است.

آیتی ادامه داد: فرد دیگری هم که گزینه ریاست مجلس است مثل آقای آقاتهرانی اصلا در فضای دیگری هستند و با واقعیات نسبتی ندارند. افرادی مثل حاجی بابایی و زاکانی هم اگر چه سابقه حضور در مجلس را دارند اما به پای قدرت مدیریتی آقای قالیباف نمی رسند.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه شهردار اسبق تهران در این مدت بیکار نبوده و مشغول رایزنی در بدنه مجلس بوده است، خاطرنشان کرد: آقای قالیباف قدرت سازماندهی و شبکه سازی خوبی دارد. همین مساله به طور چراغ خاموش و ساکت دارد در بدنه مجلس یازدهم اتفاق می افتد. قالیباف در این مدت بیکار نبوده و با همان شبکه ای که ستادهای انتخاباتی خود را در استان ها فعال و یارگیری کرده در حال تلاش برای رویارویی به منظور کسب کرسی ریاست مجلس است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید