به گفته آذر قرار بوده حدود 12 هزار ميليارد تومان بابت مابه‌التفاوت قيمت ارز به حساب بانک‌های عامل واريز شود که در نتيجه پيگيری‌های ديوان تا سال 98 تنها دو هزار ميليارد تومان آن بازگشته و 10 هزار و 500 ميليارد تومان آن تاکنون بازنگشته است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: اخیرا بررسی جزئیات گزارش تفریغ بودجه سال 97 حواشی بحت برانگیزی داشت که البته خیلی زود از سوی دولتی ها تکذیب شد. فارغ از صحت و سقم ماجرا امروز و در سال 99 آنچه بیش از همه نمایان شده شکست سیاست ارز دولتی است.

به گزارش سلام نو، عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات 15 شرکت و فرد را بیشترین متخلفان در بحث ارز  4200 تومانی دانسته و گفته مجموع ارزی که در سال 97 به صرافی‌ها و واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شده، 31 میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود چهار میلیارد و 800 میلیون دلار، ما‌به‌ازای واردات کالا نداشته است.

به گفته آذر قرار بوده حدود 12 هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت ارز به حساب بانک‌های عامل واریز شود که در نتیجه پیگیری‌های دیوان تا سال 98 تنها دو هزار میلیارد تومان آن بازگشته و 10 هزار و 500 میلیارد تومان آن تاکنون بازنگشته است.

روحانی روز گذشته در انتقاد از دیوان محاسبات روی مفقود نشدن حتی یک ریال ارز دولتی تاکید کرد و با انتقاد نسبت به دیوان محاسبات اظهار کرد: یک سازمان نظارتی قبل از تهیه یک گزارش مگر با مسئولان دولتی قهر است؟ این گزارش را که خود مسئولان دولتی به آنها دادند؛ این سازمان باید با مسئولان دولتی صحبت کند و بگوید که می‌خواهم چنین گزارشی را منتشر کنم.

اما واقعیت ماجرا چیست و سخن کدام طرف صحت دارد؟ رئیس بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حاضر شده و با تاکید بر اینکه در دوره او این اتفاق نیفتاده اظهارات عادل آذر را ناقص خوانده و خاطرنشان کرده خبری که این روزها مبنی بر گم شدن 4.8 میلیار دلار ارز دولتی دست به دست می شود، نادرست است.

در فضای مجازی به ویژه توییتر کاربران زیادی دولت را مقصر دانسته و با استناد به این گزارش معتقدند دولت باید پاسخگوی این اتفاق باشد و خاطیان هم محاکمه شوند. در فضای روانی که هم اکنون علیه دولت وجود دارد نظرات منفی علیه روحانی و دولت بیش از همه مورد استقبال قرار می گیرد. این در حالی است که توضیحاتی که همتی ارائه کرده در نوع خود قابل تامل است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی این طور این ماجرا را توضیح داده است: در سال 97 حدود 30 میلیارد دلار ارز بانکی تامین شده که حدود 20 میلیارد دلار برای چهار ماهه اول بوده و از 16 مردادماه 97 دولت سیاست‌های ارزی را عوض کرد و از آن زمان به‌بعد بحث کالاهای اساسی و غیراساسی مطرح شد و قبل از آن همه کالاهایی که وزارت صمت ثبت سفارش می‌کرد، بانک مرکزی موظف بود که تامین ارز 4200 تومانی کند. به گفته او این گزارش در تاریخ 12 آذر 98 تهیه شده و اکنون این رقم تبدیل به سه میلیارد دلار شده که از این سه میلیارد هم بخشی‌از آن به دلایل موجهی بازنگشته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه نمی‌توان گفت که ۳ میلیارد دلار اختلاف حساب وجود دارد، تاکید کرده است از این سه میلیارد دلار یک و نیم میلیارد دلار آن را مشخصات اشخاصی که رفع تعهد نکرده‌اند را به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم و چند صدمیلیون دلار نیز به مرحله کیفری رسیده که قوه قضاییه در حال پیگیری است و این چنین نیست که ۴.۸ میلیارد  دلار گم شده باشد.

واقعیت این است که شاید ماجرای مفقود شدن 4.8 میلیارد دلاری آن طور که شایعات می گویند درست نباشد اما تردیدی نیست که سیاست ارز دولتی شکست خورده است. در این دو سه سال اخیر فسادهای زیادی اتفاق افتاده و هیچ کس نمی خواهد این شکست را به عهده بگیرد. رانت و فسادی که این طرح به اقتصاد ایران تحمیل کرده آن قدر زیاد است که در حال حاضر کمتر کسی حاضر به حمایت از این طرح است. حتی خود رئیس جمهور هم گفته من با این طرح مخالف بودم اما چون صاحب نظران این طرح را تایید کردند بنده هم پذیرفتم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید