۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 45902744

در حال حاضر پویانمایی به عنوان يکي از زير شاخه‌های اصلي و در عين حال پرطرفدار صنعت فيلم جهان و از گرو های مختلف سنی مخاطب جذب کرده است و تحولات تکنیکی این حوزه از تمامی عرصه‌های سینما بیشتر است. باید توجه نمود که پویانمایی دستاورد جدید سینما در جهان هست در صورتی که فیلم زنده از اولین دستاوردهای بشری در این حوزه بود. بلوغ و رشد پویانمایی امکاناتی را برای سینماگران ایجاد کرده که برای فیلم سازان ابتدایی سینما آرزویی دست نیافتنی بود.

سینما با پیشرفت کنونی هنر پویانمایی، وارد مرحله تازه‌ای از حیات خود شده است. حیاتی که موجب شده بزرگ‌ترین عیوب سینما که به نمایش گذاشتن زندگی واقعی با تقلید کردن از واقعیت‌ها و استفاده کمتر از تمثیل و تخیل را از بین ببرد و شایستگی بیشتری را برای استفاده از روش های انیمیشنی برای دنیای رمان و ادبیات به کار و دنیای ذهنی بزرگ‌سال را به کودک نزدیک کرد.

از عناصر ایجاد زیبایی و لذت در یک فیلم پویانمایی‌ انتقال مفاهیم از طریق ارتباط‌گیری غیرکلامی است.

پیام‌های غیرکلامی را مایکل آرژیل در پویانمایی در حالت‌های مختلف چهره، چشم یا نگاه، حرکات بدنی، حالت‌های بدنی، لباس‌ها و سایر صورت‌های ظاهری تقسیم نموده است.

به‌طور مثال سر تکان دادن در پویانمایی اهمیتی خاص دارد اما حرکت پاها کمتر اهمیت دارد، علائم بدنی از جایگاه بالایی در پویانمایی برخوردارند ولی امکان دارد مردم به آن توجه نداشته باشند.

از این رو در انیمیشن نفوذ شخصیت ها قابل مشاهده است که هدف آنان استفاده از علائم برای ایجاد جذابیت در بین مخاطبان است.

به طور مثال علائمی همچون نخندیدن، دست به کمر ایستادن، از موضع بالا نگاه کردن، اخم کردن موجب ایجاد یک شخصیت سلطه‌گر است و برعکس این موارد نشان دهنده شخصیت سلطه‌پذیر همچون دهان باز، دزدیدن نگاه و نگاه کردن از پایین و لب های کشیده به جلو.

ارتباط‌گیری بدون کلام در صنعت ساخت پویانمایی به خصوص با روش های دیجیتالی در کارتون سازی به شکل ساده ولی با فن پیچیده و تخصصی همراه شده است. در واقع سازنده کارتون باید در شکل شخصیت های متفاوت ظاهر شود که با حرکات طرح ریزی شده بتواند قواعد خاصی را شکل دهد تا شخصیت مورد نظرش شکل گیرد.

پویانمایی های با کیفیت ماتریکسی که با هزینه های زیاد در موسسات فیلم‌سازی ساخته و برای بازار ارائه می‌گردد همگی نشان دهنده آرینش ارتباطات غیرکلامی در صنعت پویانمایی سازی که یک هنر است برای جذب مخاطب و ایجاد جذابیت در تولیدات.

سازندگان پویانمایی با استفاده از روش های گرافیکی و با توجه به حالات شخصیت های درون داستان یک ارتباط قابل لمس در انیمیشن با مخاطب ایجاد می کنند.

فعالیت درزمینهٔ ساخت پویانمایی به دلیل همگامی متغیرهای انسانی در خلق شخصیت و ایجاد یک توازن با آن و همچنین المان‌های مورد پسند مخاطبان موجب شده این صنعت ظریف و علمی و دقیق شود.

ارتباط بدون کلام، شخصیت های غیر واقعی را برای مخاطبان همه سنین واقعی نموده و محیط اطراف آن را ملموس کرده است و موجب شده نشانه شناسی در پس زمینه اثر برای مخاطب مهم و پررنگ شود.

امروزه فناوری‌های جدید در بخش کارگاهی تولیدات پویانمایی زمینه رشد این کارگاه ها را ایجاد نموده و مخاطبان هم به دلیل بهبود کیفیت به دیدن آثار جذب شده اند.

در آمریکا کارگردان پویانمایی و فیلم رئال در یک سطح هستند و کارگردان ها ایده‌ای را که در ذهن خود دارند می توانند با این تکنیک ها پیاده کنند. از زمانی که دیزنی در این صنعت شروع به تولید کرد این صنعت برای سازندگان فیلم ها دارای اهمیت دیده شد.

جذابیت پویانمایی موجب جذب مخاطبان از همه سنین خواهد شد و این آثار را برای همه جالب و دیدنی کرده است. ارتباط غیر کلامی در آثار ایرانی به دلیل مشکلات تکنیکی کمتر دیده می شود اما این ارتباطات کاربردی جز جدانشدنی آثار مطرح روز دنیا است.

استفاده از خلاقیت فردی و نقاشی‌های دستی با وجود محتوا خوب در اثر اگر چه با هزینه و وقت بیشتری همراه است اما اثری ضعیف را تولید می کند؛ اما آفرینش شخصیت های مجازی کارتونی با تکیه بر روش های دیدنی و کلامی به شکل های مستقیم و غیر مستقیم در تولید و موفقیت این گونه فیلم ها تأثیر زیادی داشته است؛ و انیمیشن‌های پرفروش دنیا همچون "میکی ماوس"، "شرک"، "نمو"، "پلنگ صورتی" به همراه شخصیت های مجازی در دنیای حیوانات و انسان ها نظیر "رابین هود" بی دلیل دارای محبوبیت نیست و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بصری و کلام، این شخصیت ها را باور پذیر، جذاب و این گونه تولیدات را با اقبال روبرو ساخته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***