۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 45807396

با توافق آتش بس بین روسیه و ترکیه، آوارگان سوری در حال بازگشت به ادلب سوریه هستند.

به گزارش سلام نو، بیش از ۱۰۹ هزار آواره سوری پس از توافق آتش بس بین روسیه و ترکیه از جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ( ۶ ماه مارس ۲۰۲۰ ) گذشته از اردوگاه های خود به استان ادلب در شمال سوریه بازگشته اند.

مدیر تیم "هماهنگ کننده به درخواست‌های شهری شمال سوریه" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه با اعلام این مطلب افزود : گروهی از آوارگان بلافاصله پس از متوقف شدن عملیات نظامی دولت سوریه در این منطقه از اردوگاه ها به خانه های خود بازگشتند.

" محمد حلاج " اظهار داشت: ۱۰۹ هزار و ۷۱۴ نفر از جمع حدود یک میلیون آواره سوری که از اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی در پی افزایش درگیری بین نیروهای ارتش سوری و گروه‌های مسلح و تروریست از ادلب نقل مکان کرده بودند، طی ۴۰ روز پس از آتش بس به مرور به منازل خود بازگشتند.

استان ادلب به عنوان 11 درصد از خاک سوریه در شمال غرب این کشور و هم مرز با ترکیه است که در ماه های اخیر به خاطر اجتماع تروریست هایی از سراسر سوریه بر اساس توافق مناطق کاهش تنش به این استان منتقل شده اند و هر از چند گاهی اقدام به گلوله باران مناطق مسکونی استان های همجوار ادلب مانند ادلب ، حماه و لاذقیه می کنند.

حلاج افزود:  بخش بزرگی از آوارگان سوری همچنان در اردوگاه‌های نزدیک مرز سوریه و ترکیه زندگی می‌کنند و برای بازگشت به مناطق اصلی خود تمایلی ندارند.

بر اساس این گزارش،  برخی از آوارگان سوری پس از افزایش درگیری‌ها به اردوگاه‌های نزدیک مرز و برخی دیگر به مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف سوریه که از سوی ترکیه حمایت می‌شوند به شمال این کشور نقل مکان کرده اند.

در جریان بحران سوریه حدود ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۴ میلیونی این کشور به شهرهای دیگر سوریه و یا کشورهای همجوار و یا شمال آفریقا و اروپا پناهنده شدند که گفته می‌شود بر اساس برخی آمارها  پنج میلیون نفر از این افراد به خاطر بازگشت امنیت و ثبات در ۸۰ درصد از خاک سوریه به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند.

سوریه از اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران ناشی از حمایت برخی کشورهای همسایه، غربی و رژیم صهیونیستی از تروریست ها است که در مقاطعی ۸۰ درصد از خاک این کشور را اشغال کرده  بودند ولی اکنون این رقم به حدود ۱۰ درصد رسیده است و ۹۰ درصد خاک سوریه تحت اشراف دولت مرکزی این کشور است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید