فیلم سینمایی «جن زیبا» به نویسندگی، فیلمبرداری و کارگردانی بایرام فضلی و تهیه کنندگی مهرداد فرید و نقش آفرینی نورگل یشیلچای، فرهاد اصلانی، محرم زینال زاده، لیلا زارع و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، این فیلم که علیرغم حضور بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه، نتوانست آنطور که باید و شاید در گیشه موفق باشد، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی و تهیه کنندگی مهرداد فرید با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران و سینمای کشور ترکیه در سال 1396 تولید شده است.

بایرام فضلی کارگردان فیلم «جن زیبا» متولد شهر میاندوآب از توابع آذربایجان غربی و تحصیل کرده رشته سینما در قطع کارشناسی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر می باشد.

بایرام فضلی عضو رسمی انجمن فیلمبرداران سینمای ایران و مجمع فیلمسازان ایران است و بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینما شناخته می شود تا کارگردان ، وی فیلمبرداری فیلم های شاخصی نظیر : «خواب تلخ» ساخته محسن امیر یوسفی، «نامه های باد» علیرضا امینی، «ماندوو» ساخته ابراهیم سعیدی، «از تهران تا بهشت» ابوالفضل صفاری و تقریباً تمامی آثار مهرداد فرید از قبیل «هم خانه»، «زنها شگفت انگیزند»، «دعوتنامه» و ... را بر عهده داشته است.

فیلم سینمایی «جن زیبا» دومین فیلم بلند سینمایی بایرام فضلی محسوب می شود، وی پیش از این کارگردانی فیلم بلند سینمایی «باز هم سیب داری؟» و چند فیلم کوتاه از قبیل «سنگر روبرو»، «چاه» و ... را بر عهده داشته است.

نویسندگی فیلمنامه فیلم سینمایی «جن زیبا» همانند اثر قبلی بایرام فضلی یعنی «باز هم سیب داری؟» بر عهده خود وی بوده است و فیلمبرداری این فیلم در 35 جلسه در شهر اصفهان انجام شده است.

مهرداد فرید تهیه کننده فیلم «جن زیبا»، نیز خود از اهالی رسانه و بیشتر به عنوان کارگردان شناخته می شود تا تهیه کننده، وی سابقه کارگردانی فیلم های شاخصی نظیر «دعوتنامه»، «بی‌تابی بیتا»، «زن‌ها شگفت‌انگیزند»، «از ما بهتران»، «همخانه»، «آرامش در میان مردگان» و ... را در کارنامه هنری خود دارد و پیشتر از فیلم «بن‌بست وثوق» ساخته حمید کاویانی فقط تهیه کنندگی فیلم های خود را برعهده داشته است و فیلم سینمایی «جن زیبا» دومین تهیه کنندگی مهرداد فرید محسوب می شود که خود کارگردانی آن را برعهده نداشته است.

فیلم سینمایی «جن زیبا» از ترکیب بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه بهره می برد و حضور بازیگران خارجی و فیلمبرداری در کشورهای خارجی چند سالی است که در سینمای ایران متداول شده است و بررسی و نقد این موضوع در این مطلب نمی گنجد و باید به صورت کارشناسی به بررسی معایب و محاسن تولید این آثار پرداخت.

در فیلم سینمایی «جن زیبا» نورگل یشیلچای بازیگر مطرح 44 ساله سینمای کشور ترکیه در نقش دلارام کنار فرهاد اصلانی به عنوان بازیگر اصلی به ایفای نقش پرداخته است، وی در فیلم های و سریال های مطرح کشور ترکیه ازقبیل سریال تلویزیونی «عشق و جزا» در نقش یاسمین، سریال «ماه‌پیکر» در نقش کوسم سلطان، سریال «گوزل» در نقش گوزل، سریال«گلپری» در نقش گلپری و ... به ایفای نقش پرداخته است، که اکثر این سریال ها از شبکه های ماهواره ای ایرانی زبان چندین بار پخش شده است و موجب محبوبیت فراوان این بازیگر ترک زبان در بین مخاطبین شده است.

حضور وی در فیلم «جن زیبا» حواشی فراوانی را برای این فیلم رقم زد و حتی این فیلم تا مرز توقیف شدن نیز رفت اما با تلاش عوامل و دست اندرکاران، این فیلم در تاریخ 24 بهمن 1397 پس از اتمام سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سینماهای تهران اکران شد و بر عکس تصور همگان با فروش نسبتاً ضعیف ۱٬۱۴۱٬۹۷۲٬۰۰۰ تومان روبرو شد.

نورگل یشیلچای بازی متوسطی از خود در فیلم سینمایی «جن زیبا» ارائه کرده است و حضور وی در این فیلم بیشتر جنبه تجاری داشته تا جنبه هنری و با نگاه به فروش این فیلم در گیشه می توان به اشتباه عوامل فیلم در انتخاب این بازیگر به عنوان یک بازیگر تجاری برای فروش در گیشه پی برد.

فرهاد اصلانی دیگر بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «جن زیبا» محسوب می شود، این بازیگر 54 ساله کرد کشور که حالا دیگر یکی از مطرح سینمای ایران محسوب می شود توانسته بار اصلی بازیگران این فیلم را به دوش بکشد، هرچند شاید نقش وی در این فیلم، معیاری برای محک زدن این بازیگر توانمند سینمای ایران نباشد، اما فرهاد اصلانی در همان سال در فیلم های شاخصی نظیر«مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی و «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی به ایفای نقش پرداخت.

وی علاوه بر قابلیت تجاری بودن یک بازیگر توانمند برای فیلم های هنری نیز محسوب می شود و با نگاه به کارنامه پر بارش می توان به این نتیجه رسید که فرهاد اصلانی در اکثر نقش هایی که ایفای کرده است به درستی توانسته از عهده نقشش بر بیایید.

در فیلم سینمایی «جن زیبا» علاوه بر نورگل یشیلچای و فرهاد اصلانی بازیگران دیگری نظیر محرم زینال زاده و لیلا زارع نیز به ایفای نقش پرداخته اند، محرم زینال زاده که نقشش در فیلم سینمایی «بایسیکل ران» ساخته محسن مخملباف هنوز هم در ذهن مخاطبین نقش بسته و این روزها جز بازیگران گزیده کار محسوب می شود به درستی توانسته در این فیلم از عهده نقشش بر بیاید و لیلا زارع بازیگر جوان این روزهای سینما که بسیار نیز پرکار است و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم «خون شد»، «روز بلوا» و «پسر کشی» را داشت و سریال «دل» با بازی وی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است بازی قابل قبولی از خود در فیلم سینمایی «جن زیبا» ارائه کرده است.

بایرام فضلی در فیلم سینمایی «جن زیبا» علاوه بر نویسندگی و کارگردانی سمت مدیر فیلمبرداری کار را نیز بر عهده داشته است و توانسته در کنار کارگردانی خوبش، با قاب بندی های خاصش فیلم را به چشم بینندگان دلچسب تر نماید و شاید در پایان به این نتیجه رسید که تنها نقطه ضعف فیلم سینمایی «جن زیبا» فیلمنامه ضعیف این اثر باشد که اگر بایرام فضلی در نگارش فیلمنامه این اثر از نویسندگان توانمند کشور بهره می برد شاید می توانست اثر قابل قبول تری را ارائه دهد و به فروش بهتری در گیشه نیز دست می یافت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید