از بدهی های سازمانی که بعضا تصاعدی رو به افزایش است گرفته تا وجود برخی ساختارهای بی اثر و هزینه زا باعث شده تا تامین منابع مالی در بسیاری از کلانشهرها از جمله تهران دشوار باشد. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران معتقد است کسری بودجه امسال شهرداری  با ادامه این روند بین 32 تا 56 درصد خواهد افتاد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: شرایط نامساعد مالی مدیریت شهری را می توان از دو مصاحبه دو عضو شورای شهر در دی ماه سال 98 و فروردین سال جدید به وضوح متوجه شد. مشکلات هزینه ای مدیریت شهری کلاف پیچیده ای است که به این آسانی ها قابل حل و فصل نیست و در این بین ویروس کرونا هم شرایط را پیچیده تر کرده است.

به گزارش سلام نو، اگرچه در نیمه اول 98 کسری 18 درصدی در بخش شهری از سوی خزانه دار شورای تهران اعلام شده بود اما دی ماه 98 حسن رسولی، عضو شورای شهر با اشاره به گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در آبان ماه سال 98 خاطرنشان کرده بود که شهرداری در سال 98 با کسری بودجه رو به رو نخواهد بود. خزانه دار شورای شهر تهران گفته بود شهرداری تهران با تداوم روند افزایشی تحقق منابع در 4 ماهه باقیمانده سال جاری، با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.

حالا اما در سال جدید به جز هزینه هایی که کرونا روی دست مدیریت شهری گذاشته افزایش حقوق کارکنان شهرداری در کنار بودجه شهری سال 99 که انتقادات زیادی را با خود به همراه داشته این نگرانی را ایجاد کرده که کسری بودجه ای که در سال جاری مدیریت شهری باید به دوش بکشد بیش از انتظار باشد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران معتقد است کسری بودجه امسال شهرداری تهران قابل کتمان نیست و با ادامه این روند کسری بودجه بین 32 تا 56 درصد خواهد بود. فراهانی با بیان اینکه برآوردها در سطح جهان و ایران حکایت از اثرات نامطلوب فراگیری کرونا بر اقتصاد و نظام تأمین مالی دولت و شهرداری‌ها دارد، اظهار کرده پایداری خدمات شهرداری تهران و توجه به سلامت شهروندان در جریان ارائه خدمات نیازمند تأمین مالی پایدار و تاب‌آور است، امری که تحقق آن برای شهرداری تهران بدون کمک و حمایت دولت سخت وامکان ناپذیر خواهد بود.

به گفته این عضو شورای شهر  از مجموع منابع ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومانی شهرداری تهران در خوشبینانه‌ترین شرایط ما تنها شاهد تحقق ۱۹ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان خواهیم بود و در محتمل ترین شرایط منابع برابر با ۱۴ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان تحقق خواهد یافت و این بدان معناست که کسری بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ امری انکارناپذیر خواهد بود.

از بدهی های سازمانی که بعضا تصاعدی رو به افزایش است گرفته تا وجود برخی ساختارهای بی اثر و هزینه زا باعث شده تا تامین منابع مالی در بسیاری از کلانشهرها از جمله تهران دشوار باشد. در این بین جای خالی درآمدهای پایدار در شهرداری پایتخت دغدغه ای است که بعد از سالها هنوز رفع نشده است.

در شرایط فعلی عمده درآمد شهرداری ها از مسیر تراکم فروشی برطرف می شود. موضع گیری های زیادی از سوی مسئولان مدیریت شهری درباره لزوم توسعه درآمدهای پایدار اتخاذ شده است. مواضعی که در دوره های مختلف بارها مطرح شده است. مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استانها چند ماه پیش گفته بود طرح درآمد پایدار شهرداری ها به کمک شورای عالی استان ها تهیه شده و دولت هم یک لایحه در این خصوص داده است. با این حال هنوز قدمی در این زمینه برداشته نشده است و هنوز هم شهرداری ها با شهرفروشی منابع مدیریت شهری را تامین می کنند.

تامین منابع مالی مورد نیاز هزینه های جاری و عمرانی آن هم در شرایطی که تحریم های اقتصادی همچنان ادامه دارد و ویروس کرونا تاثیر مستقیمی روی رکود اقتصادی گذاشته است نیازمند شناسایی ظرفیت های درآمدی نوین و پایدار، کوچک سازی هزینه های جاری و کاستن از ساختارهای کم اثر است. در همین راستا به نظر می رسد ارائه لایحه اصلاح ساختار شهرداری و موسسات تابعه به شورای اسلامی شهر فوریت دارد و باید شهرداری به منظور به حداقل رساندن تبعات کسری بودجه شهری این لایحه را مورد توجه قرار دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید