هانی‌زاده با اشاره مخالفت برخی جریان‌های شیعی با الکظامی گفت: حزب الله عراق هم به تازگی این مسئله را مطرح کرده که الکاظمی در سال 2003 و پس از سقوط صدام با کمک نیروهای آمریکایی پنج میلیون سند فوق سری رژیم بعث، از جمله استفاده سلاح شیمیایی علیه ایران در جنگ تحمیلی، را به آمریکا منتقل کرده.

سلام نو – سرویس سیاسی: بالاخره عراق بعد از چند ماه، نخست وزیری را به خود دید که در مراسم معارفه او گروه‌های سیاسی مختلف به خصوص شیعیان حضور قابل توجهی داشتند، حضوری که می‌تواند این پیام را مخابره کند که مصطفی الکاظمی کسی خواهد بود که موفق به تشکیل کابینه می‌شود.

اما الکاظمی کیست؟ نام اصلی او «مصطفی عبداللطیف مشتت» و متولد بغداد در سال ١٩۶٧ است. او لیسانس حقوق و سابقه پررنگی در عرصه روزنامه‌نگاری دارد و نام مصطفی الکاظمی هم یادگار دوران فعالیت قلمی او است. الکاظمی مدتی سردبیر نشریه «الاسبوعیه» به ریاست «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی عراق بود و سابقه ستون نویس و سردبیری پالس عراق برای المانیتور را هم در کارنامه دارد.

او در زمان صدام حسین سال‌ها در لندن به عنوان تبعید زندگی کرد و با سقوط او به عراق برگشت و فعالیت مطبوعاتی خود را در عراق پسا صدام آغاز کرد.

اما فصل دیگر زندگی او فعالیت‌های امنیتی‌اش است. سال ٢٠١۶ حیدرالعبادی او را به ریاست سازمان امنیت ملی عراق منصوب کرد. بسیاری خدمات او در این دوران را مثبت می‌دانند و معتقدند سازمان امنیت عراق را از سیاست جدا کرد و نقش مثبتی در مبارزه با تروریست داشت، هرچند بزرگ‌ترین مشکل و اتهام او نیز حاصل این دوران است و آن هم شایعه نقش داشتنش در ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهندس المهدی است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو می‌گوید الکاظمی گزینه‌ای است که جریان‌های سیاسی عراق مجبور به تن دادن به آن شده‌اند و فعلا چاره‌ای جز این ندارند.

او با اشاره به وضعیت عراق می‌گوید: عراق در طول پنج ماه گذشته و پس از شورش‌هایی که از آبان شروع شد درگیر بحران‌های سیاسی و اجتماعی شد که منجر به استعفای عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری و ورود عراق به یک خلا سیاسی گردید، وضعیتی که محصول دخالت قدرت‌های خارجی‌ای مثل عربستان و آمریکا و برخی جریان‌های سیاسی درون عراق است.

او با اشاره به روندی که منجر به انتخاب نخست وزیر جدید شد گفت: با استعفای عادل عبدالمهدی گزینه‌هایی همچون نعیم السهیل، توفیق علاوی، عدنان الزرفی و در نهایت مصطفی الکاظمی مطرح شدند که در نهایت گروه‌های سیاسی و شیعیان به ناچار با نخست وزیری مصطفی الکاظمی موافقت کردند. آقای الکاظمی گزینه مناسبی نیست ولی در مقایسه با عدنان الزرفی که چسبندگی زیادی به آمریکا دارد گزینه مقبول‌تری است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره سوابق الکاظمی گفت: آقای الکاظمی پیش از این رئیس سازمان اطلاعات عراق بود و از نزدیکان حیدر العبادی، نخست وزیر اسبق عراق به حساب می‌آید و مورد تردید برخی گروه‌های سیاسی عراق از جمله حزب الله عراق است. برخی اتهامات هم‌چون همکاری در ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس علیه الکاظمی مطرح است که تاکنون مدرکی برای آن ارائه نشده.

او با اشاره مخالفت برخی جریان‌های شیعی با الکظامی گفت: حزب الله عراق هم به تازگی این مسئله را مطرح کرده که الکاظمی در سال 2003 و پس از سقوط صدام با کمک نیروهای آمریکایی پنج میلیون سند فوق سری رژیم بعث، از جمله استفاده سلاح شیمیایی علیه ایران در جنگ تحمیلی، را به آمریکا منتقل کرده.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه مصطفی الکاظمی انتخابی بین بد و بدتر است و گفت: جریان‌های شیعه عراق و حتی اهل سنت مجبور به پذیرش او شدند چون عراق نیازمند تشکیل یک دولت با ثبات است و انتخاب الکاظمی جام زهری است که جریان‌های شیعه اصولگرا مجبور به نوشیدن آن شدند. البته هنوز الکاظمی کابینه خود را معرفی نکرده و امکان دارد رای نیاورد و حتی در صورت رای آوردن او این پست را برای یک دوره یک ساله و تا انتخابات مجلس به عهده بگیرد تا وضعیت عراق به ثبات برسد.

او با انتقاد از رئیس جمهور عراق افزود: آقای برهم صالح بازی سیاسی خوبی انجام نداد و چندین گزینه غیرقابل قبول را مطرح کرد و حالا جریان‌‌های سیاسی عراق مجبور به پذیرش الکاظمی شدند.

هانی زاده با بیان این که برهم صالح برای انتخاب گزینه نخست وزیر همیشه با سفارت آمریکا مشورت می‌کند گفت: اگر شرایط این چنین ادامه پیدا کند نیروهای آمریکایی می‌توانند با سواستفاده از شرایط عراق کودتایی را با همکاری عوامل سابق حزب بعث علیه مردم عراق طراحی کنند و دست آورد سرنگونی رژیم بعث را به باد دهند، در نتیجه جریان‌های سیاسی به خاطر این شرایط اضطراری مجبور شدند به انتخاب الکاظمی رضایت دهند.

او در واکنش به شایعاتی درباره نقش آفرینی نخست وزیر جدید عراق در گشودن پنجره مذاکره بین ایران و عراق گفت: اگر قرار باشد بین ایران و آمریکا مذاکره‌ای انجام شود طرف‌های موثرتری همچون عمان، قطر و پاکستان وجود دارند و وضعیت ناپایدار عراق اجازه نمی‌دهد مصطفی الکاظمی روی این مسئله تمرکز کند و این امر در دستور کار مصطفی الکاظمی نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید