در روزهایی که ویروس کرونا منجر به تعطیلی تمامی تماشاخانه های کشور شده است و نگرانی های بسیاری نسبت به آینده سینما و تئاتر کشور وجود دارد، به نظر می رسد مسئولین فرهنگی کشور باید برنامه ویژه ای برای این هنر مردمی در روزهای پساکرونایی داشته باشند و تعامل بین هنرمندان این عرصه و مسئولین جهت رشد و تعالی این هنر مردمی افزایش یابد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : درحالیکه شیوع و گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور منجر به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی، تفریحی و ورزشی شده است، حوزه تئاتر نیز از این قاعده مثتثنی نیست و تماشاخانه های کشور به منظور قطع زنجیره انتشار این ویروس تعطیل شده اند.

درحالیکه نمایش های خوب و موفقی در روزهای پایانی سال روی صحنه در حال اجرا بودند و برنامه ریزی جهت اجرای سایر نمایش ها در سال جدید ریخته شده بود، متاسفانه شیوع و گسترش ویروس کرونا منجر به تعطیل شدن تماشاخانه های کشور شد.

از آنجایی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت مهم ترین راه کنترل ویروس کرونا قرنطینه و جلوگیری از عبور و مرور عادی و روزمره مردم است، لذا تماشاخانه ها به عنوان یکی از مراکز تجمع مردم به ویژه اهالی هنر تعطیل شدند و نمایش های در حال اجرا به حالت تعلیق درآمدند.

این مساله در حالی است که متاسفانه سال هاست که حوزه نمایش کشور مورد بی مهری مسئولین فرهنگی و هنری کشور قرار گرفته است و نمایش هایی که با رنج و سختی و مشقت فراوان و نیز عموما با هزینه های شخصی موفق به اجرا می شوند، حالا در این روزهای کرونایی تعطیل شده اند و نه تنها منجر به سود آوری نشده اند، بلکه ضرر های مالی نیز به همراه داشته اند.

تئاتر، با وجود داشتن مخاطبان بسیار و نیز هنرمندانی که عاشقانه در این عرصه فعالیت می کنند، در این روزها بیشتر از همیشه به حمایت مسئولین احتیاج دارد و طبیعتاً تعطیلی تماشاخانه های کشور به دنبال ویروس کرونا می تواند تلنگری شود به مسئولین هنری کشور تا بیشتر از قبل به این عرصه توجه کنند.

بازیگرانی که ماه ها جهت ایفای نقش مناسب روی صحنه تئاتر تمرین کرده اند و هزینه های فراوانی که جهت طراحی و ساخت دکور، لباس، نور و صدا شده است و از سوی دیگر قراردادهایی که با تماشاخانه ها جهت اجرای نمایش بسته شده اند، حالا با تعطیلی تئاتر در روزهای کرونایی خسارت سختی را به این عرصه وارد نموده اند و قطعاً تمامی اهالی تئاتر انتظار همراهی و همدلی بیشتر مسئولین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند.

گرچه ایده های جالبی از سوی هنرمندان در این روزهای کرونایی ارائه شده است و برای مثل در حوزه موسیقی اجرای کنسرت های آنلاین توانسته است نظر مثبت مخاطبان را جلب کند، اجرا و تماشای آنلاین تئاتر هم در این روزها می تواند کمی از فضای اندوهبار قرنطینه بکاهد و امید ها جهت ادامه ی موفق عرصه تئاتر در سال جدید را زنده نگاه دارد.

گرچه اجرای کنسرت های آنلاین با مخالفت هایی نیز روبرو شد و منتقدانی نیز داشت، اما اجرای تئاتر آنلاین می تواند با توجه به داشتن مخاطبان بسیار در حوزه نمایش تا پایان روزهای کرونایی باعث تغییر جو حاکم بر تئاتر کشور و ایجاد نشاط و انرژی بیشتر در میان هنرمندان و بویژه اهالی تئاتر گردد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که نمایش های موفق اجرا شده در سالیان اخیر و جذب مخاطب های فراوان در این عرصه و نیز معرفی هنرمندان بسیار از دل همین تئاترها نویدبخش روزهای روشن در فرهنگ و هنر این کشور بویژه حوزه نمایش را می دهد و امید است با از بین رفتن ویروس کرونا و بازگشایی مجدد تماشاخانه های کشور شاهد همکاری بیشتر مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان تئاتری کشور باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید