این روزها مشاوران املاک در دورکاری به سر می برند و بیشتر آنها کارشان را مجازی پی گیری می کنند. این وضعیت برای این صنف تا پایان فروردین ماه ادامه دارد. این در حالی است که بازار مسکن به صورت چشمگیری از تب و تاب افتاده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار مسکن هم این روزها مثل باقی بخش های اقتصاد کشور تحت تاثیر کرونا است. کرونا اگرچه قیمت در بازار مسکن را کاهش داده اما معاملات مسکن در فروردین ماه تقریبا صفر درصد بوده است.

به گزارش سلام نو، این روزها مشاوران املاک در دورکاری به سر می برند و بیشتر آنها کارشان را مجازی پی گیری می کنند. این وضعیت برای این صنف تا پایان فروردین ماه ادامه دارد. این در حالی است که بازار مسکن به صورت چشمگیری از تب و تاب افتاده است.

با نگاهی مقایسه ای به اسفند 98 در قیاس با مدت مشابه سال 97 شاهد کاهش 38 درصدی معاملات مسکن هستیم. این در حالی است که فروردین ماه بیش از همه کرونا تاثیرات خودش را روی بازار نمایان کرده به طوری که مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته در فروردین ماه سال جاری تاکنون تقریبا هیچ معامله‌ای بازار مسکن صورت نگرفته‌است. البته هر سال در فروردین ماه به خاطر مسائل گوناگون از جمله تعطیلات نوروز بازار مسکن روندی کاهشی را پیش می گیرد اما به نظر می رسد این روزها تاریخی ترین روزهای بازار مسکن به لحاظ رکود است.

قرار است به منظور حفظ فاصله اجتماعی و رعایت اصول سلامت و بهداشت عمومی اتحادیه املاک در پایان ماه جاری فعالیت خود را با حضور یک پنجم نیروها آغاز می کند. آن طور که ایسنا گفته برخی بررسی‌های غیر رسمی نشان می دهد در برخی سایت‌های فروش املاک، درج آگهی و حتی تعداد بازدیدها از آگهی های موجود تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. بسیاری از ساکنان در واحدهای دارای سکنه به خاطر شیوع ویروس کرونا به هیچکس اجازه بازدید از خانه خود را نمی دهند. در واحدهای خالی نیز با وجود آنکه بعضاً بازدیدهایی انجام می شود با توجه به نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار، به ندرت قراردادی به امضا می‌رسد.

در بخش اجاره مسکن اوضاع بدتر است. در حالی که تنها دو ماه تا آغاز فصل اجاره مستاجران مانده رشد قیمت اجاره از یک سو و شیوع ویروس کرونا به همراه کاهش قدرت خرید مردم از سویی دیگر مشکلات زیادی را برای اجاره نشینان ایجاد کرده است.

بر اساس آماری که در سال 97 در از سوی مراجع رسمی منتشر شده نزدیک به  ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند. نکته حائز اهمیت اینکه این ارقام در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۲۵ درصد و ۴.۷ درصد بوده است. قیاس این آمارها نمایانگر افزایش تعداد اجاره نشینان در سال های گذشته بوده است.

اخیرا معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از ارائه  بسته‌ای برای حمایت از مستاجران خبر داده بود و ابراز امیدواری کرده بود ارائه این طرح بتواند اجاره یک ماهه مستاجران را تمدید کرد. بازار اجاره برخلاف بازار مسکن هیچ گاه به آن معنا راکد نمی شود و همیشه هستند کسانی که متقاضی اجاره آپارتمان هستند. با این حال کرونا کاری کرده که معاملات در این حوزه هم انگشت شمار شده است.

در این روزها بسیاری از موجران با توجه به شرایط کرونا یا اجاره خود را به مستاجران بخشیده اند و یا اجاره کمتری از آنها اخذ کرده اند. برخی از موجران هم مسیر مصالحه قیمتی با مستاجران قبلی را راهکار این روزها دیده اند. در این بین شماری از مستاجران که به خاطر اجاره بالاتر از وسع خود قصد جابه جایی داشته اند، با بروز انعطاف قیمتی از سوی موجران فعلا در مکان فعلی به سکونت ادامه می دهند.

رونق مسکن در دو ماه اخیر وضعیت خوبی نداشته است و به نظر می رسد نتوان برای سال جاری چشم انداز دقیقی ترسیم کرد. اگر چه گفته می شود امکان ثبات قیمت در ماه های آتی در بازار مسکن وجود داشت اما با توجه به افزایش قیمت مصالح نمی توان به طور قطعی این پیش بینی را درست دانست. در این بین مادامی که اپیدمی ویروس کرونا به همین شکل باشد نمی توان منتظر شکوفایی بازار مسکن بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید