دانشمندان چهار نسل جدید از کوسه های راه رونده را بین اندونزی و استرالیا کشف کردند. این گونه ها نه میلیون سال پیش از خانواده کوسه ها جدا شدند وهمین امر آنها را موجب سیر تکاملی و هویت مستقل آنها شد.

دانشمندان در اعماق اقیانوس های گرمسیری، چیزی باورنکردنی کشف کردند. آنها چهار گونه جدید از کوسه های راه رونده را کشف کردند که متعلق به نسل Hemiscyllilim  یا کوسه های راه رونده هستند.

این کشف نتیجه تلاش بی وقفه محققان بین المللی بود که چهار گونه از نسل Hemiscyllilim  را شناسایی کردند، مقیاس زمانی تکاملی این گونه ها 400 میلیون سال پیش تخمین زده شده است.

تحقیقات نشان می دهد که همه این گونه ها در مجمع الجزایر واقع در شرق اندونزی و شمال استرالیا یافت شدند. در این ناحیه نه گونه از کوسه های راه رونده ساکن هستند.

اما جای هیچ نگرانی نیست، زیرا این گونه ها کم خطر تر از حد تصور شما هستند. سایز این موجودات متوسط است و در بستر اقیانوس دنبال شکاری خوشمزه می گردند. سخت پوستان و نرم تنان مانند حلزون طعمه اصلی این جانوران هستند.

این جانوران همانند دیگر گونه کوسه ها شنا می کنند و از باله هایشان برای پیاده روی در آب های کم عمق استفاده می کنند. با این وجود تواناییشان در دریانوردی همانند دیگر گونه های کوسه ها است ولی نزدیک جاهایی که انسان در آنجا قرار دارد نمی شوند. این گونه از کوسه ها نسبتاً برای انسان بی خطر هستند. این کوسه ها باقدی کمتر از یک متر برای انسان تهدید محسوب نمی شوند.

توانایی فوق العاده مقاومت در هوای کم اکسیژن و راه رفتن با باله هایشان قدرتی عالی را در شکار طعمه های کوچک سخت تن و نرم تن به آنها می دهد.

بدون شک، توانایی های کوسه های دوزیست همانند توانایی نفس کشیدن بیرون از آب در محیط هایی احساس خطر کنند دست آنها را برای بازگشت به اقیانوس باز می دارد.

توانایی بی همتا کوسه های راه رونده برای زندگی در داخل و خارج از آب متمایز است و در هیچ گونه دیگری از کوسه ها حتی کوسه های نسبتاً شبیه به کوسه های راه رونده مانند کوسه های بمبو و کارپت شرک مشاهده نشده است.

دانشمندان می گویند، ما ارتباط بین گونه ها را براساس DNA میتوکندری بررسی کردیم که با اصل و نصب منتقل می شود.  میتوکندری قسمتی از سلول است که اکسیژن و مواد مغذی را از غذا به انرژی برای سلول تبدیل می کند.

هرچند توانایی راه رفتن کوسه ها قابل توجه است، اما خبر حقیقی این نیست. سوپرایز بزرگتر، تعیین جایگاه کوسه های راه رونده در سیر طولانی تکاملی شجره کوسه ها است.

دانشمندان می گویند، ما کوسه هایی را یافتیم که از باله هایشان برای قدم زدن در صخره های کم عمق استفاده می کنند که حدود نه میلیون سال قبل از اجدادشان جدا شدند و دربین نه گروه کوسه های راه رونده که تا به حال وجود داشته اند، توسعه یافته اند.

اگرچه این زمانی طولانی به نظر می رسد ولی حکمرانی کوسه ها در اقیانوس به 400 میلیون سال قبل می رسد. تحقیقات، این حقیقت را ثابت می کند که کوسه های مدرن به طور قابل ملاحضه ای تکامل یافته اند که قابلیت سازگاری با تغییرات محیطی را دارند.

داده ها نشان می دهد گونه های جدید پس از جدا شدن از جمعیت، از لحاظ ژنتیکی دچار تغییر و تحولاتی شده و به گونه های جدید تبدیل شدند. آنها احتمالاً با شناکردن یا راه رفتن روی باله های خود حرکت می کرده اند. البته احتمال سفر کردن تصادفی آنها به سمت غرب و به طرف گینه نو در دو ملییون سال قبل نیز وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید