مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه و استاد دانشگاه بر این باور است جهان آینده بیشتر متکی بر هویت های تک سرنشین دانش بنیاد و شکل گیری مرزهای جدید ملی با مصداق های فراجغرافیایی در عرصه واقعیت موازی خواهد بود.

سلام نو – سرویس سیاسی: عصر پساکرونا چه ویژگی متفاوتی با امروز خواهد داشت؟ متغیرهای فردای پس از کرونا چه هستند؟ عاقبت این طوفان سهمگین به کدام سو می رود؟ اینها همه سوالاتی است که این روزها بیش از همیشه اذهان را به خود مشغول کرده است.

مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه و استاد دانشگاه به صورت اجمالی به این سوال پاسخ داده که در ادامه ملاحظه می کنید:

ما در آستانه ابدیت و ورود به یک زمانه جدید قرار داریم. پس باید قبول کنیم در امواج سهمگین آبشار تغییراتی که جامعه بشری با آن رو به رو بوده و است به ناگهان یک طوفان سهمگین طبیعی بر می خیزد و کشتی طوفان زده میان امواج تغییرات را به سوی آبشار بلند دگرگونی های متفاوت در زیست‌جهان بشری هدایت می کند.

باید بگویم اکنون ما در آستانه ورود به آبشار تغییرات قرار داریم و آنچه که ما را نجات می دهد تکیه بر ارباب لحظه ها و نه ارباب حلقه ها است. عالمان، اندیشمندان و دانشمندان موجود در جامعه بشری بار دیگر به عنوان ارباب لحظه ها خود را به نمایش می‌گذارند و اکنون تمام ارباب حلقه‌ها در انتظار عملکرد ارباب لحظه‌ها در اندیشکده‌ها، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های گوناگون هستند تا جهان پساکرونا را بشکافند و جهان علوم پزشکی و سلامت بتوانند  با شکل دادن به یک دارو در درمان آن کوشا و این بحران را از جامعه بشری برچینند.

ما در لحظه دگرگون ساز تاریخ قرار گرفته ایم. باید در لحظه‌ای دگرگون ساز بیندیشیم و از منظر عمل و اقدام و کنش، چریکی عمل کنیم. از این منظر این بحران جهانی زیست جهان‌های کنونی ما را مورد دگرگونی قرار خواهد داد. زیست جهان از بافت متن ذهنی برخوردار است و می تواند تاثیراتی را در جهان عینی و آینده حیات و سبک زندگی ما در این حیات برسازد.

زیست جهان‌هایی چون زیست‌جهان اقتصادی، اندیشه و تفکر، ارتباط بین انسانی، زیست‌جهان‌های اجتماعی، اقتصادی، روانی، فناوری، ارتباط بین المللی و مهم تر از همه زیست‌جهان نگاه آیینی و نگرش ماورالطبیعه بشر در وضعیتی نومدرنیته قرار گرفته که به هر ترتیب تبعات آن در جهان نومدرنیسم آینده در متن و بطن انقلاب صنعتی پنجم - که انقلاب هوش مصنوعی است - خود را به نمایش خواهد گذاشت. لذا به نظر می رسد این امر در زیست بوم هویتی ما در نهایت تاثیر می گذارد و آنچنان که سالها پیش بیان کردم هویت‌های تک سرنشین دانش بنیاد را به نمایش خواهد گذاشت و زمینه را برای پذیرش فضای مجازی آن گونه که قبلا نام نهادم با عنوان واقعیت موازی زندگی بشر شکل خواهد بخشید.

بسیاری بر این معتقدند که جهان پساکرونا بازگشت به ناسیونالیسم را رقم خواهد زد. من این نکته را رد نمی کنم که تکانه‌های بزرگی در جهت رویکرد ناسیونالیستی به نمایش خواهد گذاشت. اما در بافت متن شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و روند رو به تزاید شکل‌گیری، زمینه هایی برای ورود بشر به دوران شبکه های فرااجتماعی در پرتو هوش مصنوعی این تکانه ها زمانه های انتقالی به یک دوران جدید را شکل خواهد بخشید که در آن هویت های ملی نه تنها کمرنگ که در آستانه وضعیتی قرار خواهد گرفت که مرزهای ملی بازتعریف شوند. جهان آینده بیشتر متکی بر هویت های تک سرنشین دانش بنیاد و شکل گیری مرزهای جدید ملی با مصداق های فراجغرافیایی در عرصه واقعیت موازی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید