۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 45344350

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی اعلام کرد انگلیس می‌خواسته علیه مالزی مانند فلسطین، توطئه کند.

به گزارش سلام نو، نخست‌وزیر سابق مالزی در سخنانی به نحوه تبدیل شدن علاقه‌اش به انگلیس به تنفر از این کشور پرداخت و از توطئه انگلیس علیه کشورش در دهه‌های پیش برای تبدیل کردن آن به "فلسطینی دیگر" پرده برداشت.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی در مصاحبه با برنامه "شاهد علی‌العصر" در شبکه الجزیره با اشاره به دلایل تبدیل علاقه‌اش به انگلیس به تنفر و خشم نسبت به این کشور، اظهار کرد: در زمان بچگی و آن زمان که در دوران مدرسه بودم، طرفدار انگلیس بودم.

ماهاتیر محمد در این باره گفت: موضع من در آن زمان مانند بسیاری از همسال‌هایم در مالزی بود و شیفته نظم و انضباط انگلیسی‌ها شده بودم و به همین منظور در مدرسه‌ای انگلیسی درس خواندم و تاریخ و فرهنگ انگلیس را فرا گرفتم و معتقد بودم که ملت این کشور ملتی شکست ناپذیر هستند.

وی افزود: اما زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیس را شکست دادند و آنها را ناگزیر به خروج از مالزی کردند، این تصور از بین رفت. این زمان بود که متوجه شدم انگلیسی‌ها می‌توانند توسط یک ملت و ارتش آسیایی شکست بخورند و ژاپنی‌ها منضبط‌ تر و بابرنامه‌تر از انگلیسی‌ها هستند.

ماهاتیر محمد در ادامه تصریح کرد، مالاوی‌ها در دهه ۴۰ قرن گذشته احساس کردند که در حال تحقیر توسط انگلیسی‌ها هستند و به آنها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد نگاه می‌شود. انگلیسی‌ها همزمان با این اقدام چینی‌ها و هندی‌ها را برای زندگی کردن در مالزی تشویق می‌کردند و تلاش کردند تا به آنها حق و حقوق آموزشی و کاری به مراتب بهتر از حق و حقوق اعطا شده به مالاوی‌ها بدهند.

نخست‌وزیر سابق مالزی  ادامه داد: مالاوی‌ها زمانی که تلاش انگلیس برای حمایت از اتحادیه مالاوی‌ها را دیدند، توطئه این کشور علیه خودشان را به طور کامل فاش کردند. این اتحادیه‌ درصدد تفکیک مالاوی‌ها و فراهم کردن زمینه تسلط اقلیت‌های چینی و هندی بر کشور بود تا پس از آن مالزی را به یک شهرک بین‌المللی تبدیل کنند که وابسته به دولت انگلیس باشد؛ این همان کاری بود که با فلسطین کردند و یهودیان سراسر جهان را تشویق به آمدن به این سرزمین کردند و به آنها در راستای تسلط بر تمام جوانب زندگی در مقابل فلسطینی‌ها به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین کمک کردند.

وی در پایان افزود: اما نخبگان مالاوی متوجه این طرح انگلیس شدند و آن را ناکام گذاشتند و مخالفت‌شان با اتحادیه مالاوی‌ها را که انگلیس برنامه‌ریز آن بود، اعلام کردند. این آغاز حزب "آمنو" بود که مالزی را به مرحله استقلال رساند و انگلیسی‌ها را به رفتن و پایان دادن به استعمارشان در سال ۱۹۵۷ وادار کرد.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید