۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 45285074

کاهش تقاضا در بسیاری از حوزه های اقتصادی و تعطیلی های به وجود آمده در بنگاه های اقتصادی در حالی اتفاق افتاده که تامین اجتماعی برای تامین منابع صندوق بیمه بیکاری تحت فشار است. باید منتظر ماند و دید 100 هزار میلیارد تومان چگونه و به چه شکلی بین زیان دیده ها پخش می شود.<br/> 

سلام نو- سرویس اقتصادی: می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیدا است. سال 98 با حادثه ناراحت کننده سیل آغاز و با اتفاقات دردناک دیگر که نیازی به توضیحش نیست ادامه یافت. امسال هم به نظر می رسد باید با تبعات اقتصادی کرونا سال جدید کاری را آغاز کنیم.

به گزارش سلام نو، از گوشه و کنار خبر می رسد ویروس کرونا کاری کرده که بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به ناچار دست به تعدیل نیرو زده اند. در این بین حقوق بسیاری از کارگران و کارمندان زیر پا رفته و قانون کار و هیچ قانون دیگری هم برای آنها راهگشا نیست. کارفرماهای زیادی هم به واسطه این ویروس دچار زیان های جدی شده اند.

ویروس کرونا این روزها کسب و کارهای کوچک و استارت آپ هایی که به آینده آنها امید بسیاری است را هم تحت شعاع قرار داده است. شرکت های مطرح هم از این آسیب بی نصیب نبوده اند و برخی از آنها تا مرز ورشکستگی هم پیش رفته اند. روزهای پایانی سال 98 بود که شرکت علی بابا به واسطه لغو شدن تورهای مسافرتی و بلیط‌های هواپیما به دلیل گسترش ویروس کرونا با ضرر مالی هنگفتی مواجه شد و در همین راستا تصمیم به تعدیل نیرو گرفت. شرکت چیلیوری هم اگرچه مشکلات مدیریتی داشت اما ویروس کرونا تیر خلاصی بود بر چند سال فعالیت این شرکت.

لغو تمامی فعالیت های فرهنگی و در پی آن تعطیلی سینماها از دیگر زیان های کرونا در هفته های اخیر بوده که موجب ضررات جبران ناپذیری به بدنه سینما شده است، این ماجرا زمانی بحرانی تر می شود که خبر ها حاکی از تعدیل نیرو بسیاری از پرسنل سینماها توسط سینما داران است.

این روزها چندین رسانه مطرح هم مجبور به تعدیل خبرنگاران خود شده اند. تعدیلی که ممکن است با توجه به ادامه یافتن معضل کرونا بیشتر هم شود. به نظر می رسد این روند ادامه دار است و باتلاق کرونا بسیاری از کسب و کارهای دیگر را هم به درون خود خواهد کشید. کاهش تقاضا در بسیاری از حوزه های اقتصادی و تعطیلی های به وجود آمده در بنگاه های اقتصادی در حالی اتفاق افتاده که تامین اجتماعی برای تامین منابع صندوق بیمه بیکاری تحت فشار است.

دولت یک چهارم از بودجه 131 هزار میلیارد تومانی سال 99 را برای یاری کردن آسیب دیدگان اقتصادی در شرایط کرونا اختصاص داده است. در واقع 100 هزار میلیارد تومان قرار است برای هزاران نفری که کسب و کارشان تعطیل شده و به دلایل اقتصادی کارشان را از دست داده اند و یا تعدیل شده اند اختصاص پیدا کند. با این همه متاسفانه شمار قابل توجهی از بیمه شدگان در سازمان تامین اجتماعی شرایط لازم برای استفاده از بیمه بیکاری را ندارند و نمی توانند از مقرری بیکاری بهره مند شوند. این نکته را هم باید در نظر داشت که در طی این چند وقت اخیر تعداد قابل توجهی از آسیب دیدگان سیل و زلزله توسط دولت مورد حمایت قرار گرفته اند. چشم انداز روشنی در شرایط فعلی برای حمایت از آسیب دیدگان دیده نمی شود و به نظر می رسد تنها راهکار پیش رو کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی باشد.

شیوه تخصیص تسهیلات به کسب و کارها و افراد آسیب دیده بسیار محل تردید است چرا که نگرانی جدی از چگونگی بازپرداخت آنها وجود دارد. سیدجواد نوفرستی، اقتصاددان در این رابطه با اشاره به رانت موجود در گرفتن این تسهیلات خاطرنشان کرده این گمانه‌زنی وجود دارد که شرکت‌هایی که قدرت سیاسی و توان مالی بالایی را دارند، از تسهیلات سهم بیشتری بگیرند. با اطمینان می‌گویم که در منابعی که برای حمایت از کسب و کارها دیده شده است، انحراف خواهیم داشت. آنها که دنبال رانت هستند، بیکار ننشسته‌اند و در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هم ارتباطات بسیار قوی را دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسته حمایتی دولت برای شرکت‌های هواپیمایی به شرط عدم تعدیل نیرو اختصاص یافته، گفته است: از آنجایی که در این ایام یعنی از 25 اسفندماه سال گذشته تا 15 فروردین تعداد پروازها 70 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته، بسته‌های حمایتی برای شرکت‌های فعال در این حوزه‌ در نظر گرفته شده است. از همدان هم خبر می رسد که از میان واحدهای تولیدی، تنها واحدهایی که این مدت تعدیل نیرو نکرده باشند، تسهیلات دریافت خواهند کرد.

حرف و حدیث درباره چگونگی تخصیص منابع جبرانی زیاد است و باید منتظر ماند و دید 100 هزار میلیارد تومان چگونه و به چه شکلی بین زیان دیده ها پخش می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید