وزیر ارتباطات گفت: در لحظه جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر سرعت جدا شدن به سرعت لازم که 7.5 کیلومتر بر ثانیه است نرسید و متاسفانه در فاز آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

سلام نو - سرویس علم و فناوری: ماهواره پیام که قرار بود در 600 کیلومتری مدار زمین قرار بگیرد و اطلاعاتی درباره‌ آب و هوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها ارسال کند، در مدار قرار نگرفت. اتفاقی که با واکنش های زیادی همراه بود.

به گزارش سلام نو، آمریکا و فرانسه با پرتاب دو ماهواره از سوی ایران به فضا با موشک‌های ساخت خود مخالف بودند. بهانه آنها هم مسائل هسته ای بود.بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه این سخنان را مغلطه انگیز و نا به جا دانسته بود و اظهار کرده بود: این بحث هیچ منافاتی با قطعنامه‌های سازمان ملل و خصوصاً ۲۲۳۱ ندارد.

حسن روحانی در رابطه با ماهواره پیام اظهار کرده بود: ما در گذشته ماهواره تحقیقاتی متعددی به فضا پرتاب کردیم اما این ماهواره تحقیقاتی نیست بلکه عملیاتی است و برای نخستین بار ماهواره‌ای پرتاب می‌کند که روزانه همه مسائل کشور و تمام سرزمین‌ها را در اختیارمان قرار می‌دهد.

روزنامه فرهیختگان تصویربرداری چند طیفی و تصویربرداری پانکروماتیک با قدرت تفکیک 40 متر از محدوده ایران را از مهم ترین ویژگی های این ماهواره ساخته شده، دانسته بود. این روزنامه همچنین کارکردهای مهم این ماهواره اشاره کرده بود که نظارت در حوزه کشاورزی، کاربرد در بلایای طبیعی، پایش آلودگی هوا، اندازه‌گیری فرونشست، ایجاد خدمات بانکی در مناطق غیرشهری، ایجاد خدمات بانکی در مناطق غیرشهری، کاربرد در بخش انرژی، کاربرد درحمل‌ونقل، نظارت بر آب‌های آزاد و ... از جمله آنهاست.

این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و 16 نفر از استادان دانشکده های دانشگاه امیر کبیر ساخته شده و علاوه بر آن، بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.

فارغ از مبالغه های احتمالی در فهرست کردن مزایای احتمالی این ماهواره، مسلما شکست در پروژه پرتاب ماهواره پیام هیچکس را خوشحال نمی کند. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات شب قبل در توییتی به یک خبر خوب اشاره کرد که متاسفانه محقق نشد.

آذری جهرمی در برنامه حالا خورشید در این باره گفت: امروز 4 صبح به اتفاق وزرای سابق ارتباطات از دولت هشتم گرفته تا دولت دوازدهم که همگی در ضنعت ماهواره ای نقش داشتند دعوت شدیم و مهمان همکارانمان در وزارت دفاع در سایت فضایی امام خمینی بودیم. تمام تمهیدات لازم اندیشیده شده بود. ماهواره بر دو فاز اول را با موفقیت طی کرد و ماهواره را در مدار قرار داد اما در لحظه جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر سرعت جدا شدن به سرعت لازم که 7.5 کیلومتر بر ثانیه است نرسید و متاسفانه در فاز آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

او ادامه داد: اینکه دانشمندان ما در تولید ماهواره عملیاتی به موفقیت رسیدند، دستاورد بزرگی بود. به هر حال فرایند ساخت ماهواره یک تکنولوژی بسیار پیچیده است و اخبار زیادی مربوط به ارسال نشدن ماهواره بارها شنیده شده است. همه تلاشمان را می کنیم ماهواره دوستی در مدار قرار بگیرد.

او همچنین در توییتی نوشته است: دوست داشتم با خبر خوب همه را شاد کنم اما گاهی زندگی آن‌طور که انتظار داریم پیش نمیرود...ولی نباید کوتاه بیاییم ومتوقف شویم.دقیقا در همین شرایط است که ما ایرانیان با بقیه ملتها در روحیه وشجاعت متفاوتیم.این بارهم با تلاش بیشتر،به دنیا ثابت میکنیم که "دوستی" موفق میشود ان شاءالله اگرچه پروژه پیام با شکست مواجه شد اما پیشرفت ایران در توسعه تکنولوژی و پرتاب ماهواره در این سالها آن قدر خوب بوده که امروز می توان جایگاه ایران را در این عرصه ممتاز دانست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید