سلام نو - سرویس ورزشی: تعویق المپیک به سال ۲۰۲۱ نگاه‌های متفاوتی را در پی دارد و تغییر یک ساله آن به احتمال زیاد به نفع تمامی کشورها به جز ژاپن خواهد بود.

به گزارش سلام نو، تعویق یک ساله المپیک پیامدهای مختلفی برای کشورهای جهان خواهد داشت و باید به این قضیه فراتر از ورزش ایران نگاه کرد و با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، فضای اجتماعات به ویژه اجتماعات ورزشی را در معرض خطر قرار داده است و این مسئله سبب شده اگر ورزشکاران بخواهند تمرین کنند و خود را آماده نگه دارند سلامتشان تهدید شود که همین مسائل موجب شد تا برگزاری مسابقات کسب سهمیه المپیک عملی نباشد و در نتیجه برخی کمیته های المپیک کشورها، فدراسیون های بین المللی و ورزشکاران نخبه دنیا یکصدا خواستار تعویق المپیک شوند.

در همین رابطه با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا در چین و ایران از سایر کشورهای اروپایی زودتر شروع شد و زمانی که این اتفاق افتاد طبیعی بود که ورزشکاران ایرانی شرایط تمرین نداشته باشند، از طریق وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از حدود ۲۰ روز قبل نامه ای از سوی صالحی امیری به رییس کمیته بین المللی المپیک ارسال و درخواست تعویق المپیک ۲۰۲۰ توکیو مطرح شد.

تعویق المپیک به سود تمامی کشورهای دنیا بود

در ابتدا کمیته بین المللی المپیک مایل به تعویق رقابت های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نبود و مقاومت هایی در این راستا نشان داد و تصور می‌شد پس از همه گیری ویروس در اروپا و آمریکا و درخواست تعویق از سوی این کشورها و تهدید به عدم حضور در المپیک در صورت عدم تعویق، در نهایت IOC پذیرفت تا المپیک با یکسال تعویق برگزار شود. همچنین در صورت عدم تعویق المپیک، ورزشکاران ایرانی نیز طبعا نمی‌توانستند به نحوی مطلوب آماده شوند و مشکلات جدی در کسب سهمیه پیدا کرده بودند، هرچند ایران در کسب سهمیه های اسفندماه به مشکل بر نخورد و در پنج رشته وزنه برداری، کاراته، ژیمناستیک، شمشیربازی و بوکس توانست به موقع تمامی ورزشکاران را از کشور خارج کند و به آن هایی که در مسیر برگشت بودند اعلام کرد به کشور بازنگردند تا سهمیه لازم نیز کسب شد و همه این رشته ها عملکرد موفقی داشتند.

ژاپنی ها از تعویق المپیک چقدر خسارت می بینند؟

از جهتی تعویق المپیک به سود تمامی کشورهای دنیا بود، هرچند که تصمیم سختی برای کمیته بین المللی المپیک و نیز کشور ژاپن بود چرا که هزینه مالی سنگینی را ایجاد کرد و گفته می شود تا ۱۲ میلیارد دلار به ژاپنی ها خسارت وارد شده که عدد قابل توجهی است.

نسبت به برگزاری المپیک در موعد مقرر نگرانی وجود داشت؟

قرار بود ایران در رشته هایی مانند واترپلو و رویینگ به روش های دیگری کسب سهمیه داشته باشد که در نتیجه ورزشکاران ایرانی لطمه می خوردند، بنابراین تعویق المپیک همانطور که به نفع ورزش دنیا تمام شد، به نفع ورزش ایران نیز بود و در عین حال اگر المپیک در سوم مرداد سال جاری برگزار می شد نمی‌توانست نگرانی را برای ورزش و ورزشکاران ایرانی به وجود آورد. تا کنون ۵۲ سهمیه المپیک توسط ورزش ایران کسب شده است و ورزشکاران برای کسب سهمیه های جدید در رشته های مختلف و حضور قدرتمندتر در این راستا آماده می شدند و در بخش مسابقات نیز طبق برنامه ریزی فدراسیون ها پیش می‌رفتند و قرار بر این بود که در سوم مردادماه سال جاری همزمان با آغاز رقابت های المپیک توکیو به اوج آمادگی برسند.

تعویق رقابت های المپیک فرصت بیشتری به تمامی کشورها می دهد که تلاش بیشتری داشته باشند و با توجه به اینکه فرصت پیش آمده برای تمامی کشورهاست بنابراین تصور نمی‌شود خیلی تفاوت خاصی را برای یک کشور ایجاد کند و هر کسی بتواند از این زمان به شکل بهتری استفاده کند، پیروز بازی خواهد بود.

فرصت را غنیمت بشماریم و از تعویق المپیک استفاده کنیم

پس از اینکه فدراسیون های جهانی نیز برنامه پیش رو برای کسب سهمیه را اعلام کردند، برنامه های جدید و یکساله‌ای باید توسط فدراسیون ها و با نظارت دقیق و حمایت های لازم و مستمر تلاش ریخته شود تا از تعویق به وجود آمده به نحو مطلوب استفاده کرد.

ورزش ایران باید برنامه های خود را تغییر دهد و بر اساس تعویق یکساله المپیک برنامه های جدیدی را تدوین می کند. هنوز شانس کسب سهمیه های جدید در رشته های مختلف وجود دارد و باید منتظر ماند تا فدراسیون های جهانی زمان برگزاری مسابقات کسب سهمیه را اعلام کنند و با توجه به فرصت زمانی باقی مانده تصور می‌شود در طراحی مسابقات کسب سهمیه عجله نکنند چرا که وضعیت موجود در اروپا و پیش بینی اینکه شیوع ویروس تا خرداد و تیرماه سال جاری ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد رقابت های کسب سهمیه پس از آن برگزار شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید