۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 44873021

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: قیمت خرید شیرخام از دامداران به کمتر از یک هزار و 500 تومان سقوط کرده است.

به گزارش سلام نو، احمد مقدسی با بیان اینکه در برخی نقاط قیمت خرید شیرخام از دامداران به کمتر از یک هزار و 500 تومان سقوط کرده است، اظهار کرد: این در حالی است که صنایع لبنی قیمت محصولات خود را کاهش نداده‌اند و گاهی شاهد گران فروشی نیز هستیم.

وی یادآور شد: برآورد انجمن برای نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم شیر خام درب دامداری در سال گذشته دو هزار و 570 تومان بود، اما در نهایت با جلساتی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان با انجمن و وزارت جهاد کشاورزی داشت، نرخ دو هزار و 390 تومان مصوب و در خرداد ماه سال گذشته ابلاغ کرد.

مقدسی نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در آن زمان را نیز دو هزار و 460 تومان عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه این درحالی است که از زمان تعیین نرخ مصوب تا امروز به شکل چشمگیری شاهد افزایش قیمت تمام شده تولید شیر هستیم، افزود: مبنای قیمت مصوب شیر قیمت مصوب نهاده‌های تولید از جمله ذرت و جو بود، اما از آن زمان تا کنون تمام عوامل تولید از جمله نهاده‌ها تحت تاثیر اتفاقات و تصمیمات گرفته شده رشد قیمت داشته‌اند.

مقدسی در پاسخ به پرسش که دولت برای حمایت از دامداران و جلوگیری از سقوط قیمت شیر، اسفندماه گذشته دستور صادرات شیر خشک را داد که این تصمیم بر بازار تاثیر نداشته است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای جلوگیری از زیان دامداران و سوءاستفاده صنایع لبنی دولت اجازه صادرات شیر خشک را در روزهای ابتدای اسفندماه گذشته صادر کرد، اما این تصمیم دارای شرایطی بود که در عمل دست دامداران را می‌بست و میدان را به صنایع لبنی می‌داد.

وی ادامه داد: در شرایط صادرات آمده است که صنایع لبنی باید لیستی را تهیه کنند تا بر اساس آن صادرات شیرخشک انجام شد به عبارت دیگر تصمیمی که قرار بود برای حمایت از دامداران در مقابل صنایع لبنی باشد خنثی شده بود.

مقدسی با تاکید بر اینکه ما بارها شاهد تصمیمات دو پهلوی دولت در حمایت از دامداران بوده‌ایم، افزود: مثال دیگر در این زمینه اجازه دولت برای واردات کره با ارز 4200 تومانی و صادرات آن با ارز آزاد بود، این تصمیم به معنی پرداخت یارانه به دامدار خارجی و صنایع لبنی بود تا با ارز ارزان در مقابل تولید داخلی بایستند.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران بیش از 40 روز از تصمیم دولت برای صادرات شیرخشک برای تعادل بخشیدن به بازار شیر می‌گذرد، اما به دلیل آنکه بدون ارسال لیست از سوی صنایع لبنی این امر محقق نمی‌شود هنوز صادراتی صورت نگرفته است.

مقدسی از احتمال تشکیل جلسه دامداران با تشکل‌های صنایع لبنی برای رفع این مشکل خبر داد که طی روز جاری قرار بر برگزاری آن است.

/ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید