۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 44752492

گورخر که از خانواده اسب و بومی آفریقای مرکزی و جنوبی می‌باشد به گور اسب یا گورخر آفریقایی نیز معروف است . گورخرها پستاندار می باشند و بر روی بدن خود خطوط سیاه و سفید دارند . وجود خط های سیاه بر روی بدن گورخر موجب استتار او در نگاه شکارچیان می شود . هر گورخر دارای نوارهای سیاه مخصوص به خود می باشد و هیچ گورخری شبیه به گورخر دیگر نیست .

علت خطوط سیاه بر روی بدن گورخر چیست؟

وجود خط های سیاه بر روی بدن گورخر موجب استتار او در نگاه شکارچیان می شود .

هر گورخر دارای نوارهای سیاه مخصوص به خود می باشد و هیچ گورخری شبیه به گورخر دیگر نیست .

گورخر می‌تواند خانواده خودش را با توجه به خط های روی بدن آن ها از خانواده‌های دیگر تشخیص دهد .

پس خطوط راه راه بر روی بدن گورخر کمک می‌کند تا از شکار صیادان در امان بماند .

همچنین علت دیگری برای خطوط روی بدن گورخر بیان شده است که یکی از آن موارد این است که موجب می‌شود دمای بدنش تنظیم شود و همچنین تفاوت این خطوط در هر گورخر وجه تمایز آنها از یکدیگر است و در هنگام حمله یک حیوان درنده به آنها به دلیل شباهت بسیار زیاد خطوط در بینشان  موجب گیجی صیاد می شود .

علت دیگر وجود خطوط سیاه و سفید بر روی بدن گورخر این است که موجب می شود از حمله خرمگس ها در امان بمانند و همچنین کمتر دچار نیش زدگی شود .

رفتارهای گورخر

بعضی از گورخر ها به صورت گروهی زندگی می کنند ولی گونه هایی نیز وجود دارند که علاقه به تنها زندگی کردن دارند و بسیار منزوی هستند .

گورخر ها برای آنکه بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند از چشم ها و یا دندان های خود استفاده می کنند و یا با ایجاد آواهای متنوع به برقراری ارتباط با یکدیگر می پردازند .

چه حیواناتی گورخر را شکار می کنند؟

حیوانات نظیر پلنگ ، کفتار ، شیر و چیتا ها شکارچیان گورخر هستند و وقتی که یک حیوان درنده به گورخری که در گروه زندگی می کند حمله می کند گورخر طعمه ، دیگر گورخر ها را از خطر مطلع می سازد و شروع به دویدن به صورت زیگزاگ می کنند ، حتی در بعضی از موارد حالت تدافعی به خود می‌گیرند .

گورخرها قدرت بسیار زیادی دارند و با لگد های خود می تواند صدمات جدی را به شکارچی های خود وارد کنند .

در هنگام شب که گله در خواب است یکی دو گورخر بیدار می مانند و از گله مراقبت می کنند .

تغذیه گورخر

گورخر برای به دست آوردن آب و علف روزانه حدود ۵۰ کیلومتر را می تواند طی کند ولی در انتهای شب به محل زندگی خودش باز می گردد. گورخر ها برای از بین بردن انگل های خود در خاک و شن غلت می زنند .

تهدیدات گورخر ها

گورخرها مخصوصاً در ایران در حال انقراض هستند و انقراض آنها موجب انقراض پلنگ ها می شود زیرا پلنگ ها از گورخر تغذیه می کنند و امروزه عواملی همچون شهرنشینی موجب شده است تا نسل آنها در خطر بیفتد .

البته بعضی از گونه های گورخر ها به صورت عادی به بقای خود ادامه می دهند اما بعضی دیگر در حال منقرض شدن هستند و ممکن است یک گونه از گورخر منقرض شود ولی گونه های دیگر باقی بمانند .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید