۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 44247666

وزیر نیرو هم با اعتراف به اشتباه های مدیریتی سال 98 در اظهارنظری جالب توجه بر درس گرفتن از سیل های سال 98 تاکید کرده و گفته امسال سعی کردیم مدیریت مخازن را به شکل دقیق‌تر و مناسب‌تری با همکاری نزدیک‌تر همه دستگاه‌های همکار در استان‌ها انجام دهیم.

سلام نو – سرویس اجتماعی: نوروز سال 98 با بدبیاری بدی شروع شد. سیل کم سابقه در تعداد قابل توجهی از استان های کشور خسارات و تلفاتی به جا گذاشت تا نوروز 98 به یکی از بدترین نوروزهای ممکن تبدیل شود.

به گزارش سلام نو، بر اساس پیش بینی هایی که از پاییز 98 تاکنون شده ممکن است تجربه تلخ سیل در نوروز پیش رو هم اتفاق بیفتد. زمستان و بهار همیشه پتانسیل بیشتری برای ایجاد سیلاب دارد چرا که جدا از افزایش بارش در این دو فصل با آب شدن برف ها دبی رودخانه ها افزایش پیدا می کند و امکان سیل بیشتر می شود.

با نیم نگاهی به وضعیت سیلاب های ایران از گذشته تاکنون متوجه می شویم در بسیاری از سالها در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت سیلاب هایی در کشور رخ داده که به خاطر مهار شدن آنها به سیل منجر نشده است.بر اساس گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  خوزستان، لرستان و کرمانشاه سه استانی هستند که بیش از همه در معرض سیل هستند. با این وجود اگر بارندگی از حد بارش مورد انتظار تجاوز نکند سیلاب های احتمالی قابل مهار کردن خواهد بود.

قاسم تقی زاده خامسی ادعا کرده با طراحی مدل ویژه وزارت نیرو اتفاقات تلخ سال آینده تکرار نخواهد شد. او با بیان اینکه مخازن سدها را خالی نگه داشته اند تاکید کرده برای مدیریت سیلاب مشکلی وجود نخواهد داشت. سال گذشته یکی از مهم ترین انتقادات به وزارت نیرو عدم پیش بینی سیل ها و مدیریت نامناسب در رابطه با ظرفیت سدها بود.

میزان بارندگی در قیاس با سال گذشته با کاهش هفت درصدی رو به رو بوده به طوری که استانی همچون خوزستان بیش از بسیاری از استان های دیگر سابقه سیل دارد با کاهش 40 درصدی بارندگی رو به رو بوده است. کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هم با همین میزان کاهش بارش مواجه بوده اند. در عین حال سیستان و بلوچستان با 113 درصد و هرمزگان با 125 درصد بیشترین نرخ افزایش بارندگی را برای خود کرده اند. این در حالی است که در حال حاضر حدودا نیمی از سدهای کشور خالی است.

وزیر نیرو هم با اعتراف به اشتباه های مدیریتی سال 98 در اظهارنظری جالب توجه بر درس گرفتن از سیل های سال 98 تاکید کرده و گفته امسال سعی کردیم مدیریت مخازن را به شکل دقیق‌تر و مناسب‌تری با همکاری نزدیک‌تر همه دستگاه‌های همکار در استان‌ها انجام دهیم. به گفته اردکانیان در شرایط کنونی از حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب حجم مخازن ۴۰ درصد خالی است و آمادگی کافی را در سطح کشور برای دریافت سیلاب‌های بهاره داریم.

مرداد سال 98 قرار بود ابعاد ناکارآمدی مدیرانی که در عدم مدیریت صحیح سیل های نوروز نقش داشتند مشخص شود. در این رابطه حتی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود به زودی گزارش کمیسیون در خصوص کوتاهی دستگاه های اجرایی در زمینه سیلاب در صحن مجلس قرائت و پرونده آنها به قوه قضائیه ارسال می شود. با این وجود این مساله هم همچون خیلی از مسائل دیگر بسیار زود فراموش شد.

جدا از کوتاهی و مدیریت ناصحیحی که در ماجرای سیل نوروز 98 صورت گرفت باید این نکته را نیز یادآور شد که تغییر اقلیم کاری کرده که پیش بینی تناوب سال های تر و خشک کمی دشوارتر شود. یک دوره ای بازگشت خشکسالی و تر سالی در یک بازه هفت ساله اتفاق می افتاد اما در حال حاضر این توالی به هم ریخته است.

رئیس هیئت ارزیابی سیلاب کمیته ملی سد‌های بزرگ ایران آبان سال 98 با اشاره به تلاش های صورت گرفته پس از سیلاب های بهار 98 به منظور رفع مشکلات به ویژه در مسیر رودخانه ها و اطراف سدها این اقدامات را ناکافی دانسته بود و اظهار کرده بود باید در رابطه با اقدامات پیشگیرانه ای که در تدابیر مسئولان آمده بیش از این بررسی لازم صورت بگیرد.

سیل سال گذشته بیش از 35 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرد. در روزهایی که ویروس کرونا نبض اقتصاد کشور را کند کرده چنانچه قرار باشد با سهل انگاری قصور دوباره ای صورت بگیرد زیانی که کشور متحمل آن می شود در این مقطع خاص جبران ناپذیر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید