کاخ سفید و دیگر کشورها تمهیدات زیادی برای بازار نفت و کنترل اقتصاد جهانی که این روزها متاثر از ویروس کرونا است اندیشیده اند با این حال همچنان بازار نفت به دلیل نبود اطمینان از بازگشت تقاضا و همچنین افزایش فشار عرضه از سوی تولیدکنندگان سبب بی تاثیر شدن این اقدامات دولت ها شد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: ترس از ویروس کشنده کرونا نفت شیل را هم در موضع ضعف قرار داده به طوری که نگرانی تولیدکنندگان نفت و گاز آمریکا هم در کاهش قیمت نفت آمریکا تاثیرگذار بوده هم باعث شده تا همه پیش بینی ها حکایت از کاهش رشد تولید نفت شیل در سال 2020 باشد.

به گزارش سلام نو، بر اساس پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا با توجه به افت شدیدی که در قیمت ها اتفاق افتاده و همچنین کاهش هزینه تولیدکنندگان وتعدیلی که در فعالیت حفاری های ایجاد شده در سال جاری میلادی نفت شیل در حد انتظار ظاهر نخواهد شد. این اداره همچنین حدس زده قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۴۳ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه می رسد که کمتر از پیش بینی قبلی ۶۱ دلار و ۲۵ سنت است.

این در حالی است که کاخ سفید و دیگر کشورها تمهیدات زیادی برای بازار نفت و کنترل اقتصاد جهانی که این روزها متاثر از ویروس کرونا است اندیشیده اند با این حال همچنان بازار نفت به دلیل نبود اطمینان از بازگشت تقاضا و همچنین افزایش فشار عرضه از سوی تولیدکنندگان سبب بی تاثیر شدن این اقدامات دولت ها شد.

در حال حاضر تولید 13 میلیون بشکه نفت در روز برای سال جاری پیش بینی شده است. این عدد احتمالا در سال 2021 با کاهش 300 هزار بشکه ای به 12.7 میلیون بشکه می رسد. این نخستین کاهش سالانه تولید نفت آمریکا از سال 2016 به این سو خواهد بود.

نفت کم کیفیت شیل آمریکا در سال های اخیر نفوذش را بیش از پیش بالا برده تا حدی که با این ابزار معادلات بازار انرژی را تا حد زیادی تغییر داده است. به نوشته اویل پرایس غول‌های نفتی آمریکایی ۱۵ درصد از نفتی که در سراسر جهان تولید می‌شود را در کنترل دارند.

نفت شِیل نفت در واقع نفت نامتعارفی است دلیل این امر هم این است که این نفت از گرماکافت، هیدروژنه‌کردن و انحلال گرمایی خرده‌های سنگ نفت‌زا به دست می‌آید. منابع نفت شیل در بخش گسترده ای از دنیا از آب‌های شیرین تا دریاچه‌های نمکی و باتلاق‌های رسوبی یافت می‌شود. با این حال بیشتر منابع نفت شیل در ایالت کلرادو ایالات متحده آمریکا واقع شده و دارای منابعی بالغ بر ۳٫۳ تریلیون تن است.

نفت شیل که تبدیل به رقیب اوپک شده آمریکا را به مهم ترین صادر کننده جهان بدل کرده است. با این وجود در حال حاضر به خاطر نگرانی از ویروس کرونا بخش آمار وزارت انرژی آمریکا انتظار دارد آمار تولید ماهانه در حدود ماه مه امسال تحت تاثیر ریزش قیمت نفت رو به کاهش بگذارد.

نماینده پیشین ایران در اوپک معتقد است کاهشی که در قیمت نفت اتفاق افتاده منجر به حذف آمریکا از چرخه تولید می شود. سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک  با اشاره به هزینه برداشت نفت در جهان اظهار کرده هزینه برداشت نفت در میادین نفتی بسته به قرار گرفتن آن در خشکی و آب متفاوت است، اما میانگین هزینه برداشت بشکه‌ای ۱۰ دلار است و به دلیل هزینه کم در خلیج فارس کشور‌های این منطقه دوام بیشتری برای قیمت پایین دارند، اما بخش‌های دیگر مانند نفت‌های متعارف به دلیل هزینه ۳۰ تا ۴۰ دلاری توان رقابت برای حضور در این بازار را نخواهند داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید