در قسمت دوم بررسی به بررسی نمایش های از قبیل «شپش» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی، «دقیقا ٩سال و ٣ماه و ٣روز پیش کجا بودی؟» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری سید فرشاد هاشمی، «اکتورز استودیو» به نویسندگی و کارگردانی افشین واعظی، «رویای یک شب نیمه تابستان» نوشته ویلیام شکسپیر و به کارگردانی مصطفی کوشکی و نمایش «آبی مایل به صورتی» به نویسندگی و کارگردانی ساناز بیان خواهیم پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : آنچه در عرصه نمایش در سال ٩٨ بیشتر به چشم می آید و حائز اهمیت است، حضور بازیگران بسیاری در تئاترهای برگزیده است که نخستین حضورشان روی صحنه را تجربه می کنند.

این نکته بسیار مهم و امید بخشی است که بازیگران جوان و بااستعداد فراوانی هستند که می توان به آن ها برای موفقیت هنر و بویژه نمایش این کشور امیدوار بود و بسیاری از آن ها نیز پس از تئاتر، وارد عرصه تلویزیون و سینما می شوند که نویدبخش روزهای خوب و موفق برای هنر مملکت است.

نمایش هایی همچون اکتورز استودیو، آبی مایل به صورتی، پا و فالش خوانی در چهارراه فخرآباد از این دسته نمایش ها هستند که علیرغم نداشتن ستاره توانستند به جمع نمایش های موفق در امسال بپیوندند.

1- نمایش «شپش»

نمایش «شپش» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی با برداشتی آزاد از داستان های کوتاه چخوف در تابستان امسال ٢بار و با حضور بازیگران ناشناس تئاتر در تئاتر مستقل تهران و عمارت نوفل شاتو به روی صحنه رفت، کوروش نریمانی علاقه ی خاصی به تئاترهای کمدی دارد و این بار نیز در شپش به سراغ داستان زندگی مردی رفته است که مردی مفلوک و کارمندی درون پایه است که تصمیم می گیرد در زندگی پسر نابغه اش نقش موثری را ایفا کند، اما مسیر اتفاقات کوچک و سطحی او را تا مرز مرگ پیش می برد.

در واقع در حالیکه اکثر تئاترهای اجرا شده در این سال از حضور ستاره ها بهره می بردند، شپش علیرغم حضور بازیگرانی که نخستین حضورشان روی صحنه تئاتر را تجربه می کردند به خوبی توانست نظر مخاطبین را جلب کند و به موفقیت دست یابد، شپش مخاطب را حین تماشای نمایش با خودش همراه می کند و داستان نمایش در کنار کارگردانی آن به قدری جذاب و حرفه ای است که تماشاگر را تا پایان نمایش با خود همراه کند و تبدیل به یک سرمایه فرهنگی در حوزه نمایش شود.

2- نمایش «دقیقا ٩سال و ٣ماه و ٣روز پیش کجا بودی؟»

نمایش «دقیقا ٩سال و ٣ماه و ٣روز پیش کجا بودی؟» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری سید فرشاد هاشمی در تابستان ٩٨ در عمارت نوفل شاتو به روی صحنه رفت، نمایشی که با روایت داستانک های مستندگونه که همچون قطعات یک پازل در کنار یکدیگر چیده شده اند، به نمایشی موفق و مخاطب عام پسند تبدیل می شود و تماشاگر را در حدود مدت زمان ١ ساعت با خود همراه می سازد.

سید فرشاد هاشمی از آنجا که خود تمام مسئولیت های اصلی نمایش را به دوش می کشد، لذا به خوبی توانسته است دقیقا ٩ سال و ٣ماه و ٣روز پیش کجا بودی را به نمایشی تمام و عیار با فضاسازی مناسب و میزان سن های دقیق به همراه موسیقی تاثیرگذار تبدیل نماید.

3- نمایش «اکتورز استودیو»

نمایش «اکتورز استودیو» به نویسندگی و کارگردانی افشین واعظی ٢ بار در بهار و تابستان امسال در تماشاخانه های ملک و پردیس تئاتر شهرزاد با مجموعه ای از بازیگران تئاتری به روی صحنه رفت، داستان نمایش درباره ی زندگی آدم هایی است که می خواهند بازیگر شوند و هرکدام با هزار و یک آرزو پای در عرصه هنر نهاده اند. انسان هایی با دیدگاه و عقاید مختلف از طبقه های اجتماعی متفاوت که هرکدامشان با یک دیدگاه به دنبال تحقق رویاهایشان در دنیای بازیگری هستند.

فرم و محتوا در اکتورز استودیو در راستای یکدیگر پیش می روند و لذا تماشاگر به خوبی حین تماشای نمایش خودش را در دنیای انسان هایی تصور می کنند که تمام فکر و ذکرشان بازیگری است.

4- نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»

نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» نوشته ویلیام شکسپیر و به کارگردانی مصطفی کوشکی با مجموعه ای از بازیگران حرفه ای تئاتر همچون آزاده صمدی، امیر مهدی ژوله، الهه شه پرست، خاطره حاتمی، روشنک گرامی و مهدی کوشکی تابستان امسال به روی صحنه رفت.

آنچه به موفقیت فوق العاده این نمایش در گیشه و جذب مخاطب می انجامد، داستان متفاوت و جذاب آن است، چهار عاشق شیدا برای فرار از قوانین کشور و رسیدن به عشق خود به جنگل گریخته اند و در آنجا اسیر جن ها و پری ها می شوند، طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی بازیگران نیز به قدری حرفه ای است که مخاطب را از ابتدا با شوق و هیجان خاصی همراه نمایش می نماید و بازی خوب و طنز آلود بازیگران به همراه موسیقی دلنشین آن مهری می شود بر موفقیت کامل رویای یک شب نیمه تابستان.

5- نمایش «آبی مایل به صورتی»

نمایش «آبی مایل به صورتی» به نویسندگی و کارگردانی ساناز بیان اوایل امسال در تماشاخانه سپند با حضور بازیگرانی همچون عاطفه رضوی، بهنام شرفی و آناهیتا اقبال نژاد به روی صحنه رفت.

آبی مایل به صورتی به روابط میان انسان ها یعنی مردها و زن ها می پردازد و در صدد آن است که تفاوت میان انسان های مختلف را بیان کند که در این زمینه موفق نیز بوده است، گریم خوب و طراحی صحنه و لباس حرفه ای در این نمایش در کنار بازی تاثیرگذار بازیگرانش توانست این نمایش را به اثری موفق در پرونده نمایش سال ٩٨ تبدیل نماید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید