تئاتر همواره دارای تماشاگران فراوانی است و تئاتر ایران چند سالی است که با استقبال خوبی از سمت مخاطبین مواجه می شود، با توجه به نزدیکی به پایان سال 1398 خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی سلام نو، در یک نگاه اجمالی به بررسی تئاتر های موفق سال 1398 پرداخته است که در ادامه خواهیم خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : تئاتر همواره یکی از پرمخاطب ترین و پر استقبال ترین شاخه های هنر در کشورمان بوده است و هنرمندان این عرصه تلاش می کنند همه ساله با تولید نمایش های حرفه ای و مخاطب پسند بر تعداد مخاطبان بیفزایند.

در سال 1398 که سال پر فراز و نشیبی برای همه اقشار فرهنگی و هنری بود، تئاتر نیز از این قضیه مصون نماند، علی الخصوص در شش ماه دوم سال اتفاقات مهمی از قبیل تعطیلات پیاپی به دلیل آلودگی هوا، افزایش قیمت بنزین و تعطیلات عزای عمومی گرفته تا شیوع ویروس کرونا و لغو تمامی فعالیت های فرهنگی موجب ضررهای جبران ناپذیری در بخش فرهنگی کشور شد.

امسال هم بنا به دلایلی جشنواره تئاتر فجر زیر سایه تحریم هنرمندان در پی اتفاقات آبان 1398 و تداخل آن با جشنواره فیلم فجر برگزار شد و به عبارتی در حق آن به اندازه کافی اجحاف شد، اما تماشاخانه های کشور و به ویژه پایتخت در سالی که گذشت، شاهد نمایش های قابل قبول و پر مخاطبی بودند که در این گزارش سعی می کنیم به بهترین های آن بپردازیم.

1- نمایش «صد در صد»

نمایش «صد در صد» نوشته مارکس لید و به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی در اوایل سال در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفت و با استقبال بالای مخاطبان روبرو شد، هوتن شکیبا و ستاره پسیانی بازیگران این نمایش بودند که برای ایفای نقش در آن موفق به کسب تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگری مرد و زن از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گردیده بودند و بازی روان و قابل قبولی را در این نمایش از خود ارائه دادند.

در خلاصه ی داستان صد در صد آمده است:بازیگر جوانی برای خواندن نمایشنامه به خانه دختری می رود.

2- نمایش «اثر پرتوهای گاما بر گل های همیشه بهار»

نمایش «اثر پرتوهای گاما بر گل های همیشه بهار» نوشته پل زیندل، به کارگردانی مهتاب نصیرپور و دراماتورژی محمد رحمانیان امسال برای ٢ بار در تماشاخانه های سپند و مهرگان به روی صحنه رفت، خسرو احمدی، مهتاب نصیرپور، مبینا طبایی و آریان مجدپور از جمله بازیگرانی بودند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند و توانستند نظر مثبت مخاطبین و اهالی تئاتر را جلب کنند.

مهتاب نصیرپور به خوبی توانست با بهره گیری از عناصر مختلف در یک نماش همچون نور و صدا و نیز بازی خوب از بازیگرانی همچون خسرو احمدی اثری ماندگار را در تاریخ معاصر تئاتر ایران ثبت کند.

3- نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند»

نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» نوشته سوفی اکسانن، به کارگردانی هستی حسینی و تهیه کنندگی تئاتر مستقل تهران اوایل امسال ٢ بار در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفت، مهدی پاکدل، خاطره حاتمی، عباس خداقلی زاده، امیررضا دلاوری، مجید نوروزی، شهروز دل افکار، رویا میرعلمی و مهدی کوشکی بازیگرانی بودند که در طی این اجراها به روی صحنه رفتند.

وقتی کبوترها ناپدید شدند نخستین نمایشنامه فنلاندی ترجمه شده در زبان فارسی است که نگاه تند و تیزی به سیاست دارد و هستی حسینی به خوبی توانست با بهره گیری از گروه بازیگری قوی و تئاتری آن را به روی صحنه ببرد، گریم حرفه ای و لباس های حساب شده بازیگران از دیگر نکات مثبت این نمایش بود که برخلاف سایر نمایش های مستقل در حوزه تئاتر توانست نظر مثبت مخاطبان را به دست آورد.

4- نمایش «سیزیف»

نمایش «سیزیف» نوشته محمدصادق گلچین عارفی و به کارگردانی محمد برهمنی و تهیه کنندگی نوید محمد زاده با بازی اسماعیل گرجی و مهدخت مولایی در تئاتر مستقل تهران بر روی صحنه رفت، آنچه موجب موفقیت سیزیف در گیشه و نمایش شد، بازی متفاوت و تحسین برانگیز بازیگرانش بود که تحسین منتقدین و اهالی تئاتر را بر انگیخت، از سوی دیگر حضور تهیه کننده جوان و شناخته شده تئاتر کشور یعنی نوید محمد زاده نیز نشان از یک نمایش تمام و کمال به روی صحنه داشت.

نمایش سیزیف از نگاه کارگردان به جهان بینی خاصی رسیده است، زن و مرد نمایش خود را می شناسد و از این رو تماشاگر با تماشای تابلوهای سیزیف به افکار کارگردان دست می یابد و می تواند به فهم شخصی خود دست یابد.

5- نمایش «فرشته تاریخ»

نمایش «فرشته تاریخ» به نویسندگی و کارگردانی محمد رضایی راد در فصل تابستان و ٢ بار در سال چهارسو مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ملک به روی صحنه رفت، باران کوثری، رضا بهبودی و میلاد رحیمی از جمله بازیگرانی بودند که در این نمایش ١٢٠ دقیقه ای پیرامون اتفافات عصر معاصر اروپا به روی صحنه رفتند و در خلاصه داستان فرشته تاریخ آمده است: فرشته تاریخ با برخوردی آزاد به روایتی از آخرین شب زندگی والتر بنیامین (فیلسوف و نظریه پرداز مشهور آلمانی) می پردازد.

فرشته تاریخ درام مدرنی است که به بیان الگوهای عاطفی و فکری افراد از طبقات مختلف می پردازد و احساسات تماشاگر را حین تماشای نمایش برمی انگیزد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید