۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 44059747

اصفهان شهر پرآوازه ایران مرکز استان اصفهان که در مرکز ایران واقع شده است و دارای آب و هوایی خشک و معتدل است. اصفهان یکی از شهرهای کم آب ایران به شمار می‌آید اما به دلیل وجود رودخانه زاینده‌رود این استان دارای توان کشاورزی شده است و در حاشیه این رودخانه کشاورزی رونق دارد.

اسپهان از دوره ساسانیان که از ریشه سپاهیان است لقب دیگر این شهر است. این شهر در دوره آل زیار و آل بویه و در ادامه در دوره سلجوقیان پایتخت ایران بود.

این شهر در دوره صوفیان به عنوان مرکز تجارت و فرهنگ و صنعت قرار گرفت و شاه عباس پایتخت خود را از قزوین به این اصفهان منتقل نمود و نزدیک به 150 سال این شهر پایتخت صفویان بود.

صنایع دستی:

صنایع دستی اصفهان به زیبایی شهرت دارند و یکی از شهرهای صنایع دستی کشور به حساب می آید. صنایع دستی مختلفی نظیر قلم کاری، خاتم کاری، ترمه و... در این شهر ساخته می شود. همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. همچنین در میدان نقش جهان این شهر سوغات تمام نقاط ایران موجود است.

در ادامه به چند جاذبه گردشگری این شهر اشاره خواهیم کرد

کاخ چهل‌ستون اصفهان:

این عمارت که در مجموعه بناهای دولت خانه صوفیان ساخته شده است و هدف از ساخت آن برای پذیرایی از مهمانان، سفرا آن زمان است که شامل سه بخش تالار بزرگ و اصلی، ایوان آیینه و اتاق های اطراف آن و ایوان ستون دار که شامل 18 ستون و سقفی چوبی است. علیت شهرت چهل‌ستون به دلیل تصویر منعکس شده همین ستون ها در استخر روبه روی عمارت است.

میدان نقش‌جهان (میدان امام) اصفهان:

این میدان که مقصد گردشگران بی شماری از داخل و خارج است دارای چهار اثر تاریخی دیگر نیز هست که شامل عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌اله و سر درب بازار قیصریه، در وسط میدان اصلی، زمین و دو دروازه سنگی چوگان است.

امروزه این میدان به عنوان یکی از مراکز خرید صنایع دستی اصفهان به شمار می آید و مراسم‌های ملی و مذهبی در این مکان اجرا می شود.

بازار قیـصـریه اصفهان:

سر درب زیبای قیصریه در قسمت شمال میدان امام ساخته شده است. این سر درب، نشان دهنده یکی از زیباترین نقاشی‌های دوران صفویه است. این سر درب ورودی یکی از شگفت‌انگیزترین بازارهای جهان است. این بازار در دوران گذشته به خصوص دوران صفویه محل فروش کالاهای گران قیمت بوده است و بازاریان خارجی در این مکان دارای حجره بودند. در این بازار انواع کالاها به فروش می رسد. برای مثال قسمت صنایع دستی، طلا و نقره، قالی، کفش و غیره. برای بازدید از کل بازار باید زمان زیادی را صرف کنید.

کاخ هشت بهشت اصفهان:

این کاخ در باغ بلبل در مجموعه دولت‌خانه صفویه قرار دارد و به گونه ای ساخته شده است که ورودی‌های باغ از همه ضلع‌های آن صورت می گرفته است. در جنوب این باغ زیبا و حیرت انگیز در زمان شاه سلطان حسین مدرسه و کاروان سرا و همچنین بازارچه ساخته شده است.

علت نام‌گذاری این باغ به هشت بهشت به دلیل ورودی این کاخ است زیرا در گذشته به ورودی امکان هشتی گفته می شد. این عمارت دارای دو طبقه است که بر روی کرسی با ازاره سنگی ساخته شده است. در وسط ساختمان، فضای اصلی و مرکزی قرار دارد و ارتباط دو طبقه از طریق دو راه پله صورت می گیرد. از جمله خصوصیات کم نظیر این کاخ، حوض مروارید و آبشار ایوان جنوبی است که آب آن از حوض بالایی تأمین شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید