موسیقی نوشدارویی است که باید دست به کار شویم تا بعد از مرگ سهراب‌هایمان نرسد، تولید موسیقی امیدبخش وظیفه‌ای سنگین بر دوش هنرمندان‌مان است که باید برای موفقیت در این نبرد دست به کار شوند، مردم نیز باید در انتخاب‌ قطعه‌ای که می‌خواهند گوش کنند، نهایت دقت را داشته باشند تا از موسیقی نتیجه‌ی عکس نگیرند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : در این روزهایی که مردم غرق در نا امیدی هستند، موسیقی می‌تواند کارکرد خود را نشان داده و از میزان استرس جامعه کم کند.

به نظر می‌رسد، در این وانفسا زمان آن رسیده که اهالی موسیقی نیز آستین‌هایشان را بالا زده و در این نبرد سخت و همه جانبه شرکت کنند، اگر موزیسین‌های ما در جبهه‌ی خود موفق عمل کنند، قطعا آرامش به جامعه برمی‌گردد و از این روزها آثار خوبی در تاریخ موسیقی ایران ثبت می‌شود.

در اینکه موسیقی از نظر علم روانشناسی می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه‌ی مردم داشته باشد شکی نیست اما یادمان نرود که نباید اشتباه کنیم؛ هر آهنگی این ویژگی‌ را ندارد، برخی قطعه‌ها در بهترین شرایط نیز انسان را افسرده می‌کنند، حال اگر در این شرایط آن‌ها را گوش دهیم که دیگر قطعا تاثیرات ناخوشایندی می‌گذارد که می‌تواند به خود و اطرافیان‌مان لطمه بزند.

در این روزها موسیقی خیلی بهتر می‌تواند رسالت خود را به تصویر بکشد، یعنی می‌تواند با آرام کردن مردم و سرگرم کردن‌شان، تاثیر مثبتی در روند کنترل این ویروس داشته باشد، حال که اجرای هنرمندان لغو شده آن‌ها می‌توانند با هنرشان به داد جامعه برسند‌‌ و با انتشار آهنگ های امید بخش و برگزاری کنسرت های مجازی، که این یعنی کمک در کمرنگ شدن رنگ آژیر قرمز در جامعه‌‌، می توانند رسالت هنری خود را به جای آورند.

خوانندگان در این روزها با انتخاب ترانه‌های امیدبخش و موسیقی‌های مناسب و نسبتا شاد باید امید را در دل‌ها زنده کنند، امیدی که فی‌الحال با نشر فراوان اکاذیب مردم را به اضطراب و افسردگی دعوت کرده است.

باید موسیقی مناسب برای حال این روز‌های مردم تولید شود که خود به علمی فراتر از موسیقی نیاز دارد، باید آهنگساز‌ها و روانشناسان ما باهم تعامل داشته باشند و بتوانند آثاری را تولید کنند که مردم با شنیدن آن‌ها حال دل‌‌شان بهتر شود‌، یعنی در این روزهای پر درد، موسیقی می‌تواند نقش یک مسکن را بازی کند که اگر این مهم رخ دهد خیلی عالی می‌شود.

در نظریه‌های مختلف روانشناسی آمده که موسیقی تاثیرات زیادی بر روح و روان می‌گذارد که از جمله‌ی آن :

۱) می‌تواند عملکرد شناختیِ ذهن را بهبود ببخشد.

۲) باعث کاهش استرس می‌شود.

۳) این قابلیت را دارد که حافظه را تقویت کند.

۴) در تحمل درد انسان را کمک می‌کند.

۵) می‌تواند انسان را کمک کند تا بهتر بخوابد.

۶) انگیزه را بالا می‌برد.

۷) در افزایش روحیه تاثیر بسزایی می‌گذارد.

۸) علائم افسردگی را نیز از بین می‌برد.

۹) استقامت را تقویت می‌کند.

موارد ذکر شده گواه این است که موسیقی این قابلیت را دارد در برگرداندن آرامش به جامعه کمک شایانی کند، با این تفاسیر مردم نباید موسیقی را از سبد فرهنگی و تفریحی خود حذف کنند.

مردم در این روزها باید به موسیقی فراتر از یک علاقه نگاه کنند، چیزی که می‌تواند تا این حد در بهبود و سلامت روان جامعه موثر باشد بی شک دارو است‌ و با لباس سرگرمی و تفریح می‌تواند آرامش را دست یافتنی کند، موسیقی دارویی است که اصلا و ابدا تلخ نیست، دارویی که همه از آن در طول روز استفاده می‌کنند ولی بدون تجویز، یعنی هر کس هرچه که دوست دارد و به هر مدتی که دلش می‌خواهد گوش می‌دهد که این خیلی راه گشا نیست، کمی به گوش‌های‌مان احترام گذاشته و هر قطعه‌ای را گوش ندهیم.

اصلاح سلیقه و سبد فرهنگی مردم خود کاری سخت، اما شدنی است، تولید موسیقی مناسب یک طرف قضیه و گوش کردن موسیقی مناسب طرف دیگر قضیه است و یعنی باید روی سلیقه ی مخاطب کار کرد تا آن‌ها نیز به سمت تولیدات مناسب و متناسب با حال و هوای این روزها بیایند.

باری که این روزها بر دوش هنرمندان عرصه‌ی موسیقی است خیلی سنگین و مهم است، حال باید دید هنرمندان این عرصه چه اثراتی را تولید کرده و چگونه از پس این مهم برمی‌آیند و علاوه بر وظیفه ای که بر دوش هنرمندان است، ما مردم نیز به نوبه خود وظایفی داریم که مهمترین آن گوش کردن به موسیقی خوب در وضع کنونی است که یک نیاز محسوب می شود، موسیقی خوب را دنبال کنید تا حال و هوای‌تان عوض شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید