رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که از همتای روسی خود خواسته است تا در اداره چاه های نفت سوریه در منطقه دیرالزور با وی همکاری کند.

به گزارش سلام نو، اردوغان که برای مذاکره و گفت وگو با اتحادیه اروپا در خصوص حوادث سوریه به بروکسل سفر کرده بود در راه بازگشت به کشورش به خبرنگاران گفت که به جای بهره برداری «تروریست ها» (شبه نظامیان کرد در شمال شرق سوریه) از چاه های نفت این کشور، من از رییس جمهور پوتین خواستم با مشارکت هم اداره چاه های نفت سوریه را به دست بگیریم.

اردوغان مدعی شد که اگر ترکیه اداره چاه های نفت سوریه را به دست بگیرد می تواند از سود حاصل از آن به بازسازی سوریه کمک کند.

رییس جمهوری ترکیه با بیان اینکه روسیه درحال بررسی این پیشنهاد است، افزود: امکان ارائه این پیشنهاد به «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز وجود دارد.

سوریه از نظر ذخایر نفتی با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه در بین کشورهای مختلف جهان با سهم ۱۵ دهم درصد در جایگاه ۳۲ بعد از مالزی و قبل از آرژانتین قرار دارد و مهم ترین حوزه های نفتی این کشور در بخش های شرقی و استان دیرالزور دومین استان بزرگ سوریه قرار دارد.

با شکست گروه تروریستی داعش در دو سال گذشته در سوریه، نیروهای کرد (همپیمانان آمریکا) به دلیل حضور کم رنگ نیروهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

اما در آبان ماه سال جاری، آمریکا با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان‌های دیرالزور و حسکه در شمال شرق این کشور، کاروان‌های نظامی اعزام کرد.

«عاطف نداف» وزیر تجارت داخلی سوریه نیز چندی قبل تاکید کرده بود که آمریکا نفت سوریه را از طریق ترکیه به سایر کشورهای جهان می فروشد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید