هرچند که ضعف اطلاع رسانی شک و شبهه را افزایش می‌دهد و مردم تا حدی حق دارند مُردّد باشند، اما ضعف دولت و تردیدهای موجود در فضای فعلی نباید باور به شایعات، خرافات و حرف‌های بی‌اساس را تقویت کند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: این روزها و در اوج بحران کرونا شایعات زیادی درباره این ویروس به گوش می‌رسد، شایعاتی که با اطلاع رسانی ضعیف دولت درباره این کرونا و ضعف عجیب در آمار دهی تشدید هم می‌شود و گاه فاجعه می‌آفریند.

هرچند که ضعف اطلاع رسانی شک و شبهه را افزایش می‌دهد و مردم تا حدی حق دارند مُردّد باشند، اما ضعف دولت و تردیدهای موجود در فضای فعلی نباید باور به شایعات، خرافات و حرف‌های بی‌اساس را تقویت کند.

برای این که کمی این فضای مه آلود را شفاف کنیم با هم نگاهی می‌کنیم به جدی‌ترین شایعات و باورهای غلط درباره ویروس کرونا که این روزها بیشتر مطرح می‌شوند.

1- کرونا از آنفلوآنزای زمستانی خطرناک‏تر نیست: این حرف هرچند امیدوار کننده است ولی دقیق و درست نیست. اگر در مهار کرونا کوتاهی شود به سادگی نیم میلیون از جمعیت جهان قربانی می‌شوند.

2- کرونا کشنده است: همانطور که کرونا از آنفلوآنزای فصلی خطرناک‌تر است، همانطور هم به صراحت می‌شود گفت که کرونا الزاما کشنده نیست هر چند درمان آن دشوار است.

3- کرونا برای سالمندان خطرناک و برای کودکان بی‌خطر است: کرونا برای همه خطرناک است و برای سالمندان خطرناک‌تر، اما آن‌ها نیز شانس نجات دارند. کودکان هم هرچند در برابر ویروس مقاوم هستند ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که مبتلا نشوند.

4- واکسن کرونا تولید شد: این حرف دروغ مشتی کلاه بردار است. هر چند چین و آمریکا گام‌هایی برداشته‌اند ولی در بهترین حالت در زمانی کم‌تر از یک سال دیگر خبری از واکسن نخواهد بود.

5- ماسک طبی به درد نمی‌خورد: ماسک طبی نمی‌تواند از ابتلا کاملا پیشگیری کند، اما تاثیر مناسبی دارد به خصوص وقتی با فرد بیمار در تماس هستید.

6- کرونا سلاح بیلوژیک و ساخت چین است: این حرف شایعه و دروغ بزرگی است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل چنین چیزی را تکذیب کرده و حتی آمریکا به عنوان رقیب جدی چین چنین ادعایی ندارد.

7- اگر با فرد بیمار کم در ارتباط باشید مبتلا نمی‌شوید: بررسی‌ها چنین مسئله‌ای را اثبات نکرده و حتی چند ثانیه برای ابتلای شما از طریق راه‌های مرسوم کافی است.

8- سشوار کرونا را می‌کشد: این حرف یک باور غلط است و شما برای اینکه از خودتان محافظت کنید، باید دست‌های خودتان را با پد الکلی پاک کنید یا آن را با آب و صابون بشویید.

9- الکل و نوشیدنی الکلی مقاومت بدن در برابر کرونا را افزایش می‌دهد: این حرف یک شوخی مسخره است که تا حالا ده‌ها نفر را راهی بیمارستان کرده و بیش از بیست نفر را کشته.

10 – الکل پاشیدن کرونا را می‌کشد: این کار هیچ تاثیری در داخل بدن شما ندارد و الکل تنها برای استریل کردن سطوح مختلف پیشنهاد می‌شود نه بدن و لباس شما.

11- حیوانات خانگی ناقل کرونا هستند: تا این لحظه شواهدی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا آلوده باشند وجود ندارد ولی احتیاط شرط عقل است. بعد از ارتباطات با حیوانات دست خود را بشویید.

12- واکسن ذات الریه به شما در برابر کرونا کمک می‌کند: دروغ محض و کلاهبرداری! ویروس جدید واکسن جدید می‌خواهد و چنین چیزی اصلا درست نیست.

13- سیر بخوریم و آب نمک استفاده کنیم: این راهکارها شاید برای سرماخوردگی معمولی مفید باشند اما هیچ تاثیری بر کرونا ندارند و کاری از پیش نمی‌برند.

14- آنتی‌بیوتیک برای مقابله با کرونا موثر است: نه آنتی بیوتیک و نه هیچ داروی معولی دیگری در این شرایط موثر نیست. کرونا یک ویروس جدید است و درمان‌های خاص خود را می‌طلبد.

15- کرونا با بسته پستی هم منتقل می‌شود: نگران نباشید کرونا در هوای آزاد و روی بسته پستی دوام نمی‌آورد و احتمال انتقال از طریق این روش نزدیک به صفر است ولی اصول بهداشتی را رعایت کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید