کم نیستند کسانی که حاضر نیستند پای خود را از خانه بیرون بگذارند و ترجیح می دهند به صورت اینترنتی محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند. این روزها که بیشتر مشاغل خطر ورشکستگی را در نزدیکی خود احساس می کنند خرید آنلاین رونق گرفته است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: اینکه می گویند در هر بحرانی می تواند یک فرصت هم پدید بیاید حرف بی حسابی نیست. این روزها که اقتصاد جهان و به تبع آن ایران به خاطر کرونا درگیر دشواری‌های زیادی شده و بیشتر مشاغل خطر ورشکستگی را در نزدیکی خود احساس می کنند خرید آنلاین رونق گرفته است.

به گزارش سلام نو، در روزهایی که اقتصاد در بحرانی ترین شرایط ممکن است و بازارها به خاطر شیوع ویروس کرونا سوت و کورتر از همیشه است بهترین و کم هزینه ترین راهکار ماندن در خانه است. خیلی از مردم عملا با قرنطینه کردن خودشان در خانه امیدوار هستند تا این روزها زودتر از همیشه بگذرد.

با این وجود برای تامین نیازهای ابتدایی هم که شده گاهی بسیاری از مردم مجبور هستند با خارج شدن از خانه اقدام به خرید مصارف ضروری خود کنند. در چنین شرایطی کم نیستند کسانی که باز هم حاضر نیستند پای خود را از خانه بیرون بگذارند و ترجیح می دهند به صورت اینترنتی محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند.

فرشاد وکیلی‌زاده مدیرعامل فروشگاه زنبیل و دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی می گوید شیوع کرونا روی برخی از کسب و کارهای آنلاین (کالامحور) تأثیر مثبت و روی برخی از آنها (اجتماع محور) تأثیر منفی گذاشته است. به گفته او کسب و کارهای آنلاینی مانند سینما، تئاتر، گردشگری، حمل و نقل و... که با اجتماعات سروکار داشتند، از شیوع بیماری کرونا متضرر و تعطیل شده‌اند. از سوی دیگر پلتفرم‌هایی که در حوزه ارسال (Delivery) در مجموعه‌های غذا و رستوران‌ها فعالیت داشتند نیز با کاهش مشتری روبه‌رو شده‌اند.

با این وجود کالاهای سوپرمارکتی و زودمصرف فروشگاه‌های آنلاین با افزایش فروش در این روزها رو به رو شده اند. از آنجایی که شایعه کمبود کالا هم این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود شمار قابل توجهی از مردم بعضا تا چند برابر نیاز معمول خود خرید کرده اند. این را اگر بگذاریم در کنار نزدیکی نوروز و نیاز بیشتر مردم به کالاهای مختلف دلیل اقبال بیشتر مردم به خرید آنلاین در این روزها مشخص می شود. نکته جالب توجه این است که وکیلی زاده گفته افزایش خرید در زمینه کالاهای مربوط به عید و شوینده، دستمال کاغذی و... طبیعی بوده اما خرید اقلامی مانند برنج آن هم برای سه ماه غیر طبیعی بوده است.

الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کارهای فضای مجازی هم می گوید: در زمان بحران تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی رونق پیدا می‌کنند به طوری که در چین این کار کمک شایانی به تجارت کرد و آن را نگه داشت، اکنون کسب و کارهای آنلاین در ایران در خرده فروشی خیلی اوضاع خوبی ندارند و در نهایت تا 1.5 درصد فروش‌های خرده فروشی در ایران به صورت آنلاین و تقریبا 99 درصد به صورت آفلاین است.

اتفاقات اخیر باعث شده تا حجم بازار کسب و کارهای مجازی با افزایش قابل توجهی همراه باشد. وزارت ارتباطات قول داده تا در این روزها که مردم از خدمات اینترنتی بیشتر استفاده می کنند زیرساخت های لازم را فراهم کند. الفت نسب در این باره اظهار کرده با توجه به اینکه احتمال روند این بیماری در ایام عید وجود دارد شرایطی را برای فعالیت این کسب و کارها در این ایام فراهم کند، برای گذر از این بحران مردم نیز باید همکاری داشته باشند.

به نظر می رسد در شرایط فعلی هر چه بیشتر می گذرد از روش‌های سنتی معامله و خرید و فروش دور می شویم. به اعتقاد برخی این روزها که کرونا همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر سوء خود قرار داده می تواند به منزله یک نقطه عطف برای شمار زیادی از کسب و کارهای اینترنتی باشد. کسب و کارهایی که این روزها نیاز کسر قابل توجهی از مردم را تامین می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید