بابک صدرایی ضمن بررسی  وضعیت بازار خودرو در سال 99 در رابطه با  تاثیر  آزادسازی واردات بر بازار به سلام نو گفت: واردات خودرو در سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی و وجود تورم تاثیر خاصی بر بازار خودرو نمی‌گذارد و صرفا اندکی تاثیر روانی خواهد داشت.

سلام نو – سرویس اقتصادی: وضعیت خودرو در سال 98 مطابق تحلیل‌ کارشناسان تعریفی نداشت و با توجه به مولفه های اقتصادی موجود به نظر می رسد نباید انتظار تحول خاصی در سال آینده باشیم.

یکی از مهم ترین مسائل مربوط به صنعت خودروسازی بحث واردات خودرو است. وارداتی که کمیسیون تلفیق آن را مصوب کرده است. شاید اگر قرار بود این مصوبه در صحن علنی به بحث گذاشته می شد نمایندگان با تصویب آن مخالفت می کردند.

با این حال اما و اگرهای زیادی در رابطه با بحث واردات خودرو در سال آینده وجود دارد. یک کارشناس خودرو معتقد است آزاد شدن واردات خودرو نمی تواند تاثیر به سزایی در این روزهای صنعت خودروسازی در کشور بگذارد.

بابک صدرایی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به همین امر اظهار کرد: واردات خودرو در سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی و وجود تورم تاثیر خاصی بر بازار خودرو نمی‌گذارد چون باز هم قیمت غیرمنطقی است.

او ادامه داد: شرایط فعلی ما حساس است. کشوری که به لحاظ ارزی و همچنین تامین کالا خیلی مشکل دارد شاید نیاز ضروری به واردات خودرو نداشته باشد. ضمن اینکه مساله مهم در این زمینه ابهام بر سر تعرفه واردات خودرو است.

صدرایی همچنین بیان کرد: اگر تعرفه واردات همچون سال 96 تعرفه 50،70 و 90 درصدی باشد تاثیر آنچنانی بر بازار ندارد. چون در این صورت یک خودروی معمولی 25 هزار دلاری با دلار 15 هزار تومان نزدیک 380 میلیون می شود و قیمت خودرو با تعرفه 70 درصدی و احتساب سود واردکننده و... حوالی 800 میلیون تومان در می آید که از قیمت فعلی بازار مقداری بالاتر می ایستد.

او با اشاره به تاثیر روانی آزادسازی واردات بر قیمت خودرو اظهار کرد: واردات خودرو شاید یک درصدی بتواند قیمت ها را به لحاظ روانی کاهش دهد. مثلا زمانی که خودروی 2020 و 2021 وارد کشور می شود کمی قیمت خودروهای مدل 2017 و 2018 کاهش قیمت پیدا می کند. با این وجود این به معنی شکسته شدن قیمت نیست. کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت در حالی که خودروهای زیادی تا  200 و 300 درصد در یکی دو سال اخیر افزایش قیمت داشته اند به معنای شکسته شدن قیمت نیست.

به گفته صدرایی بحث روانی مساله مورد توجه است اما باید قیمت تعرفه ها مشخص شود و ببینیم مافیای بازار چگونه می تواند بر تعیین قیمت تاثیر بگذارد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه وضعیت بازار خودرو به پارامترهای اقتصادی بستگی دارد، تاکید کرد: اگر شرایط بخواهد به همین منوال که در سال 98 بود، پیش برود کاهش قیمت ماشین 700 میلیونی به 650 میلیون تومان خیلی مهم نخواهد بود. شرایط روانی مردم نکته حائزاهمیتی است. در حال حاضر اکثریت ترجیح می دهند پول خود را نگه داشته و تبدیل به سرمایه کنند. در این شرایط نوسان ارز، فشار اقتصادی، تحریم، آثار بیماری کرونا و... همگی دست به دست هم داده تا قدرت ریسک بالاتر برود.

او اضافه کرد: وقتی کارشناسان اقتصادی با اشاره به افزایش حجم نقدینگی پیش‌بینی تورم 30 الی 50 درصدی را برای سال آینده می کنند، خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. فشار اقتصادی به قطعه ساز وارد می شود و به تبع آن قطعه و قیمت خودرو هم بالا می رود. اینها واقعیات اقتصادی است که نمی شود از آن فرار کرد.

صدرایی خاطرنشان کرد: هیچ شواهدی در رابطه با بهبود وضعیت بازار در سال آینده وجود ندارد. مگر اینکه یک اتفاق خاصی بیفتد که فشارهای اقتصادی برداشته شود که در آن صورت هم بهبود وضعیت زمان بر است. این طور نیست که امروز تحریم ها برداشته شود و فردا همه چیز نرمال شود. برای بهبود اوضاع در این شرایط یک سال و نیم زمان نیاز است. همان طور که در برجام هم این مساله را دیدیم.

این کارشناس خودرو در برآورد کلی خود از صنعت خودروسازی در سال 98 گفت: در سالی که گذشت صنعت خودروسازی مثل یک بیماری بود که در بیمارستان خوابید و باز هم به او مسکن زدند تا این بیمار بتواند نفس بکشد. در عین حال هیچ دردی از خودروسازی درمان نشد و این دردها با شدت بیشتری به سال 99 و سال های بعد انتقال داده شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید