دولت که به مردم توصیه می‌کند در خانه بمانند باید شرایط این کار را نیز ایجاد کند؛ وگرنه این مهم میسر نمی‌شود و مردم از خانه خارج شده و ناقل ویروس می‌شوند، برای در خانه ماندن، مردم هم باید نیازهای اقتصادی‌شان برطرف شود و هم نیازهای سرگرمی شان که هر دو مهم و حذف ناپذیرند، حال باید ببینیم دولت برای رفع این نیازها چه تدابیری را می‌اندیشد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: دولت بعد از همه گیر شدن ویروس کرونا از مردم خواسته که در خانه‌هایشان بمانند تا این ویروس خطرناک بیشتر از این همه گیر نشود، اما همگی خوب می‌دانیم حبس کردن خود در خانه نیازهایی را به همراه دارد.

نمی‌شود دو هفته در خانه ماند و فقط به دیوار نگاه کرد، به نظر می‌رسد دولت باید راهکارهایی را برای مردم ارائه دهد تا آن‌ها نیز در دوران قرنطینه فکر از خانه خارج شدن به مغز شان خطور نکند.

چند راهکار پیشنهادی وجود دارد که دولت ‌می‌تواند با استفاده از آن‌ها سختی خود قرنطینگی را کمتر کند، که در ادامه به اشاره آنها خواهیم پرداخت :

1- پخش سریال های پرطرفدار

اولین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد پخش برنامه‌های محبوب و پرطرفدار از رادیو و تلویزیون است، دولت با استفاده از این راهکار می‌تواند عده‌ی زیادی را پای رادیو و تلویزیون بکشاند و سرگرم کند و البته صداوسیما نیز نی‌تواند با استفاده از این فرصت مردم را با این رسانه‌ آشتی دهد.

2- برگزاری مسابقات کتاب خوانی

راهکار دیگر برگزاری مسابقات کتابخوانی با جایزه‌‌های نفیس است، این راهکار با یک تیر دو نشان زدن است؛ زیرا این راهکار هم در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی گام بزرگی محسوب می‌شود و هم مردم با خواندن کتاب تا حدودی کمتر حوصله‌شان سر می‌رود.

3- اینترنت رایگان

یک ماه اینترنت رایگان نیز راهکار مناسبی است برای جامعه‌ای که پرطرفدارترین رسانه‌اش فضای مجازی است، با یک ماه اینترنت رایگان می‌شود جامعه را از خطر گسترش این بیماری نجات داد چون همانطور که می‌دانیم و ذکر شد فضای مجازی در کشور ما خواهان زیادی دارد.

4- اشتراک رایگان شبکه های اینترنتی

اشتراک رایگان در سایت‌های پخش آنلاین فیلم هم راهکار مناسبی است‌، اگر دولت مردان به فکر مردم باشند می‌شود با انجام این کار خیل عظیمی از مردم را سرگرم کرد که خود این کار‌ در این روزهای سخت و نفس‌گیر خیلی مهم و ارزشمند است.

5- عدم دریافت هزینه های حمل و نقل خرید محصولات فرهنگی

وزارت ارشاد می تواند در این شرایط بحرانی با حمایت دولت و اتخاذ تدبیری مناسب، هم سطح سرانه مطالعه کشور را افزایش داده و هم با استفاده از شرایط تخفیف و هم ارسال رایگان کتاب وفیلم تا درب منزل علاقمندان مخاطبین را در خانه هایشان سرگرم نماید تا آنها بتوانند به راحتی در منزل هایشان این ایام سخت به اصطلاح قرنطینه را پشت سر بگذارند.

6- تعطیلی مراکز و یا دورکاری

عده‌ی زیادی از مردم جامعه هم از خانه برای رفتن به محل کار خارج می‌شوند، انسان برای بقا نیاز‌هایی دارد و برای رفع آن نیازها باید پول داشته باشد وگرنه این مهم میسر نمی‌شود، اگر این خودقرنطینگی مهم هست، که واقعا هم هست دولت باید دستور تعطیلی تمام مشاغل را بدهد و خرج و مایحتاج یک ماه‌شان را نیز رایگان یا قرضی در اختیار‌‌شان قرار دهد وگرنه محل کار، مترو و اتوبوس که به خاطر قیمتش وسیله نقلیه‌ی محبوب قشر کارگر است، همگی زمینه‌ی گسترش کرونا‌ را در جامعه فراهم می‌کند.

7- رایگان کردن هزینه های آب، برق، گاز و تلفن

دولت می تواند با توجه به شرایط به وجود آمده هزینه های ضروری و جاری مردم را کاهش داده و در جهت حمایت از مصرف کنندگان و مردم قبوض دو ماه اسفند و فروردین را از مردم نگیرند.

8- به تعویق انداختن تاریخ سر رسید چک ها و اقساط

هرچند در این مورد دولت تمهیداتی نیز اندیشیده است، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بعضی بانک ها از این امر سرپیچی کرده و با تماس هایی با مشتریان خود از آنها تقاضا پرداخت تسهیلات می کنند و در پاسخ گفته می شود که هنوز دستورالعمل و ابلاغیه به دست آنها نرسیده است و در صورت عدم پرداخت تسهیلات جریمه به آنها تعلق می گیرد.

9- برگزاری کنسرت های آنلاین و مجازی

با توجه به علاقه مردم به کنسرت ها، می توان در این ایام قرنطینه خانگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری کنسرت های مجازی در شبکه های اینترنتی یا در صفحات مجازی پاسخگو این علاقه مندان بوده و با دستور صدور مجوز برای بعضی از شبکه ها و خوانندگان پاسخگو نیاز این علاقمندان باشد.

10- ارسال رایگان نشریات و جراید

روزنامه ها و مجلات می توانند با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت در این ایام هزینه ارسال مجله و روزنامه را تا درب منزل علاقمندان را حذف کنند تا از خروج مردم برای خرید تا دکه های روزنامه فروشی جلوگیری شود.

قطعا علاوه‌بر راهکار‌های ذکر شده باز هم می‌توان موارد دیگری را نیز مطرح کرد اما مهم‌تر از این راهکارها نحوه برخورد دولت با این بحران و نوع نگاهش به راهکار ها است، به طور مثال اگر این بحران از همان روز اول جدی گرفته می‌شد این بیماری انقدر بین مردم ایران گسترش پیدا نمی‌کرد؛ ولی حالا امید می‌رود که مسئولین با جدی گرفتن کرونا‌ به فکر تدابیری مناسبی برای مردمی که خود را قرنطینه کرده‌اند باشند؛ وگرنه باز هم عده‌ای از آن‌ها در صورت دلتنگی و سر رفتن حوصله‌شان، راهی جاده‌های شمالی می شوند که این یعنی فاجعه ای جبران ناپذیر، پس باید دانست که در مقابله با کرونا مردم از مسئولین نیز مهم تر هستند‌.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید