مهرداد خوشبخت کارگردان ۵۰ ساله سینما و تلویزیون متولد ۱۲ شهریور سال ۱۳۴۸ در شهر آبادان است، وی کارگردانی فیلم هایی نظیر «جای او دیگر خالی نیست»، «صدای پای من»، «عقاب صحرا» و تدوین فیلم سینمایی «به وقت شام» را در کارنامه هنری خود دارد. 

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : مهرداد خوشبخت نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی سلام نو در خصوص فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» که با آن موفق شد در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی را کسب کند، گفت: فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰» ادای دینی به مقاومت مردم آبادان است و درخصوص ۴۰ روز اول جنگ و فعالیت و نقش رادیو نفت ملی آبادان در آن دوره زمانی است.

وی در همین راستا ادامه داد‌: داستان در مورد هفت‌نفر است که در یک موقعیت جنگی در رادیو نفت آبادان قرار می‌گیرند و تلاش دارند به حفظ روحیه مردم کمک کنند، آنها ابتدا تصور می‌کنند کمک‌هایشان بی‌اهمیت است، اما در ادامه خودشان رزمنده می‌شوند و برای نجات شهر و جلوگیری از سقوط آن تلاش می‌کنند و در واقع فیلم «آبادان یازده 60» برداشتی آزاد از رویدادها و حوادث واقعی است که در زمان جنگ بر سر مردم آبادان و خرمشهر آمده است.

کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» در خصوص چگونگی نگارش فیلمنامه این فیلم اظهار کرد :‌ دغدغه اساسی من این بود که حتما فیلم درباره مقاومت مردم باشد، زیرا فیلم‌های جنگی که تاکنون ساخته شده، اغلب توجه چندانی بـه مقاومت‌های مردمی‌ ندارد درحالی‌که می‌دانیم در بسیاری از موارد مقاومت‌های مردمی‌ بسیار موثر بوده‌ و شهرها را نجات دادند.

وی در همین راستا ادامه داد : برای روایت جنگ تحمیلی لازم است به قسمت‌های پنهان جنگ و ناگفته‌های آن دوران بپردازیم، ناگفته‌هایی که متاسفانه گاهی هم دچار سانسور شده است.

کارگردان فیلم «عقاب صحرا» در خصوص نزدیکی فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به واقعیت و تلاش برای مستند بودن آن اذعان کرد: سعی کردیم تقریبا تمام صحنه های فیلم به واقعیت نزدیک باشد و بعضی از اسامی فیلم نیز واقعی بود و به غیر از بیست دقیقه پایانی فیلم، بقیه داستان برگرفته از واقعیت بود، گرچه نسخه نهایی فیلم هنوز آماده نشده است و پس از جشنواره فیلم فجر کامل می شود.

وی در ادامه در خصوص چگونگی نزدیکی بازیگران و آموزش لهجه ی آبادانی افزود: با توجه به اینکه بنده متولد همان منطقه هستم به لهجه ها آشنایی کامل داشتم و با حضور آقای میرشکاری سعی کردیم شخصیت های فیلم واقع گرا باشند و به دنبال این بودیم که بازی و گریم آن ها خیلی به چشم نیاید.

کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» پیرامون شخصیت های فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» تصریح کرد : شخصیت‌هایی با عقاید متفاوت در این داستان نقش دارند و اینکه این افراد به کمک رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند، نشان از همدلی آن‌ها دارد.

مهرداد خوشبخت در پایان پیرامون چرایی ساخت فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» خاطر نشان کرد:  من آبادانی هستم و جنگ‌زده بودیم، سال‌ها قصد داشتم درباره آبادان فیلم بسازم و در این مدت سوژه‌های مختلفی را دنبال کردم، کمترین ادای دین من بـه آن منطقه و آن ‌همه اتفاقاتی که از سرمان گذشـت، ساخت فیلمی با این موضوع بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید