چند صباحی است که ویروس کرونا تمام اصناف کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است، مراکز فرهنگی و هنری نظیر تماشاخانه و سینما ها نیز با دستور وزیر ارشاد برای مدتی تعطیل شده اند که این موجب لطمه دیدن نمایش ها و بازیگرانی که در این نمایش ها حضور دارند می شوند و برنامه ریزی همه آنها را بر هم زده است، با این توضیحات به معرفی نمایش و اجراهای روی صحنه خواهیم پرداخت که پس از بازگشایی مجدد تماشاخانه برای مخاطبین خود بر روی صحنه خواهند رفت.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : در حدود دو هفته از اعلام رسمی شیوع و گسترش ویروس کشنده کرونا در کشور می گذرد و به دنبال این مساله تمامی مکان های عمومی، ورزشی و فرهنگی کشور تعطیل شده اند، تعطیلی تماشاخانه های تئاتر و سالن های سینمایی آن هم در روزهای منتهی به پایان سال و آغاز سال نو اتفاق تلخی است که این روزها ناچارا گریبان تئاتر و سینمای کشورمان را گرفته است.

درحالیکه نمایش های موفق و پرمخاطبی در حال اجرا در تماشاخانه های شهر بودند و ناچارا کرونا تمامی اجراها را تعطیل کرده است، نمایش های «یه گاز کوچولو»، «پزشک نازنین»، «اولئانا» و «شک» از جمله تئاترهایی هستند که باید در انتظار خروج کامل کرونا از کشور بمانند و سپس اجراهای موفق خود را ادامه دهند.

1- نمایش «یک گاز کوچولو»

نمایش «یه گاز کوچولو» به نویسندگی فرزانه سهیلی و طراحی و کارگردانی فقیهه سلطانی در مجموعه ی تئاتر شهر و در سالن سایه به روی صحنه رفته است، فقیهه سلطانی را بیشتر به واسطه ی حضورش در سربال های تلویزیونی می شناسیم، در حالیکه او فارغ التحصیل رشته ی نمایش است و یه گاز کوچولو حاصل فکر و طراحی سلطانی می باشد که از بازیگرانی همچون شهروز دل افکار، نورا هاشمی و مهسا مهجور در آن بهره گرفته است.

داستان نمایش «یه گاز کوچولو» پیرامون سه دوست قدیمی طی اتفاقی که در یک شب برایشان رخ داده است، بعد از سال ها یکدیگر را پیدا می کنند و تصمیم می گیرند که آخرین شب زندگی شان را در اتاق مجلل یک هتل بگذرانند و پیش از آنکه برای در امان ماندن از دیگران تبدیل به خون آشام شوند، به زندگی شان پایان دهند.

داستان یه گازکوچولو بسیار جذاب و تماشاگر پسند است و مشخص است که سلطانی تصمیم دارد با یک نمایشنامه قوی و بازیگران حرفه ای نمایشی را روی صحنه ببرد که در رزومه ی هنری اش با قدرت ثبت شود و مخاطبان در آینده از یه گاز کوچولو به نیکی یاد کنند.

2- نمایش «پزشک نازنین»

نمایش «پزشک نازنین» به طراحی و کارگردانی اشکان خطیبی در تماشاخانه سپند به روی صحنه رفته است، نمایشی پربازیگر که همگی دانش آموختگان خانه بین الملل بامداد هستند و در واقع خطیبی پیش از کارگردان در مقام یک استاد با آنان همراهی کرده است.

اشکان خطیبی اصالتا یک هنرمند تئاتر است و در مشاغل گوناگون همچون خوانندگی، بازیگری و نیز مدیریت رستوران فعالیت داشته است، حالا اما بیشتر وقتش را صرف تربیت هنرجویان تئاتر در خانه بین الملل بامداد به مدیریت پریسا بخت آور می کند و پزشک نازنین جدیدترین اثری است که او با استفاده از هنرجویانش به روی صحنه برده است و امید بسیاری به موفقیت آن دارد.

3- نمایش «اولئانا»

نمایش «اولئانا» به طراحی و کارگردانی مهدی کوشکی و با بازی او و ریحانه پارسا جدیدترین نمایشی است که کوشکی آن را کارگردانی کرده است و در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه برده است.

کوشکی هنرمندی است که اکثر قریب به اتفاق او را با نمایش های مستقلش می شناسیم و همواره سعی کرده است متون برجسته ی خارجی را ترجمه و کارگردانی کند، گرچه جدیدا شاهد هنرنمایی او در عرصه ی شبکه نمایش خانگی با سریال های «کرگدن» و «دل» هستیم و گویا کوشکی تصمیم بر آن دارد که پس از تسخیر حوزه تئاتر در حوزه نمایش هم خودی نشان دهد.

ریحانه پارسا بازیگر جوان و جنجالی این روزهای تلویزیون و سینمای ایران پس از درخشش در سریال پدر و حضور در فیلم «خوب بد جلف ٢:ارتش سری» پای به عرصه تئاتر نهاده است و امیدوار است بتواند با درخشش در اولئانا از حواشی فاصله بگیرد و در عرصه هنر بدرخشد.

داستان اولئانا بسیار جذاب است و مورد توجه مخاطبان بویژه جوانان و قشر دانشجو قرار گرفته است، کشمکش های استاد و شاگردی که در پی گرفتن نمره ی اضافه برای پاس کردن واحد خود به دفتر استاد می رود و در پی این داستان استاد حد و مرز استاد شاگردی را می شکند تا شاگرد بدین شرط واحد خود را پاس کند، در ادامه شاگرد با گزارش کامل به هیئت علمی دانشگاه از استاد شکایت کرده و موجی از فروریختن آبروی استاد در دانشگاه برای گرفتن سمت کاری و ممنوع الکار کردنش راه می اندازد.

4- نمایش «شک»

نمایش «شک» به کارگردانی مهران امام بخش و هنرمندی بازیگرانی چون بهناز جعفری، شبنم فرشاد جو و مهران امام بخش اثری است که در عمارت نوفل شاتو به روی صحنه رفته است، این اثر پیش از توسط هنرمندانی چون مهدی کوشکی نیز به روی صحنه رفته بود و امام بخش تلاش کرده است که با روایتی متفاوت و بازیگرانی حرفه ای چون جعفری و فرشادجو موفقیت شک را در گیشه و جذب مخاطب تکرار کند.

به هرحال آنچه مشخص است، جولان ویروس کشنده کرونا در شهرهای مختلف کشور است و انتظار می رود تا خروج کامل این ویروس از کشور تماشاخانه های شهر تعطیل باقی بمانند و لذا دل مخاطب لک بزند برای تماشای یک تئاتر در یک تماشاخانه گرم و آرام در دل این شهر سرد و شلوغ، امید است که هرچه زودتر آرامش و سلامتی به دل جامعه بازگردد و دوستداران هنر نمایش بتوانند با خیالی آسوده و راحت به تماشای نمایش های مورد علاقه شان بنشینند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید