پیش از این نیز تلاش‌هایی برای قرار دادن محمدرضا احمدی رو به روی عادل صورت گرفت که آن‌ها هم ناکام ماند و پدیده گزارشگری دهه پیش سیما نتوانست آن چنان که باید بدرخشد.

سلام نو - سرویس اجتماعی: چندروز پیش مرکز افکارسنجی صداوسیما نظرسنجی‌ای را با نمونه آماری ۴۰۴ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن شهر تهران منتشر کرد که نشان از تغییراتی قابل توجه می‌داد.

به گزارش سلام نو، در این نظرسنجی  ۷۸ درصد از پاسخگویان، بیننده حداقل یکی از برنامه‌های شاخص شبکه‌های سیما بوده‌اند. براساس جنسیت، بانوان ۸۱ درصد و آقایان ۷۵ درصد، بیننده این برنامه‌ها بوده‌اند. همچنین در میان گروه‌های سنی و تحصیلی، نوجوانان ۸۷درصد و افراد با تحصیلات راهنمایی و دبیرستان ۹۵ درصد بیشتر از سایر گروه‌ها بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند.

این نظر سنجی هرچند جامعه آماری قابل توجهی نداشت ولی نکات قابل توجهی داشت، نکاتی که پیام‌های خاصی را به مخاطبان مخابره می‌کرد.

سقوط فردوسی پور و اوج گرفتن گلزار

در این نظر سنجی بعد از سال‌ها جایگاه عادل فردوسی‌پور و برنامه «نود» از رتبه اول یا دوم پرببینده‌ترین برنامه صدا و سیما افول کرد و به رتبه سوم تنزل یافت، اتفاقی که پس از سال‌ها برای نخستین بار رخ می‌دهد و احتمالا علت اصلی آن اختلافات اخیر فردوسی‌پور با مدیر شبکه سه و خانه‌نشینی او در دوره جام‌ملت‌های آسیا است.

براساس نظرسنجی  صدا و سیما، «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با ۴۹ درصد بیننده و «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با ۳۹ درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با ۳۸ درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با ۳۱ درصد پربیینده‌ترین برنامه‌های تلویزیون هستند.

بر مبنای این نظر سنجی ظاهرا الگوی مطلوب فروغی، مدیر شبکه سه سیما، درباره سلبریتی محور بودن برنامه‌ها جواب داده و او توانسته با میدان دادن به سلبریتی‌ها مجری سرکش و حرف گوش نکن خود را عقب براند.

شاگردان رقیب استاد می‌شوند

مدیران شبکه سه در کنار میدان دادن به چهره‌ای مثل گلزار و راه انداختن مسابقه‌ای که بیشتر شبیه برنامه‌های میلیونر شو فرنگی است سعی کردند برای عادل رقیب بتراشند.

محمدحسین میثاقی با دعوت فردوسی‌پور به تلویزیون رفت و سال‌ها با او همکار بود اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که مسوولان شبکه سه تصمیم گرفتند به او برنامه مجزایی بدهند و این مجری «فوتبال برتر» را با محوریت لیگ برتر روی آنتن فرستاد و عملا بخشی از سبد برنامه 90 را خالی کرد.

برنامه میثاقی با چند هتفه پخش نشدن 90 و حمایت‌های بی دریغ رییس جوان شبکه توانست تا در مقاطعی دوپینگ هم بکند و جای بازی بیشتری به دست بیاورد.

در گذشته برنامه‌های پخش زنده فوتبال روی بازی متمرکز بود اما میثاقی در این برنامه بخش‌های مهمی از حواشی و سوژه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد که دست برنامه «نود» را خالی می‌کند.

پیش از این نیز تلاش‌هایی برای قرار دادن محمدرضا احمدی رو به روی عادل صورت گرفت که آن‌ها هم ناکام ماند و پدیده گزارشگری دهه پیش سیما نتوانست آن چنان که باید بدرخشد.

با وجود رقیب سازی‌ها؛ عادل هنوز بی رقیب است

سال‌ها پیش عادل فردوسی‌پور پیش قراول نسلی از گزارشگران جوان بود که فضای گزارش و گزارشگری فوتبال در رسانه ملی را شکستند. عادل که شاگرد شفیع و خیابانی حساب می‌شد به سرعت از استادان خود پیشی گرفت و به ستاره درخشانی بد شد که در ابتدا استانداردهای گزارش فوتبال در ایران را افزایش داد و بعد هم استاندارد جدیدی در برنامه سازی ورزشی ساخت.

پس از آن بود که عادل فردوسی‌پور با 90 برای بیش از یک دهه به عنوان محبوب‌ترین و پول سازترین برنامه صدا و سیما مطرح بود، اما حالا با روی کارآمدن مدیر جدید شبکه سه عادل شاگردان دیروزش را در قامت رقیب دید، رقیبانی که البته در نهایت باز هم نتوانستند به گرد پای استاد برسند.

این روزها با این که 90 به رتبه سوم محبوب‌ترین برنامه‌های سیما سقوط کرده و عادل در دوران جام ملت‌های آسیا گوشه نشین شده اما هیچ کدام از رقبای او در عرصه برنامه سازی ورزشی به حتی به گرد پایش هم نرسیده‌اند.

برنامه شبکه ورزش برای جام ملت‌های آسیا با اجرای خیابانی برنامه‌ای پر از اشتباهات فاحش و جهت گیری‌های "صدا و سیما" پسند است. برنامه شبکه سه هم استقبال چندانی را در پی نداشته. در سوی دیگر هم ماجرا هم فاجعه اجرای علی انصاریان را شاهد بودیم.

هیچ کدام از این رقبا با وجود حمایت‌های گسترده صدا و سیما تاکنون نتوانسته‌اند جای خالی فردوسی‌پور را چه در گزارش بازی چه در برنامه سازی پرکنند. با این تفاسیر این سوال مطرح است که مدیران ارشد رسانه ملی به چه قیمتی حاضر به حذف فردوسی پور هستند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید