برآورد اولیه خسارت سیل در لرستان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده است. سالی که برای این شهر نکو بود از بهارش پیدا بود. مشکلات لرستان امسال بیش از همیشه بود و در حال حاضر هم متاسفانه همه نگاه‌ها به ویروس کرونا است و خبر زیادی از سیل‌زدگان به جامعه مخابره نمی‌شود.

سلام نو – سرویس اجتماعی: لرستان باز هم دچار سیل شد و این حادثه آسیب جدی به این شهر وارد کرد. متاسفانه سیل لرستان در زیر سایه حواشی کرونا آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. این در حالی است که بحران سیل در لرستان زندگی را برای مردم این استان بسیار دشوار کرده است.

به گزارش سلام نو، مردمی که آغاز سال نو را با سیل آغاز کردند در روزهای پایانی سال هم با این بلای طبیعی رو به رو شدند. متاسفانه این بار هم به خاطر بارش کم سابقه باران سیل، بسیاری از زیر ساخت های شهر را تخریب کرد.

طغیان رودخانه های لرستان به ویژه کشکان باعث شد تا در بیش از 240 راه روستایی امکان رفت و آمد نباشد. برق 37 روستا و آب 23 روستا به همراه گاز 2100 مشترک قطع شود و خسارات مالی زیادی به این استان وارد شود.

با توجه به اینکه مردم لرستان اخیرا تجربه سیل را گذراندند این بار در مقابله با بحران آماده تر بودند. به همین دلیل بسیاری از آنها خانه‌های خود در حاشیه رودخانه‌ها را ترک کرده و وسایل‌شان را به نقاط امن منتقل کردند. به گفته رئیس شورای شهر پلدختر قسمت‌هایی که احتمال آب گرفتگی و سیل زیاد بوده توسط مردم ترک شده است. او همچنین از پیش بینی کمپ هایی برای برای اسکان موقت در مدارس و مساجد خبر داده است. البته این اظهار نظر از سوی برخی فعالان محیط زیست استان لرستان تایید نمی شود.

مسدود بودن جاده و بارندگی شدید باعث شده حتی بالگردها هم امکان کمک رسانی به مردم را از دست دهند. مسئولان شهری منتظر پایان یافتن بارندگی برای استفاده از کمک های هوایی توسط بالگرد هستند. در این بین ذوب شدن برف ها هم در تشدید سیل تاثیرگذار بوده است.

با توجه به اینکه سازمان هواشناسی بارندگی شدید در چند استان و وقوع سیل در لرستان را پیش بینی کرده بود به نظر می رسد تمهیدات بهتری در قیاس با سیل ابتدای سال 98 اندیشیده شده است.

حامد سجادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در این باره به رویداد 24 گفته  ما از ابتدای هفته شارژ انبار‌های امدادی و اقلام زیستی را در دستور کار قرار دادیم. همچنین نیرو‌های عملیاتی در آماده باش صد در صد بودند. برنامه عملیاتی استان تدوین و شهرستان‌هایی که بر اساس گزارش هواشناسی در آن‌ها احتمال طغیان رودخانه وجود دارد نیز مشخص شد. همچنین مناطقی که بارندگی بیشتر بود بررسی و توانمندی استان و نیازمندی‌های آن مورد سنجش قرار گرفت و ما بر همین اساس پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم.

در این شرایط سوال اینجا است برای مردمی که در این شرایط آب و هوایی امکان استفاده از گاز ندارند چه باید کرد. رضا ساکی، روزنامه نگار اهل لرستان که در سیل ابتدای سال در لرستان در امر امدادرسانی بسیار فعال بود، با اشاره به همین ناکارآمدی ها نوشته است: ۱۱ ماه فرصت بود برای رسیدگی به وضع مردم. اما حالا در سرسیاه زمستان لوله گاز شهر معمولان قطع شده است و دست کم تا ۲ روز آینده قابل ترمیم نیست آن هم در شبی که کشکان طغیان کرده است و باران به شدت می‌بارد.

حالا مشکلات مردم لرستان بیشتر شده است. آنها هم باید با آسیب های سیل کنار بیایند هم در این شرایط نگران کننده از خود در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنند. متاسفانه شرایط در استان لرستان عادی نیست و این را از اخباری که از مردم این استان و نه مسئولان می رسد می توان دریافت.

نکته قابل تامل و ناراحت کننده این است که پل روستای «چم‌باغ» که بعد از سیل نوروز 98 ساخته شده است بر اثر سیل اخیر تخریب شده است. نبود نظارت بر عملکرد پیمانکارها باعث شده تا پل تازه تاسیس در کمتر از یک سال از بین برود.

برآورد اولیه خسارت سیل در لرستان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده است. سالی که برای این شهر نکو بود از بهارش پیدا بود. مشکلات لرستان امسال بیش از همیشه بود و در حال حاضر هم متاسفانه همه نگاه‌ها به ویروس کرونا است و خبر زیادی از سیل‌زدگان به جامعه مخابره نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید