باید این واقعیت را پذیرفت که سرمایه گذاری ریالی در شرایط فعلی اقتصاد کشور و نرخ تورم کنونی خیلی منطقی به نظر نمی رسد. اما سوال اساسی این است که در بین بازارهای موجود بهترین روش برای سرمایه گذاری چیست؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: بی ثباتی اقتصاد یکی از مسائل همیشگی کشور در بیش از یک دهه اخیر بوده است. با این وجود شرایط فعلی را می توان به معنای واقعی کلمه بی سابقه دانست. در این بین سوال بسیاری از مردم این است که کدام بازار حداقل ریسک را برایشان به همراه خواهد داشت؟

به گزارش سلام نو، البته پاسخ به این سوال از سوی کارشناسان اقتصادی متفاوت است. با این همه آنچه مشخص است در یک شرایط بی ثبات نباید انتظار سرمایه گذاری بدون ریسک داشته باشیم.

این روزها بازار بورس بهتر است یا بازار ارز دیجیتال؟

این روزها دو بازار بورس و ارز دیجیتال بیشترین مخاطب را پیدا کرده است. با این وجود به خاطر اینکه آموزش کافی در این زمینه وجود ندارد دیر یا زود خیلی از این افراد پشیمان می شوند.

به طور خاص بازار بورس با حجم غیرقابل انتظاری از مخاطبین جدید رو به رو شده است به طوری که در ماه های اخیر در برخی کارگزاری ها صف طولانی برای تهیه کد بورسی تشکیل شده است. مردم البته حق دارند. آنها با شنیدن اخبار بازدهی بیش از ۸۰ درصدی بورس راهی بازار سرمایه شده و به کارگزاری های بورس هجوم آورده اند. دراین شرایط غیرمتخصص ها و کسانی که در سال های گذشته توجهی به بورس نداشتند وارد این عرصه شده‌اند. تجربه نشان داده بیشتر این افراد چنانچه آموزش لازم در این حوزه را نبینند خیلی زود با ضرر بورس را ترک می کنند.

اخیرا ارزهای دیجیتال بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته اند. طبیعی هم است چرا که بیت کوینی که تا همین هشت سال پیش یک دلار بود افزایش چند هزار برابری داشته است. با این حال یکی از ایرادات این بازار این است که قواعد دقیقی ندارد. کارشناسان اقتصادی دنیا هم اگرچه غالبا آینده درخشانی برای ارزهای دیجیتال متصور هستند اما در میان آنها هم هستند کسانی که معتقدند ارزهای دیجیتال سرانجام خوشایندی نخواهند داشت. با این وجود خصوصا در این روزها که ویروس کرونا قیمت ارزهای دیجیتال را بالا برده بسیاری برای حضور در این بازار وسوسه شده اند.

بازار ارز و طلا همسو با هم افزایشی هستند

خیلی از کسانی که پیش از ورود ایران به لیست سیاه اف ای تی اف وارد بازار طلا شده بودند سود کرده اند. در حالی که نیم سکه بهار آزادی تا همین دو هفته پیش 2 میلیون و 450 هزار تومان بود حالا به قیمت بی سابقه 3 میلیون و 80 هزار تومان رسیده است.

محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف در این باره اظهار کرده است: در حال حاضر هیچگونه تقاضایی در بازار وجود ندارد و واکنش بازار بیشتر متاثر از نرخ ارز است که امروز افزایشی بوده است. همچنین حباب سکه در حال حاضر صفر است.

بازار ارز هم دست کمی از بازار طلا ندارد. در دو سال اخیر پس از نوسان سنگین سال سال 97 بسیاری از مردم به سرمایه گذاری در حوزه ارز روی آوردند. اگر چه این روش به سود اقتصاد کشور نیست اما خیلی هم نمی توان مردمی که در کسری از ثانیه شاهد کاهش ارزش سرمایه‌شان هستند را مقصر دانست. محدودیت خرید و فروش دلار و همچنین نگرانی از چگونگی نگهداری این ارز باعث شده برای مردم این روش سرمایه گذاری کمی دشوار باشد اما باید این واقعیت را پذیرفت که سرمایه گذاری ریالی در شرایط فعلی اقتصاد کشور و نرخ تورم کنونی خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

بازار مسکن؛ کم ریسک و سودده

روش دیگری که مردم در سال‎های اخیر به آن روی آورده اند سرمایه گذاری در بخش مسکن است. به اعتقاد این افراد سرمایه گذاری در این حوزه هیچگاه باعث ضرر نمی شود و حتی در شرایط کنونی که به باور کارشناسان مسکن در رکود است هم سرمایه گذاری در این بخش مقرون به صرفه است. با وجود رکودی که در بخش مسکن وجود دارد به نظر می رسد سال آینده همچنان تورم قابل توجهی داشته باشیم و قیمت خرید تجهیزات ساختمانی همسو با این تورم بالا برود و قیمت مسکن هم متاثر از این افزایش قیمت جهش داشته باشد. شاید سرمایه گذاری در مسکن کم ریسک باشد اما معلوم نیست چقدر سود برای سرمایه گذار داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به گرانی مسکن هر کسی وارد سرمایه گذاری در این بازار نمی شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید