فعالیت های ورزشی در هر سنی نه تنها برای جوانان و کودکان لازم است، بلکه می تواند از نظر جسمی و مهارتی هم موثر باشد. البته والدین و مربیان باید نسبت به تمرینات ورزشی کودکانشان آگاهی کامل داشته باشند. صدمات ورزشی در حین تمرین یا هنگام شرکت در مسابقه رخ می دهند. کودکان بیشتر در معرض خطر این نوع آسیب ها هستند، اما بزرگسالان نیز می توانند، به آن ها مبتلا شوند.

چگونه ورزش کردن به شما آسیب می‌رساند؟

احتمالا به طور مرتب تمرین نکرده اید.

قبل از ورزش به درستی بدن تان گرم نشده است.

به قدر کافی تمرین های کششی و نرمشی انجام نداده اید.

انواع آسیب های ورزشی

صدمات ورزشی علائم و عوارض مختلفی دارند. شایع ترین انواع آسیب های ورزشی شامل موارد زیر است:

رگ به رگ شدن یا پاره شدن رباط در نتیجه یک پیچ خوردگی.

آسیب به لیگامنت ها، قسمتی از بافت هستند، که دو استخوان را به صورت مفصل به یکدیگر متصل می کنند، که در صورت تمرین نادرست ممکن است، جدا شوند.

کشیدن یا پارگی عضلات که منجر به پارگی تاندون ها می شود. تاندون ها تارهای ضخیم و فیبری از بافت هستند، که استخوان را به عضله وصل می کنند.

جراحات زانو، هرگونه صدمه ای که در انجام حرکت مفصل در زانو دخالت دارد، می تواند یک آسیب ورزشی باشد. حتی اگر از سطح فوقانی یا پارگی در عضلات یا بافت های زانو باشد.

ماهیچه های متورم، تورم یک واکنش طبیعی در برابر آسیب است. ماهیچه های متورم نیز ممکن است، دردناک و ضعیف باشند.

پارگی تاندون آشیل، تاندون آشیل یک تاندون نازک و قدرتمند در قسمت پشت مچ است. در طول ورزش، این تاندون ممکن است، شکسته یا پاره شود. هنگامی که این اتفاق بیفتد، درد ناگهانی، شدید و مشکل در تکان دادن دست شما ایجاد می کند.

در رفتگی، آسیب های ورزشی ممکن است، استخوانی را در بدن جابجا کنند. وقتی این اتفاق می افتد، استخوان از جای اصلی خود خارج شده و دردناک است، همچنین منجر به تورم و ضعف می شود.

آسیب تاندون روتاتورکاف، چهار قطعه ماهیچه با هم کار می کنند، تا روتاتورکاف را تشکیل دهند. روتاتورکاف شانه را از همه جهات حرکت می دهد. پارگی در هر یک از این عضلات می تواند، روتاتورکاف را تضعیف کند.

درمان جراحات ورزشی

روش RICE یک روش درمانی کارآمد، برای آسیب های ورزشی است. که شامل موارد زیر است:

استراحت

کمپرس یخ

فشرده سازی

ثابت نگه داشتن

این روش درمانی برای صدمات خفیف ورزشی مفید است. برای نتیجه گیری بهتر از این روش، در 24 تا 36 ساعت اول پس از آسیب دیدگی، روش RICE را دنبال کنید. این می تواند، به کاهش تورم کمک کند و از بروز درد و کبودی اضافی در روزهای اولیه پس از آسیب ورزشی جلوگیری کند.

داروهای بدون نسخه برای درمان آسیب های ورزشی در دسترس هستند. بیشتر آن ها درد و تورم ناشی از آسیب را کاهش می دهند. اگر هنگام آسیب ورزشی احساس درد شدید می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

علائم مفصل مصدوم

تورم و درد شدید

توده های قابل مشاهده، برآمدگی ها یا سایر ناهنجاری ها

صدای خرد شدن هنگام ضربه به مفصل

ضعف یا عدم توانایی در قرار دادن وزنه بر روی مفصل

بی ثباتی

بعد از مصدومیت ممکن است، این موارد اضطراری پیش آید:

مشکل تنفسی

سرگیجه

تب

آسیب های جدی ورزشی می تواند، به جراحی و فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. اگر جراحت در مدت دو هفته بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

پیشگیری از آسیب های ورزشی

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب های ورزشی، گرم کردن صحیح و انجام حرکات کششی است. ماهیچه های سرد تحمل فشار بیش از حد ندارند. اما عضلات گرم انعطاف پذیرتر هستند. آن ها می توانند حرکات سریع، خم ها و پرش ها را بهتر انجام دهند و احتمال آسیب رسیدن به آن ها کمتر است.

از تکنیک مناسب استفاده کنید

روش های مناسب برای انجام حرکات ورزشی را بیاموزید. انواع مختلف ورزش نیاز به فرم و حالت های مختلف دارند. به عنوان مثال، در برخی از ورزش ها، خم کردن زانوها در زمان مناسب می تواند، به جلوگیری از آسیب دیدگی ستون فقرات یا باسن کمک کند.

از تجهیزات مناسب استفاده کنید

کفش مناسب بپوشید. کفش نامناسب می تواند خطر آسیب دیدگی را افزایش دهد.

زیاده روی نکنید

اگر صدمه دیدید، قبل از شروع فعالیت دوباره، مطمئن شوید که بهبود یافته اید.

هنگامی که بدن به حالت عادی بازگشت، تمرینات را با شدت کمتری نسبت به قبل انجام دهید.

به یاد داشته باشید، بعد از انجام تمرینات خود را خنک کنید. معمولاً این شامل انجام همان حرکات کششی و تمریناتی است که در گرم شدن انجام می شود، اما به صورت خیلی آرام تر که بدن کم کم به حالت اولیه بر گردد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید