لوایح مرتبط با  FATF هرچند با موافقت دولت و تصویب مجلس همراه شد ولی با ورود شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وضعیت همه چیز تغییر کرد تا در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان دبیر مجمع اعلام کند که نظر شورای نگهبان مبنی بر رد این لوایح معتبر است.

سلام نو – سرویس سیاسی: به روزهای پایانی مهلت قانونی FATF به ایران نزدیک می‌شویم، مهلتی که چندین و چند باره تمدید شد تا ایران بتواند قوانین خود را منطبق با استانداردهای FATF تغییر دهد و از ورود به لیست سیاه مبارزه با پولشویی خودداری کند.

لوایح مرتبط با  FATF هرچند با موافقت دولت و تصویب مجلس همراه شد ولی با ورود شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وضعیت همه چیز تغییر کرد تا در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان دبیر مجمع اعلام کند که نظر شورای نگهبان مبنی بر رد این لوایح معتبر است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین اظهار نظر خود با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لوایح مربوط به FATF، گفت: مدت زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده است و در این حالت از نظر آیین نامه داخلی مجمع تشخیص، وقتی زمان پایان پذیرد، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، محکم است.

او با تایید این که مدت زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده است اعلام کرد:وقتی زمان پایان پذیرد، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، محکم است.

این حرف‌ها عملا به این معنی است که پس از مدت‌ها این پا و آن پا کردن مجمع نشینان و ناتوانی آن‌ها در رد یا قبول صریح این لوایح در نهایت گذر زمان نظر مخالفان را به کرسی نشاند تا تمام راه‌های عادی ممکن در رابطه این لوایح به بن بست برسد.

اما اگر ایران به FATF نپیوندد و وارد لیست سیاه این پیمان شود چه عواقب سیاسی و اقتصادی مهمی در انتظار کشور است و باید منتظر رخ دادن چه اتفاق‌هایی باشیم؟

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در تشریح مشکلاتی که با رد FATF برای کشور پیش خواهد آمد به مشکلات اقتصادی و سیاسی در دو محور اصلی اشاره می‌کند.

او با تبیین مشکلات اقتصادی احتمالی می‌گوید: در صورت نپذیرفتن لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی مشترک ، تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد.

اما عواقب این ماجرا در اقتصاد متوقف نمی‌شود و به سیاست هم سرایت می‌کند. جنیدی با اشاره به این مسئله می‌افزاید: نپذیرفتن قوانین گروه اقدام مالی مشترک نه تنها ما را وارد لیست سیاه مالی بین المللی می کند ، بلکه موضع اروپایی ها را نیز به آمریکا نزدیکتر و از ایران دور می کند.

اما این تنها اعضای دولت نیستند که به این دست از مشکلات اشاره می‌کنند بلکه فعالین اقتصادی در بخش‌های مختلف نیز به این مسئله اشاره دارند و معتقدند با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF عملا اندک روزنه‌های موجود برای تبادل مالی با دنیا نیز مسدود می‌شود.

مخالفان اما در پاسخ به این ایراد می‌گویند که با پیوستن به FATF نه تنها دست ایران در دور زدن تحریم رو می‌شود بلکه امکان فشار بیشتر هم مهیا می‌شود.

راهکار مخالفان برای مقابله با FATF روابط نزدیک با همسایگان، چین و روسیه است ولی واقعیت با حرف آن‌ها در تضاد است. همین حالا هم چین و روسیه از کانال بانک مرکزی به ایران اطلاع داده‌اند که در صورت نپیوستن به FATF ارتباطات آن‌ها با ایران نیز مختل می‌شود. در سوی دیگر حتی در شرایط فعلی هم عراق پول بخشی از صادرات ایران را به خاطر تحریم‌های آمریکا به ایران نمی‌دهد. این مشکل می‌تواند با نپیوستن به FATF تشدید شود.

واقعیت این است که FATF مزایا و مضراتی دارد و گل بی عیب نیست ولی در شرایط فعلی و شاید هر شرایط دیگری چاره‌ای جز پیوستن به آن و تن دادن به قوانین به نسبت مفیدش نیست چون اقتصاد ایران روز به روز توان خود برای تحمل ضربات جدید را از دست می‌دهد و می‌تواند با این رخ‌دادها وارد شوکی جدید شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید