فیلم سینمایی پدران ، نام فیلمی درام – اجتماعی به کارگردانی سالم صلواتی و تهیه کنندگی شهرام مسلخی و نویسندگی محمدرضا گوهری می باشد که در سال 1398 با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در همدان ، تولید گردیده است و به عبارت دیگر می‌توان فیلم سینمایی «پدران» را یکی از آثار سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر دانست که خارج از تهران ساخته شده و به نوعی یک قصه بومی دارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «پدران» به نویسندگی محمدرضا گوهری و کارگردانی سالم صلواتی و تهیه کنندگی شهرام مسلخی، دومین فیلمی بود که در روز هشتم سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

پدران نخستین فیلم سینمایی سالم صلواتی به تهیه کنندگی شهرام مسلخی و نویسندگی محمدرضا گوهری است که پس از مستند زمستان آخر که موفقیت های بسیاری را برای این کارگردان به همراه داشت، در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد.

محمدرضا گوهری نویسنده مطرح و قدیمی سینمای ایران است که پیش از این فیلمنامه های موفقی چون رخ دیوانه، یه حبه قند، خیلی دور خیلی نزدیک و یک تکه نان را به نگارش در آورده است و این بار با پدران به جشنواره فیلم فجر آمده است.

بیشتر بخوانید :

بررسی فیلم «پدران»/ فیلمی پیرامون رویارویی دو نسل

پدران، تقابل دو نسل جدید و قدیم است که با روایتی نو به بیان تفاوت های میان این دو نسل می پردازد.

فیلم با صحنه ی تصادف وحشتناک دو دوست جوان به نام های مانی و سینا آغاز می شود. درحالیکه جسم بی جان آن ها روی زمین افتاده است و دوربین از نمای بالا به تدریج از آن ها دور می شود، در ادامه ی داستان متوجه می شویم که مانی در تصادف کشته شده است و سینا راهی بیمارستان گردیده است.

این آغاز ماجرای اصلی پدران است، جاییکه خبر فوت مانی به پدر و مادرش با بازی های هدایت هاشمی و گلاره عباسی و خبر بستری شدن سینا به پدر و مادرش با بازی علیرضا ثانی فر و مهشید ناصری داده می شود و مخاطب با دو خانواده ی کاملا متفاوت از هم مواجه می شود.

پدر سینا یک معلم ساده و البته معروف در شهر است و پدر مانی یک نمایشگاه دار خودرو معروف در همان شهر می باشد، زمانیکه این خبر به آن ها داده می شود، متوجه می شویم که چقدر مانی و سینا از پدرانشان دور شده اند و گویا این دو پدر فرزندانشان را رها کرده اند و از تصمیمات و برنامه های آنان بی خبر هستند.

مادر مانی با بازی گلاره عباسی به شدت از فوت پسر جوانش شوکه است و مقصر اصلی را پدر مانی می داند که او را به حال خودش رها کرده است و در واقع برایش پدری نکرده است، از سوی دیگر مادر سینا با بازی مهشید ناصری شکرگزار خداوند است که پسرش همچنان زنده است و از همسرش می خواهد که به کمک پسرش بشتابد، به همین واسطه پدران فیلم به جان یکدیگر می افتند و هرکدام به دنبال اثبات شخصیت اصلی شان به عنوان یک پدر هستند.

گلاره عباسی بازی خوب و متفاوتی را از خود در این فیلم ارائه داده است و اوج بازی در سکانس مراسم تدفین مانی است که بازی عباسی به خوبی در این صحنه دیده می شود، مادر پریشان حالی که در غم از دست دادن پسر جوانش خاک بر سر می ریزد و آه و زاری می کند.

داستان فیلم زمانی اوج می گیرد که مشخص نیست در زمان تصادف چه کسی پشت فرمان ماشین بوده است و برای همین خانواده مانی به دنبال شکایت و انتقام خون پسرشان از خانواده سینا هستند، چراکه شواهد برعلیه سینا است و گویا او هنگام تصادف پشت فرمان بوده است، درحالیکه سینا به دلیل ضربه ای که به سرش وارد شده است، چیزی از لحظه تصادف به یاد نمی آورد و مخاطب باید برای مشخص شدن مقصر اصلی تصادف و فوت مانی تا پایان داستان منتظر باشد.

فیلمبرداری پدران در شهر همدان انجام شده است و کارگردان تلاش کرده است تا به ساده ترین شکل ممکن و استفاده از قاب های معمولی و طولانی داستان پدران را روایت کند. روند فیلم کند است و این مساله حوصله ی مخاطب را سر می برد.

درحالیکه ذهن همگان معطوف به مقصر بودن سینا برای تصادف است، شخصیت دیگری که دوست دختر مانی است وارد داستان می شود و پیگیری های پدر سینا برای اثبات بی گناهی پسرش سرانجام جواب می دهد و مقصر اصلی تصادف که پشت فرمان ماشین بوده است، مشخص می شود. دوست دختر مانی که لحظاتی قبل از تصادف همراه با سینا و مانی بوده است و او به اصرار مانی پشت فرمان نشسته است.

گرچه از اواسط داستان مخاطب تقریبا متوجه این موضوع می شود و کارگردان تلاش می کند با کش دار کردن داستان فیلم مشخص شدن این مساله را به لحظات پایانی بکشاند.

به هرحال پدران فیلمی ساده با یک داستان مشخص است که می خواهد به بیان تفاوت نسل ها بپردازد و برای تماشای فیلم باید به این نکته توجه داشت که مخاطب قرار نیست یک فیلم عجیب و غریب با صحنه های شلوغ ببیند و به نظر پدران می تواند به همان اندازه که برای ساخت آن هزینه شده است در گیشه بفروشد.

فهرست عوامل فیلم «پدران»

کارگردان : سالم صلواتی

نویسنده : محمدرضا گوهری

تهیه کننده : شهرام مسلخی

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی مقدم، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی، سعید باغبانی و طالب عبداللهی.

مدیر فیلمبرداری : مرتضی پورصمدی

مدیر صدابرداری : هادی معنوی پور

مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان : جواد گنجی

دستیار دوم کارگردان : دانیال محمودی نیا

دستیار برنامه ریز : الهه فرجی

دستیاران کارگردان : محمدمسعود گنجی ، فائزه قاسمی مهربان

منشی صحنه : آنیتا فیروزبخت

عکاس : سمیه جعفری

روابط عمومی : میلاد معتمدی فر

طراح گریم : علیرضا خورشید

طراح صحنه : سالم صلواتی، حمید بخشی

طراح لباس : مهتاب متعصب

مدیر تولید : امیر اسکندری

مدیر تدارکات : هادی نوری

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید