دولت آمریکا اعلام کرد نیروهای رزمی خود را در منطقه ساحل در غرب آفریقا کاهش می‌دهد.

به گزارش سلام نو، آمریکا بامداد امروز (پنجشنبه) به وقت ایران طرح اولیه‌ای برای تنظیم و آرایش مجدد حضور نظامی خود در آفریقا و کاهش نیروهای رزمی در منطقه ساحل در غرب آفریقا را اعلام کرد.

این طرح در حالی اعلام شده که یک گزارش جدید دولت آمریکا می‌گوید که ارتش آمریکا راهبرد خود را از تلاش برای تضعیف گروههای افراطی (در ظاهر) اسلامی در منطقه ساحل در غرب آفریقا، به سمت صرفا مهار این گروهها تغییر داده است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که در قالب اولین تغییر در این ارتباط، بخشی از یکی از واحدهای پیاده نظام ارتش آمریکا – در حدود ۸۰۰ سرباز – جای خود را به مربیان و مشاوران نظامی خواهند داد تا از نیروهای محلی حمایت کنند.

سرلشکر راجر کلوتیر در این باره به خبرنگاران گفت:‌ پیام من به شریکان آفریقایی ما این است که ما شما را رها نمی‌کنیم، بلکه همچنان در تعامل با شما هستیم.

بر اساس این گزارش، این اقدام اولین مورد ناشی از بازبینی‌های گسترده در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره حضور نیروهای آمریکایی در سراسر جهان است که هدف از آن تلاش برای تنظیم بهتر حضور نظامی با اولویت‌های دفاعی آمریکا است که چین و روسیه را به عنوان تهدیدات اصلی علیه آمریکا ارزیابی کرده‌ است.

طرح تنظیم و آرایش مجدد نیروها در آفریقا پس از آن ارائه می‌شود که پیشتر در هفته جاری بازرسی کل وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا گزارش فصلی خود را منتشر کردند. فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا (آفریکام) به بازرس کل پنتاگون گفته است که آمریکا در عملیات‌های میدانی در غرب آفریقا بطور خاص به نیروهای شریکان فرانسوی و آفریقایی وابسته است، اما راهبرد آمریکا از تلاش برای تضعیف یا کاهش کارایی گروههای افراطی در منطقه ساحل، به سمت مهار و جلوگیری از گسترش آنها به مناطق جدید تغییر کرده است.

گزارش جدید حاکی است که وضعیت امنیتی در بورکینافاسو با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای دیگر منطقه ساحل در حال وخیم‌تر شدن است. این گزارش به نقل از فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا می‌گوید که گروههای افراطی مرتبط با داعش و القاعده، نه تضعیف شده و نه مهار شده‌اند.

آمریکا در حدود ۶ هزار نیروی  نظامی در سرتاسر آفریقا دارد که شامل ۸۰۰ نظامی در غرب آفریقا، ۵۰۰ نیروی ویژه در سومالی و شمار نامشخصی در یک پایگاه هوایی در نیجر می‌شوند.

فرانسه بتازگی اعلام کرد که حضور نیروهای نظامی خود در منطقه ساحل را به بیش از ۵ هزار نفر افزایش می‌دهد و مسلح کردن پهپادهای خود در منطقه را هم شروع کرده است. در همین حال مقامات فرانسه از آمریکا خواسته‌اند که حضور نظامی خود در آفریقا را کاهش ندهد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید