محققان در دو مطالعه مستقل گزارش می دهند که سلول های سرطانی ریه از آنتی اکسیدان ها، ترشحات تولید شده در داخل بدن یا رژیم غذایی استفاده می کنند تا با فعال کردن پروتئین به نام BACH1 و افزایش جذب و استفاده قند در بدن گسترش یابند. این مطالعات راه را برای راهکارهای درمانی جدید برای سرطان ریه هموار می کند.

این یک واقعیت شناخته شده که سلول های سرطانی، به دلیل متابولیسم خاص خود، در معرض فشار اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن قرار دارند. همچنین سلولهای سرطانی با جذب زیاد و استفاده از گلوکز یا قند مشخص می شوند و این یکی از عوامل بسیاری است که توانایی آنها در تقسیم و متاستاز را کنترل می کند. با مطالعه روی موش ها و بافت های انسانی، دو تیم تحقیقاتی مستقل اکنون کشف کرده اند که چگونه این شرایط در هنگام متاباز کردن سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن تعامل می یابد.

این فرآیند زمانی شروع می شود که سلول های سرطانی قادر به کاهش فشار اکسیداتیو خودشان باشند، که می تواند از یکی از دو طریق رخ بدهد: سلول های سرطانی می توانند آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های  َA، C یا E را از رژیم غذایی به دست آورند یا خودشان را سنتز کنند. یکی از هر سه مورد  از سرطان ریه، سلول های تومور با ارتباط به ژن های NRF2 و KEAP1  جهش خاصی دارند، که به آنها امکان می دهد به تولید آنتی اکسیدان های خود  شروع کنند.

وقتی شار اکسیداتیو فروکش کرد روند اساسی کشف جدید رخ می دهد: پروتئین BACH1 استوار می شود و در سلول های سرطانی تجمع می یابد. این پروتئین چندین دکمه شروع در سلول سرطانی را تحریک می کند که منجر به تحریک مکانیسم های متاستاز می شوند، از جمله یکی از آنها که به سلول سرطانی دستور می دهد متابولیسم گلوکز را به داخل سلول سلولی و اسید لاکتیک و ذخایر گلوکز از جریان خون افزایش دهد. میزان بالاتر استفاده از گلوکز در نتیجه توانایی گسترش سلولهای سرطانی را بسیار افزایش می دهد.

آنتی اکسیدان ها به ترکیباتی گفته می شود که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری می کنند. این ترکیبات می اوانند طبیعی یا مصنوعی باشند.

با این وجود، هیچ چیز برای نشان دادن ارتباط میزان گلوکز خون  با این موضوع وجود ندارد؛ در عوض، توانایی سلول های تومور در استفاده از گلوکز است که برای متاستاز تسریع کننده ضروری است.

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. خطرناک ترین جنبه سرطان ریه متاستاز است.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E در دوزهای مکمل رژیم غذایی رشد تومور را تسریع می کنند. هنگامی که اولین مطالعات برای نشان دادن این مورد در سال 2014 ارائه شد، توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد و بحث و جدال جدی را برانگیخته شد، زیرا به طور کلی اعتقاد بر این بود که مکمل های آنتی اکسیدانی بر روی سرطان اثرات مفیدی دارند. آنچه محققان اکنون انجام داده اند توضیح  چگونگی تأثیر آنتی اکسیدان ها در تسریع بیماری به طور خاص، در مورد مطالعه حاضر سرطان ریه است.

این مطالعه نشان می دهد آنتی اکسیدان ها مکانسیم متاستاز سرطان ریه را تقویت کرده و باعث می شوند سلول های گلوکز را از خون دریافت کرده و آن را به سوخت سلولی تبدیل کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید