فیلم سینمایی «تعارض» با نام سابق «ریست» دومین اثر محمدرضا لطفی پس از فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» در مقام کارگردان می باشد که به نویسندگی خودش و تهیه کنندگی «سید امیر سیدزاده» در شهر تهران تولید شده است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «تعارض» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا لطفی و تهیه کنندگی سیدامیر سیدزاده، اولین فیلمی بود که در روز هشتم سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

دومین ساخته ی کارگردان جوان سینمای ایران محمدرضا لطفی با نام تعارض (نام قبلی ریست) در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر و در بخش نگاه نو اکران شد، روایت ناپدید شدن مریم نخستین فیلم لطفی محسوب می شود که در فرمت ویدئویی ساخته شده است و برای همین تعارض نخستین فیلم سینمایی او به تهیه کنندگی سید امیر سید زاده محسوب می شود.

بیشتر بخوانید :

بررسی فیلم «تعارض» (ریست) / فیلمی در خصوص چالش های حریم شخصی افراد

لطفی همانطور که پیشتر در روایت ناپدید شدن مریم نشان داده بود، خیلی دنبال ساختن داستان های مرسوم در سینمای ایران نیست و بیشتر به ساخت آثار متفاوت و دغدغه های ذهنی خودش می پردازد و برای همین فیلم های او مخاطبان خاص خودش را دارد و در تعارض نیز با داستانی مواجه هستیم که سینمای ایران کمتر نمونه ی مشابه به آن را در خود دیده است.

درست است که تعارض به گونه ای ساخته شده است که مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. اما لطفی از لحاظ ایده و چگونگی روایت فیلم و پرداخت به آن بسیار خوب عمل کرده است و این رضایت تا حدی است که مخاطب بتواند تا پایان داستان پا به پای کارگردان پیش رود.

سوژه فیلم درباره ی تراوش های ذهنی و نیمه تاریک وجود شخصیتی به نام رضا با بازی رضا بهبودی است که با هنرمندی درخشان و قابل قبولش به خوبی از عهده ی نقشش بر آمده است، در سکانس اول ما با صحنه ای مواجه می شویم که رضا روبروی یک دوربین مدار بسته نشسته است و به روایت زندگی در هم ریخته و افکار آشفته اش می پردازد و در ادامه به همین روش، مدام به روایت های مختلف از اتفاقات زندگی اش می پردازد که ذهن مخاطب را در هاله ای از ابهام فرو می برد.

آنچه در این روایات بیش از هر چیز دیگری دیده می شود، روایت رضا از زندگی مشترک پاشیده با همسرش و زندگی سراسر رنج با مادرش است که مشخص است ذهن رضا و در واقع ذهن کارگردان را درگیر خودش کرده است.

دوربین های مداربسته در تعارض و در واقع در مقابله با شخصیت اصلی داستان یعنی رضا روایتگر زندگی مدرن و شهرنشینی امروز انسان ها هستند که رضا از نگاه آن ها با حال پریشانش می تواند بخندد و عاشق شود و در یک نگاه کلی می تواند زندگی کند.

اما ذهن رضا آشفته تر از این حرف ها می باشد و ذهنش میان دنیای واقعیت و دنیای رویاهای او درگیر باقی مانده است و این مساله در حالی است که رضا به جز لنز دوربین نمی تواند مخاطب دیگری را پیدا کند و به بیان دغدغه های ذهنی اش بپردازد. لنز دوربینی که جای روانشناس، مامور پلیس و هرچیزی را برای رضا پر می کند تا کورسوی امیدی برای آرامش ذهن در هم ریخته ی او باشد.

ذهن رضا آنقدر به هم ریخته و پریشان است که دائم همسرش را با بازی سودابه بیضایی در حال خیانت به خود می بیند و در همین دنیای غیر معمولی و به هم ریخته نیز عاشق زنی دیگر می شود تا بتواند تمام کمی و کاستی ها از جانب همسرش را برایش پر کند.

مشکل اینجاست که رضا نمی تواند بین دنیای خودش و دنیایی که متصور است تعادل برقرار کند و این مساله را در بخشی از سکانس های فیلم که آهنگ های نوستالژیک و قدیمی ایرانی پخش می شود و رضا با آن ها می رقصد می بینیم. ریتم آهنگ ها در شروع شاد است و هرچقدر جلو می رویم و ذهن رضا درگیر و آشفته تر می شود، ریتم آهنگ ها نیز ملایم و در نهایت کند می شود، این گونه روایت تیزهوشی و ذهن فعال و درگیر کارگردان را می رساند که به چنین شیوه ای به بیان تراوشات ذهنی یک انسان پرداخته است.

داستان تعارض به گونه ای است که مخاطب دوست دارد با آن همراه شود و تا پایان قصه را دنبال کند. تاجاییکه مخاطب می تواند خودش را به جای رضا بگذارد و تصور کند که زندگی او پر از دوربین های مدار بسته ای است که صحنه به صحنه از اتفاقات زندگی اش را ضبط می کند و روزی برای خودش آن را به نمایش می گذارد.

هدف اصلی ساخت تعارض نیز همین مساله است، جایی که در پایان فیلم رضا به دوربین مدار بسته خیره می شود و با لبخندی سرد و بیانی تلخ به روایت حال و روزش می پردازد و مخاطب متوجه می شود که از ابتدا با ترواش های ذهنی آشفته ی یک انسان مواجه بوده است و این تراوشات و تفکرات، دغدغه های تک تک ما نیز هست و همگی مان در زندگی با یک دوربین مدار بسته روبرو هستیم که لحظه به لحظه آنچه در فکر و ضمیر ناخود آگاهمان می گذرد را ضبط می کند و روزی تمام آن ها را برایمان بازپخش خواهد کرد.

فهرست عوامل فیلم «تعارض»

نویسنده و کارگردان : محمدرضا لطفی

تهیه کننده  : سیدامیر سیدزاده

بازیگران : رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور و ...

مدیر فیلمبرداری : مجید گرجیان

طراح صحنه و لباس : افسانه صرفه جو

طراح گریک : پدرام زرگر

صدابردار : علی گراکویی

تدوین: بابک قائم

مدیر تولید : محمد سیدزاده

جانشین تولید : حامد آزادی

دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز : مرجان بقایی

گرافیست : علی قدیمی

عکاس : رامونا میریان

مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی : میثم محمدی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید