شهردار اسبق تهران خوب می داند با قبول کردن این لیست شانس ریاستش بر مجلس بسیار کمرنگ تر از حد تصور خواهد بود. ارائه یک لیست جداگانه از سوی قالیباف و یا تغییر پنج شش چهره از لیست فعلی ائتلاف به نفع قالیباف گزینه هایی است که ممکن است در روزهای آینده شاهدش باشیم.

سلام نو – سرویس سیاسی: بالاخره بعد از بحث ها و حاشیه های فراوان لیست کامل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات مجلس یازدهم منتشر شد. لیستی که از آن چه انتظار می رفت هم غیرجذاب‌تر بود. از همین حالا باید منتظر لیست های انتخاباتی بعدی در جریان اصولگرا بود.

به گزارش سلام نو، در یکی دو هفته اخیر جنجال در اردوگاه اصولگرایان برای بستن لیست بیشتر شده بود. سهم خواهی و لابی گری مطابق معمول بستن یک لیست انتخاباتی اتفاق افتاد و خروجی آن باعث شد هیچکس از لیست نهایی راضی نباشد.

این لیست با تمام کسل کننده بودنش چهره‌های جوان نسبتا زیادی دارد. این شاید وجه تمایز این لیست با سنوات گذشته است.

محمد باقر قالیباف، جلیل بشارتی، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، کیومرث هاشمی، عزت الله اکبری، الیاس نادران و مصطفی میرسلیم از جمله چهره‌های مشهور و بالای ۴۹ سال این لیست هستند. سه روحانی هم در این لیست حضور دارند. حجت الاسلام سید رضا تقوی که بودنش در لیست از همان ابتدا قطعی بود، سید محمود نبویان روحانی عضو جبهه پایداری و از تندروهای مجلس نهم و سید محمد آقامیری دبیر حزب آبادگران قم سه روحانی این فهرست هستند.

نکته جالب توجه دیگر این لیست تعداد شش خانمی هستند که در لیست جای داده شدند. اگرچه این سنت شکنی را می توان به فال نیک گرفت اما این اشخاص چهره های نسبتا شناخته شده ای هستند که با یک جستجوی ساده می توان متوجه تفاوت مشهود دیدگاه‌های آنها با کسر قابل توجهی از جامعه زنان شد.

با همه ایراداتی که به این لیست وارد است باید اذعان کرد در حوزه جوانگرایی این لیست حداقل به لحاظ کمیت فرا تر از حد انتظار عمل کرده است.  مجتبی ثابتی، سید نظام الدین موسوی، سید محسن دهنوی، جواد نیکی ملکی، احمد نادری، علی جعفری، مالک شریعتی، امیر ابراهیم رسولی، مجتبی ابراهیمی، مجتبی رضاخواه، محسن پیرهادی، علی شمسی پور از جوانان این لیست هستند. با این حال نام چهره هایی مثل علی خضریان و وحید یامین پور در این لیست به چشم نمی خورد. یامین پور که از خط خوردن نام خود از این لیست گله مند است تاکید کرده بدون توجه به این لیست تا آخر در انتخابات حضور خواهد داشت و استعفا نخواهد داد.

سعید کرمی به عنوان کاندیدای اختصاصی اسلامشهر و سید علی یزدی خواه به عنوان کاندیدای اختصاصی شهر ری از دیگر اعضای این لیست هستند.

جبهه پایداری و قالیباف؛ هر دو ناراضی از این لیست

جبهه پایداری اگرچه چند نیروی نزدیک به خود در این لیست دارد اما دبیرکل این تشکیلات که خود سودای ریاست مجلس را در سر می‌پروراند در این لیست حضور ندارد. او که اخیرا نامه نگاری‌هایی در زمینه بستن لیست انتخاباتی با حداد عادل داشته به نظر می رسد همین روزها به عنوان سرلیست جبهه پایداری فعالیت انتخاباتی خودش را از سر بگیرد.

قالیباف هم که خیلی ها فکر می کردند با لیست جدا وارد کارزار انتخاباتی می‌شود از این لیست گله مند است. او در توییتی صراحتا این لیست را رد کرده و نوشته است: من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.

شهردار اسبق تهران خوب می داند با قبول کردن این لیست شانس ریاستش بر مجلس بسیار کمرنگ تر از حد تصور خواهد بود. ارائه یک لیست جداگانه از سوی قالیباف و یا تغییر پنج شش چهره از لیست فعلی ائتلاف به نفع قالیباف گزینه هایی است که ممکن است در روزهای آینده شاهدش باشیم. آن هم در شرایطی که کانال اطلاع‌رسانی شورای ائتلاف لیست منتشرشده را از خروجی خود حذف کرده و اعلام کرده که فهرست نهایی به زودی اعلام خواهد شد!

برخی از اصولگرایان البته او را به سهم خواهی متهم کرده اند. با این حال با توجه به اختلاف رایی که قالیباف احتمالا با دیگر اعضای این لیست دارد شاید هرکس دیگری هم بود همین رویه را برمی‌گزید. قالیباف بعد از ناکامی های پی در پی انتخاباتی دوست دارد بالاخره به توفیق برسد. شاید این کامیابی احتمالی با جدا کردن راه خود از اصولگرایان باشد.

چند ماه است که اصولگرایان از هر تریبونی دم از وحدت درون جناحی می زنند. با این حال خروجی این لیست بسیاری از بدنه اصولگرایی را شاکی کرده و به نظر می رسد آرزوی وحدت اصولگرایان همچنان تعبیرنشدنی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید