سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: رضا درستکار کارشناس، منتقد، نویسنده و کارگردان سینما که جزو هیئت انتخاب فیلمهای بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است در هشتمین روز جشنواره در گفتوگو با خبرنگار سلام نو، در خصوص ارزیابی کلی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی که کشور ما بهویژه در دو ماه گذشته گذرانده است جشنواره توانسته است به سلامت کار خودش را انجام داد و عبور کرد و به نظر من جشنواره خوبی است و از ظن بنده حداقل ده تا از فیلمهای این جشنواره، فیلمهای ارزشمندی هستند.
وی در خصوص انتقاد کسانی که میگویند جشنواره امسال جشنواره خوبی نیست تأکید کرد: من این انتقاد را درست نمیدانم چراکه به نظرم پشتوانه نظری محکمی ندارد و بیشتر اظهارنظر است تا نقد و کسی را ندیدم که دلیل بد بودن جشنواره را به صورت منطقی توضیح دهد؛ اگر منظور از بد بودن این است که فضای اکثر فیلمها تلخ است خوب این طبیعی است و این فضای تلخ منشعب از شرایط ملتهب فرهنگی و اجتماعی کنونی ما است به طور مثال هواپیما با صد و هفتادوشش نفر مسافر بیگناه سقوط کرده است و ما نباید از فیلمساز توقع داشته باشیم که در فیلمهایش برقصد یا سردار سلیمانی شهید شده است قطعاً در دوره بعدی جشنواره به او پرداخته خواهد شد پس بنابراین فیلمها تحت تأثیر قرار میگیرند چراکه فضا به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی نفس کشیدن و محیطزیست فضای تلخی است و هنرمند نیز دغدغه مردم را دارد و به این موضوعات میپردازد و فیلمها محصول این شرایط است.
وی در همین راستا ادامه داد: از ظن بنده فیلمهایی که تاکنون اکران شدهاند حتی فیلمهای تلخ و حتی فیلمهایی نیز که من دوست نداشتم به نظرم فیلمهایی هستند که حداقل به مسئولیت خود درست عمل میکنند و به موضوع نزدیک میشوند و اینکه شاید اشکال اصلی آنها این است که الزاماً سرگرمکننده نیستند و به نظر من تعهد اصلی فیلمها سرگرمکننده بودن آنهاست و اگر سرگرمکننده نیستند به تعهد خود عمل نکردند اما آنقدر رسانهها زیاد شدند و رسانههای سیاسی و جناحی غلبه پیدا کردند که سینماگران را به سمت مسائلی که واقعی نیستند، هل دادند.
عضو هیئت انتخاب سودای سیمرغ در خصوص عدم حضور فیلم موفق «لباس شخصی» امیرعباس ربیعی در بخش سودای سیمرغ توضیح داد: از ظن بنده فیلمهایی که انتخاب شده است متناسب است و این فقط نظر من است که یک نظر در بین هیئت انتخاب بودم و به شخصه در برخی آرا این دوره نقد دارم با اینکه خودم جزو آنها بودم اما چون زیر برگه نهایی را امضا کردم مسئولیت انتخابها را قبول میکنم و اگر کسی انتقاد میکند به من نیز این انتقاد وارد است اما تا وقتیکه کسی آن 89 فیلم را ندیده است نمیتواند ما را قضاوت و پیشداوری کند.
وی در همین راستا ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ما این است که قصه زده است و همه میخواهند فقط قصه بگویند اگر فکر میکنند قصه آنها خیلی مهم است که اینطوری نبوده است اما اگر فکر میکنند قصه آنها خوب بوده این باید با یک بیان و زبان سینمایی گفته شود که اینطور نبوده پس انتخاب نشده است و فیلم «لباس شخصی» همینجوری درجهدو است یعنی در ادامه فیلمهای محمدحسین مهدویان است نه به لحاظ حتی فرم بلکه به لحاظ رویکرد جلو آمده است همینجوری چند پله از مهدویان عقبتر است و اشکالات تاریخی ماهیتی وحشتناکی دارد و اگر چند تا حزباللهی آن را تأیید و تعریف کردند که دلیل بر حقانیتش نیست و به نظرم در جایگاهی که الآن قرار دارد خوب است و بهش توجه شده است.
وی در پایان در خصوص فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا، «خورشید» مجید مجیدی و «خون شد» مسعود کیمیایی به عنوان سه فیلمساز باسابقه جشنواره و آینده سینما خاطرنشان کرد: از ظن بنده سینما، هنر و فرهنگ مانند ورزش نیست که این دید وجود داشته باشد که جوانها وارد آن بشوند بهتر میشود این به نظر من غلط است و درست است در مصاحبههای قبلی گفتم خوشحال هستم که امسال سیوشش تا فیلم اولی داریم که البته اکثراً جوان هستند اما مفهوم حرف من از جوانی به معنی طراوت و تازهنفسی کارگردان نیست بلکه طراوت و جوانی فیلمی است بهطور مثال سعید ملکان جوان نیست و به اندازه دویست کارگردان تجربه سینمایی دارد ولی فیلم اولی حساب میشود و اتفاقاً فیلمش ضربآهنگ خوبی دارد و فیلم بدی هم از آب در نیامده و دوستان نیز فیلم «روز صفر» ملکان را دوست داشتند.
وی در همین راستا ادامه داد: اینجا در حوزه فرهنگ و در حوزه سینما هیچ جوانی بر هیچ باتجربهای و هیچ باتجربهای بر هیچ جوانی رجحان و برتری ندارد الا با اثرش. اگر اثر خوب باشد حتماً فیلمساز خوبی است چه فیلم اولش باشد و چه دهم؛ من شخصاً به این تقسیمبندیها اعتقادی ندارم و از اینکه جوانها بیایند و راه باز شود و از گیرهای اصناف عبور کنند و چهرههای جدید و بازیگران جدید بیایند خوشحال میشوم و استقبال میکنم؛ برای همین است که میگویم از حضور جوانها لذت میبرم و فقط انتظار بیشتری از فیلمسازانی چون مجیدی، حاتمیکیا و کیمیایی میرود و نه اینکه حتماً باید اثرشان بهتر باشد در مورد حواشی پیرامون نشست خبری «خروج» باید اضافه کنم حاتمی کیا به جای اینکه خودش بیاید حرف بزند باید فیلمهایش حرف بزنند و این را باید در نظر بگیرد که من حرف نزنم و فیلمم حرف بزند همانطوری که «خاکستر سبز»، «دیدهبان» و «بوی پیراهن یوسف» حرف زد که من فقط این سه تا را قبول دارم.